مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

طبق بند 1-1 استاندارد 2800، ساختمان‌های با "اهمیت زیاد" در اثر زلزله طرح، آسیب عمده نبینند، به‌طوری که در زمان کوتاهی قابل مرمت باشند. بدین معنی که بایستی دارای عملکرد بالاتری نسبت به سایر ساختمان‌ها باشند. در این راستا ضوابطی برای این ساختمان‌ها در نظر گرفته می‌شود که این هدف محقق شود. در ادامه به برخی از این ضوابط اشاره می‌شود.
1- طبق بند 1-1 استاندارد 2800: کلیه ساختمان‌های بلندتر از 50متر و یا بیشتراز 15طبقه و نیز کلیه ساختمان‌های با اهمیت زیاد و خیلی زیاد در اثر زلزله بهره‌برداری آسیبی نبینند و قابلیت بهره برداری خود را حفظ نمایند.
2- بند 1-4-1 استاندارد 2800: در ساختمانهـای با بیش تر از هشت طبقه و یا ساختمان‌های با اهمیت "خیلی زیاد" و "زیاد" با هر تعداد طبقه، عرض درزانقطاع باید با استفاده از ضابطه بند (3-5-6) تعیین شود.
3- بند 2-5-2 استاندارد 2800: استفاده از طیف ویژه ساختگاه برای ساختمانهای با اهمیت خیلی زیاد و زیاد که بر روی زمین‌های غیر از نوع I، II وIII ساخته می‌شوند، الزامی است.
4- مهمترین بخش 2800 برای ساختمان‌های با اهمیت زیاد، اعمال ضریب اهمیت I در نیروی زلزله بوده که با این کار به نوعی مقدار ضریب رفتار تا 30% کاهش داده می‌شود (R/I).
5- اگر به محدودیت‌های جدول 3-4 دقت کنید، استفاده از برخی سیستم‌های با عملکرد پایین (سیستم‌های با شکل‌پذیری معمولی)، برای این ساختمان‌ها ممنوع است.
6- بند 3-5-3 محدودیت‌هایی را برای محاسبه تغییرمکان نسبی در نظر می‌گیرد.
7- در فصل چهارم 2800، اجزای غیرسازه‌ای برای این سازه‌ها بایستی طراحی شوند.
8- طبق فصل ششم 2800، مطالعات ژئوتکنیکی برای این سازه‌ها اجباری است.

نظرات  (۱)

  • محمد میبدی
  • سلامبا تشکر از گردآوری مفیدتان

     

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی