دستور کار چیست؟ انواع دستورکار
دستور کار چیست؟
سندی تکمیلی است که در برگیرنده دستوراتی در جهت و یا برخلاف اسناد و مدارک پیمان (نقشه های مصوب و مشخصات فنی)، به لحاظ اصلاح نقشه های مصوب و مشخصات فنی و یا طبیق جزئیات و ملاحظات اجرایی با نشریات، استانداردها و دستورالعمل های ابلاغی از سوی مراجع ذی ربط می باشد، که توسط مهندس مشاور و کارفرما (حسب مورد) به صورت کتبی به پیمانکار ابلاغ می شود و به 3 دسته دستورکار فنی، دستورکار اصلاحی و دستورکار الزامی تقسیم می گردد.
انواع دستورکار
• دستورکار فنی:
دستورکارهایی که بابت تطابق اجرا با نشریات، استانداردها و دستورالعمل ها صادر می گردد. این نوع دستورکارها دارای بارمالی نمی باشند. همانند تمهیدات لازم برای دپو کردن سیمان و یا تمهیدات لازم درخصوص دمای استاندارد جوشکاری که معمولا توسط ناظر مقیم به جهت اطلاع پیمانکار، صادر میگردد.
• دستورکار اصلاحی:
دستورکارهایی که بابت اصلاح نقشه یا مشخصات فنی نسبت به اسناد مبنای پیمان صادر می گردد. این نوع دستورکارها دارای بار مالی می باشند. همانند تغییر طول دیوار نسبت به طول اولیه در نقشه های مصوب جهت اجرا، یا اضافه شدن دیوار جدید به نقشه ها و موارد مشابه دیگر.
• دستورکار الزامی:
دستورکارهایی که بابت اجرای برخی از عملیات های اجرایی، الزاما باید صادر گردد. این نوع دستورکارها هم دارای بارمالی می باشند. مثل لیسه ای کردن سطح بتن تازه ریخته شده.
نکات ویژه دستور کار
1) دستورکارهایی که دارای بارمالی هستند (دستور کار اصلاحی و دستور کار الزامی) فقط و فقط از طریق مهندس مشاور و کارفرما صادر و ابلاغ می گردد. سرپرست نظارت و یا ناظر مقیم کارگاهی حق ابلاغ دستورکارهایی که بار مالی دارند را ندارند، اما می توانند دستورکار فنی صادر کنند.
پیمانکار به این باید موضوع دقت کافی داشته باشد. این موضوع در ماده 33 شرایط عمومی پیمان نیز به وضوح اشاره گردیده است
2) مهندس مشاور می تواند تا سقف 10 درصد مبلغ اولیه پیمان دستورکار اصلاحی صادر کند ولی مازاد بر ۱۰ درصد تا سقف ۲۵ درصد مبلغ اولیه پیمان در حدود اختیارات کارفرما میباشد. پیمانکار در حین پیمان همواره به افزایش و کاهش مقادیر باید توجه داشته باشد تا از سقف های مشخص شده تجاوز نکند که این موضوع منجر به ایجاد مشکل در زمان
پرداختها نگردد.
3) دستورکار باید قبل از اجرای عملیات موضوع دستورکار، آماده و صادر گردد. متاسفانه بسیاری از پیمانکاران با دریافت دستورکار بطور شفاهی اقدام به انجام کارهای مربوط مینمایند و بعدا بنابر دلایلی موضوع دستورکار تغییر کرده و یا لغو می گردد که در این بین پیمانکار متضرر خواهد بود چراکه هیچ سند مکتوبی برای اثبات کار ابلاغ شده از سمت کارفرما ندارد.
4) دستورکار بصورت کتبی باید به پیمانکار ابلاغ گردد. درصورت اعلام شفاهی بر انجام موضوعی، پیمانکار میتواند از انجام آن خودداری کند
منبع: کانال @Technicalofficetelegram