مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مراقبت ، محافظت و عمل آوردن بتن :
مراقبت بتن بطور خاص شامل تمهیداتی است که اجازه می دهنـد سـیمان موجـود در بـتن بـه مـدت لازم مرطوب بماند بطوریکه ذرات سیمان بتوانند تا آنجا که مقدور است با آب ترکیب شده و هیدراته شوند .
محافظت بتن به تمهیداتی گفته می شود که مانع اثر نامطلوب عوامل خارجی بر روی بتن جوان می شوند.
این عوامل عبارتند از : شسته شدن سیمان بتن با باران یا آب جاری ، سرد شدن سریع یا یخ زدن بتن ، لرزش ،ضربه ، سرد شدن نامتجانس بتن و … عمل آوردن عبارت است از تسریع گرفتن و سخت شدن بـتن بـه کمـک حرارت .
مراقبت از بتن با آب :
می توان با ایجاد لبه هایی روی بتن ریخته شده به ارتفاع ۲ تا ۳ سانتی متر و ریختن آب روی بتن بطـوریکه آب به ضخامت ۲ سانتی متر روی بتن قرار بگیرد و نیز با پاشیدن ذرات ریز آب از درون آبفشانها و تر کـردنسطح بتن ، مراقبت مستقیم با اب را به انجام رسانید .
می توان از پارچه کرباسی کلفت یا گونی که رطوبت را به مدت طولانی در خود نگـه میـدارد بـرای خـیس نگـهداشتن بتن استفاده کرد. پارچه بر روی بتن قرار گرفته و آب روی آن ریخته می شود. قبل از قرارگیری پارچـه باید بتن بقدر کافی سفت شده باشد تا پارچه به بتن نچسبد .
نگهداری بتن :
سیمان موجود در بتن ریخته شده در مجاورت رطوبت باید سـخت شـده و دانـه هـای سـنگی موجـود درمخلوط را بهمدیگر چسبانیده و مقاومت بتن را به حداکثر برساند بدین لحاظ می باید از خشک شدن سریع بتنجلوگیری نموده و آنرا از تابش شدید آفتاب و وزش بادهای تند محفوظ نگاه داشت و سطح آنرا حداقل تـا هفـتروز مرطوب نمود. (این مدت برای بتن با سیمانهای زودگیر سه روزه است )برای اینکار بهتر است که روی بـتنتازه ریخته شده را با گونی یا کاغذ پوشانیده و این پوشش را مرطوب نگه داریم بهتر است بعـد از۳ تـا ۴ سـاعتبعد از بتن ریزی شروع به آب دادن روی آن بنمائیم زیرا در غیر این صورت سطح آن ترک خورده و موجب نفوذهوا به داخل بتن شده و آرماتور بکاررفته در بتن در معرض خورندگی واقع گردیده و موجب ضعف قطعه خواهـدشد .
بتن تازه ریخته شده نباید در معرض بارانهای تند قرار گیرد زیرا باران دوغاب سیمان و مصالح ریزدانه را شسته وسنگهای درشت را نمایان خواهد نمود. در موقع بارندگی بهتر است بتن ریزی متوقف گردیده و بتن ریخته شدهرا از آسیب باران محفوظ نمود مثلا روی آنرا با نایلون پوشانیده و آب باران را به خـارج از سـطح بـتن راهنمـاییکرد .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی