مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

اهمیت و نحوۀ احراز هویت مالک در قرارداد


از مهمترین مقدماتِ کارِ نظارت شناسائی طرف قرارداد نظارت است. بسیاری از مهندسان ناظر در سالهای گذشته، به دلیل عدم شناسائی درستِ طرف قرارداد نظارت به دردسرهای بزرگی افتاده اند. کمترین این دردسرها مجبور شدنِ مهندس به تعطیل کردن تمام فعالیتهای زندگی اش و رفت و آمد تمام وقت به ادارات مختلف بوده است. رفت و آمدهای طافت فرسا برای حل و فصل دردسرهایی که مهندس ناظر هیچ نقشی در بوجود آمدن آنها نداشته است. شرح پرونده های این موارد، مفصّل است و در آینده در وب سایت «پایگاه اطلاع رسانی مهندسین ساختمان» در دسترس همکاران قرار خواهد گرفت.

اما برای جلوگیری از دردسرهای جانبی حرفۀ نظارت، بر مهندس ناظر واجب است طرف قرارداد خود را به درستی احراز هویت نماید. این امر در مورد املاکی که مالکان متعدد دارند یا مالک حقوقی (یعنی مالک شخص حقوقی باشد، شرکت یا سازمان یا ارگانی باشد) دارند اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند. البته در مورد املاک عادی هم که عمدتاً با قرارداد مشارکت در ساخت به شخص دیگری واگذار می شود اهمیت زیادی دارد. چه بسا در موارد پیچیده مهندس ناظر مجبور شود برای عقد قرارداد نظارت از مشاوره یک وکیل استفاده نماید.

طرف قرارداد نظارت ممکن است مالک زمین یا شریک در تملّک زمین یا مشارکت کننده در ساخت یا شخصی باشد که فقط برای انجام امور اداری از طرف مالک به او وکالت داده شده است. هر کدام از موارد که باشد مهندس ناظر برای اطمینان از ضمانت اجرائی قرارداد باید طرف مقابل خود را شناسائی و مدارک و مستندات مربوطه را از وی مطالبه نماید.

برای احزار هویت، مالک زمین باید یک نسخه کپی برابر اصل از کارت ملی خود و سند زمین به ناظر تسلیم نماید. شریک در مالکیت زمین باید یک نسخه کپی برابر اصل از کارت ملی خود و سند زمین و وکالتنامه از سایر مالکان به ناظر تسلیم نماید. مشارکت کننده در ساخت باید یک نسخه کپی برابر اصل از کارت ملی خود، سند زمین، وکالتنامه از مالکان زمین و قرارداد مشارکت درساخت به ناظر تسلیم نماید. در حالتی که فرد فقط وکیل و کارپرداز باشد بهتر است ناظر از امضای قرارداد با وی خودداری نماید و تقاضای حضور مالک یا ذینفع اصلی را داشته باشد. در مواردی که کارفرما شخص حقوقی باشد توصیه می شود با مشاوره وکیل یا افراد مسلط به مباحث حقوقی مقدمات احراز هویت و قرارداد فراهم گردد.

مهندس ناظر خبره از ابتدای کار نظارت قدم خود را محکم بر می دارد و با گامهای لرزان به استقبالِ کارِ پر مخاطرۀ نظارت نمی رود. یکی از مهمترین گامهای کار نظارت که باید محکم برداشته شود احزار هویت مالک (کارفرما) یا طرف قرارداد نظارت است. این مرحله باید دقیق، درست و بدون رو در بایستی به انجام برسد.

منبع:@mohandesenazer

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی