مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

کنترلهای مهم در بازدید شروع بکار


پس از تماس مجدد مالک، و اعلام آمادگی وی نسبت به ارائه مدارک ذکر شده در گام قبل، ناظر می تواند در محل وقوع ملک تحت نظارتش، با وی قرار بگذارد. در واقع بهترین محل ملاقات مالک و ناظر همان ملک تحت نظارت خواهد بود.

توصیه می شود ناظر کمی زودتر از ساعتی که با مالک قرار گذاشته در محل ملک حاضر شود. در این زمان کوتاه مهندس ناظر می تواند کار بسیار مهمی را به انجام برساند که کار نظارت او را بسیار راحتتر خواهد کرد. این کار مهم مراجعه به ساختمانهای همسایه و آشنائی با آنها ست. همسایگان در یک پروژۀ ساختمانی شهری از اهمیت بالائی برای مهندس ناظر برخوردارند.

مهندس ناظر با خوشروئی خود را معرفی می کند و شماره تلفن خود را به همسایه های ملک تحت نظارتش می دهد و از آنها تقاضا می کند که در صورت مشاهدۀ هر گونه گودبرداری پرخطر، تخلیه بار نامتعارف، مشاهدۀ ترک در ساختمان خود و سایر مسائل مخاطره آمیز با او تماس بگیرند و او را در جریان امور قرار دهند.

به این ترتیب مهندس ناظر به رایگان می تواند از نیرو های کمکی در کار نظارت خود استفاده کند که شبانه روز عملیات ساختمانی را زیر نظر دارند.

پس از دریافت مدارک خواسته شده از مالک، مواردی که در پی می آید بازدید و بررسی می شوند:
1. ابعاد و زوایای زمین
2. ابعاد و عمق زیر زمین موجود
3. تعداد و محل چاههای فاضلاب قدیمی و آب انبار (در صورت وجود)
4. بام و وضعیت دیوار های مجاور همسایه ها و دیوار های مشترک
5. داخل ساختمان های مجاور و وضعیت ابعاد و زیرزمین و طول عمر و نوعِ سازۀ آنها.

در نهایت بر اساس مندرجات نقشه ها و مدارک و اطلاعات بازدید کنترل های ذیل به عمل می آید:
1. تطابق ابعاد مندرج در پروانه ساختمانی و نقشه های معماری و سازه با ابعاد و زوایای زمین موجود
2. تطابق نقشه سازه نگهبان با وضعیت گودبرداری و ساختمان های همسایه

پس از کنترل کردن موارد فوق در صورتیکه ابعاد و زوایای زمین با وضع موجود انطباق نداشت می بایست بر حسب مورد با شهرداری و یا مهندسان طراح معماری و سازه مکاتبه شود. به بیان واضحتر اگر ابعاد پروانه با وضع موجود انطباق نداشته باشد شهرداری باید مطلع گردد تا اصلاح پروانه ساختمانی صورت گیرد، و اگر نقشه ها با وضع موجود و مندرجات پروانه منطبق نباشند مهندسان طراح معماری و سازه باید مخاطب قرار گیرند تا نسبت به اصلاح نقشه ها اقدام نمایند.

از طرفی در صورتی که در بررسی های به عمل آمده از وضعیت ساختمانهای همسایه و شرایط عمق گودبرداری، این نتیجه حاصل شد که سازه نگهبانِ طراحی شده جوابگوی وضع موجود نخواهد بود می بایست مکاتبات لازمه با طراح سازه صورت گیرد تا قبل از تخریب، نقشه های سازه نگهبان متناسب با وضع موجود طراحی گردد و در اختیار عوامل اجرائی قرار گیرد.

در صورتی که در ساختمان قدیمی چاه فاضلاب و یا آب انباری وجود دارد که در زیر فونداسیون ساختمان جدیدالاحداث قرار خواهد گرفت باید از کارفرما خواسته شود قبل از شروع تخریب، چاههای فاضلاب قدیمی توسط افراد مجرب باز شده و با مصالح مناسب از جمله شفته آهک، پر شوند. چنانچه رقوم زیر بتن مگر ساختمان بالاتر از رقوم فعلی کف زیرزمین یا آب انبار باشد، با توجه به شرایط و تشخیص مهندس ناظر، نحوه پر کردن و تثبیت آن طی دستور کار کتبی به مالک یا سازنده ابلاغ و تفهیم گردد. در چنین شرایطی زیر سازی فونداسیون معمولاً با لاشه سنگ و بتن صورت میگیرد.

پس از انجام کنترلهای فوق الذکر و رفع موارد عدم انطباق، مهندس ناظر می تواند نسبت به مهر و امضای مجوز شروع بکار (شروع عملیات ساختمانی) اقدام نماید. البته بهتر است قبل از امضای شروع بکار دستورکار مرحله تخریب به مالک ابلاغ گردد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی