مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

تعویض ناظر از مباحث پیشرفتۀ حرفه نظارت است. به این معنی که هم مهندس ناظر قدیم و هم مهندس ناظر جدید هر دو باید اطلاعات قوی در این زمینه داشته باشند. در غیر اینصورت هر دو به دردسر خواهند افتاد.
تعویض ناظر عموماً در مواردی اتفاق می افتد که مالک به هیچ عنوان از ناظر تمکین نمی کند. درنتیجه ناظر نیز که وقت و انرژی کافی برای درگیری با مالک را ندارد تصمیم می گیرد عطای آن کار نظارت را به لقایش ببخشد و به تعویض شدن رضایت دهد.
تعویض ناظر شرایط خاصی دارد. برخی مهندسان ناظر که از اطلاعات حقوقی پایینی برخوردارند از اصطلاح استعفای ناظر استفاده می کنند. اصطلاح استعفای ناظر به کلی غلط است. چرا که برای مهندس ناظر استعفا پیش بینی نشده است و فقط امکان تعویض وجود دارد. شهرداری برای تعویض ناظر فُرمی ارائه می نماید که سه نفر باید آن را در دفتر اسناد رسمی گواهی امضا نمایند. سه نفر عبارتند از ناظر قدیم، مالک و ناظر جدید.
یکی از دردسرهای بزرگی که برای مهندسان ناظر بوجود می آید از همینجا ناشی می شود. برخی ناظران گمان می کنند که به محض گواهی امضای آن فرم مسئولیت نظارت برعهدۀ ناظر جدید خواهد بود. در حالیکه موارد بسیاری پیش آمده که پس از گواهی امضا، مالک آن فرم را به شهرداری ارائه نکرده است و با ناظر جدید نیز هیچ تماسی نگرفته است و کار را پیش برده و به اتمام رسانیده است و در هنگام پایانکار مجدداً به ناظر قدیم مراجعه کرده و از او تقاضای گزارش و برگه سبز پایانکار نموده است. در این مرحله مالک به هر وسیله ای اعم از تهدید و تطمیع متوسل شده است تا به هر نحو ممکن پایانکار را از مهندس ناظر بگیرد. در چنین شرایطی مهندس ناظر نیز چاره ای جز همکاری با مالک ندارد چرا که در صورت مراجعۀ مالک به شورای انتظامی نظام مهندسی، مهندس ناظر به دلیل عدم اعمال نظارت مستمر محکوم خواهد شد.
نکتۀ مهمی که مهندس ناظر در هنگام تعویض باید بداند این است که زمانی مسئولیت نظارت برعهدۀ ناظر جدید قرار خواهد گرفت که « پیرو پروانه » با نام مهندس ناظر جدید صادر شود. پیرو پروانه در حقیقت همان پروانه ساختمانی با همان مشخصات است که نام مهندس ناظر جدید همراه با شماره سریال برگه تعهد وی در آن درج شده است.


بنابراین رویۀ درست به این ترتیب است که مهندس ناظر پس از گواهی امضای فرم تعویض ناظر طی گزارشی با ذکر مرحله دقیق عملیات ساختمانی و ذکر کلیه تخلفات صورت گرفته و ذکر عدم وجود شرایط ایمنی در کارگاه، به شهرداری اعلام نماید که تقاضای تعویض داده شده است و دستور دهد که تا زمان صدور پیرو پروانه و درج نام ناظر جدید در آن از ادامۀ عملیات جلوگیری به عمل آید. البته در صورتی که مالک حاضر به همکاری و تمکین از مهندس ناظر باشد عملیات ساختمانی می تواند تا زمان صدور پیرو پروانه تحت نظر مهندس ناظر قدیم ادامه یابد.


پس از صدور پیرو پروانه مهندس ناظر قدیم و جدید به همراه مالک در ساختمان حاضر می شوند و صورت جلسۀ فصل مشترک در سه نسخه تهیه می نمایند تا دقیقاً معلوم باشد ناظر جدید در چه مرحله ای کار را از ناظر قدیم تحویل گرفته است. این صورتجلسه توسط ناظر جدید، ناظر قدیم و مالک و دو نفر شاهد مذکر امضا می شود و هریک از سه نفر یک نسخه از آن را برای بایگانی خود بر می دارند.
در پایان به تمامی همکاران توصیه می گردد حتی الامکان از تعویض شدن خودداری نمایند. چرا که موارد بسیار متنوع و متفاوتی ممکن است در این روند اتفاق بیفتد. به هرحال اگر مجبور به این عمل شدند حتماً از راهنمایی و مشاوره افراد مجرب و متبحر در این زمینه استفاده نمایند.

mohandesinesakhteman.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی