مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

(شرح تعهدات کاملترین بیمه های مسئولیت مهندسی)
مهمترین بخش بیمه نامه پوششها و تعهداتی ست که در آن ذکر می گردد. برای آگاهی از بهترین و کاملترین پوششهای بیمه های مسئولیت مهندسی یک آشنائی کلی با ساختار بیمه نامه الزامی ست.

بیمه نامه نوعی قرارداد بین بیمه گر (شرکت بیمه) و بیمه گذار (در اینجا شخص مهندس) است که بر اساس قانون بیمه مصوب سال 1316 منعقد می گردد. این قرارداد تشکیل شده از چهار قسمت اصلی؛ قسمت اول مشخصات بیمه گر و بیمه گذار که به هنگام دریافت بیمه نامه باید صحت مندرجات آن کنترل شود، دوم موضوع بیمه نامه و توضیحات و مدت و سقف تعهدات و موارد مالی بیمه نامه است، سوم شرایط عمومی بیمه نامه که یک آیین نامۀ ابلاغی از طرف بیمه مرکزی و لازم الاجرا برای تمامی شرکتهای بیمه است و می بایست پیوست بیمه نامه باشد، و قسمت چهارم شرایط خصوصی بیمه نامه است که شامل موارد خاص توافق شده بین بیمه گر و بیمه گذار می شود. بحث این مطلب متمرکز بر این بخش از بیمه نامه است.

شرایط خصوصی شامل تعدادی کلوز (clause) می شود. کلوز (clause) به زبان فارسی؛ « عبارت، بند، ماده و شرط » معنی می دهد. در اصطلاح شرکتهای بیمه اما معمولاً همان کلوز بکار می رود و نه معادلهای فارسی آن. در کاملترین بیمه نامه های مسئولیت مهندسان ناظر کلوزهای زیر گنجانده شده است.

کلوزِ پرداخت خسارت بدون رأی دادگاه: بیمه گر تعهد می نماید که در صورت توافق خسارت دیده و بیمه گذار بر روی نظریۀ کارشناسِ شرکت بیمه، بدون رأی دادگاه خسارت پرداخت و رضایت خسارت دیده جلب شود. بدیهی ست در صورت عدم توافق رأی دادگاه مرجع تعیین خسارت خواهد بود.

کلوزِ پرداخت خسارات فوت، نقص عضو و هزینه های پزشکی برای شخص بیمه گذار: بیمه گر تعهد پرداخت خساراتی که برای شخص بیمه گذار (مهندس) در کارگاههای تحت نظارت وی رخ دهد را بر عهده می گیرد. البته سقف مبلغ تعهد نیز در این کلوز ذکر می گردد.
کلوزِ پوششِ کارهای سالهای قبل: بیمه گر در این کلوز کارهای سالهای قبل مهندس را تحت پوشش قرار می دهد البته طبیعتاً پروندۀ خساراتی که پیش از خرید بیمه نامه در دادگاه مفتوح باشد تحت پوشش این کلوز نخواهند بود. این کلوز برای کسانی که در سالهای قبل بدون بیمه نامه کار کرده اند بسیار مفید است چرا که اگر برای آن کارها در دورۀ بهره برداری خسارتی بوجود آید تحت پوشش قرار خواهد گرفت. این پوششها می تواند به تمامی کارهای مهندس ناظر از زمان صدور پروانه اشتغالِ وی قابل تعمیم باشد.

پرداخت دیات و خسارات بر مبنای مبلغ یوم الاداء: در بسیاری از حوادث، تاریخِ رأی دادگاه به دلیل اطالۀ دادرسی چند سال پس از حادثه است. برای اینکه پرداخت مبلغ دیه یا خسارت بر اساس مبلغ روزِ دیات و خسارات باشد این کلوز پیش بینی شده است. بیمه گذار با انتخاب و خرید این کلوز می تواند از این پوشش مهم برخوردار شود.

کلوزِ پوشش حوادث دورۀ بهره برداری: با توجه به این که مهندس ناظر ضامن ساختمان در طول عمر مفید آن است این کلوز برای پوشش حوادث دورۀ بهره برداری طراحی و توسط شرکتهای پیشرو در بیمه مسئولیت مهندسان ناظر ارائه می گردد. واضح است این کلوز هرچه بتواند سالهای بیشتری را پوشش دهد باارزشتر خواهد بود.

کلوز های پرداخت دیات، خسارات و هزینه های پزشکی بر مبنای مبالغ یوم الاداء: در بیمه نامه های کامل مسئولیت مهندسین، برای خسارات دورۀ بهره برداری نیز این پیش بینی صورت گرفته است تا با تأیید و تهیۀ این کلوز بیمه گذار بتواند از امتیاز پرداخت خسارت به روز برخوردار شود. به بیان دیگر مبالغ خسارات پرداختی به تناسب افزایش تورم در سالهای بعد افزایش می یابد.

کلوزِ پوششِ تعهدات تامین اجتماعی: تعهدات تامین اجتماعی تا چندین سال از نظر شرکتهای بیمه گر مغفول مانده بود. پس از حادثه ای که منجر به محکومیت مالک و مهندس ناظر از بابت تعهدات تأمین اجتماعی گردید این کلوز نیز در شرایط خصوصی برخی شرکتهای بیمۀ پیشرو در این زمینه گنجانده شد. با مراجعه به لینکِ ذیلِ این مطلب اطلاعات مفیدی در مورد مطالبات تأمین اجتماعی در دسترس خواهد بود.

با مطالعۀ سه گام اخیر در مورد اهمیت، کلیات و پوششهای بیمۀ مسئولیت مهندسین ناظر اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار همکاران گرامی قرار گرفته است. با تکیه بر این اطلاعات یک مهندس ناظر خبره اولاً هیچگاه بدون بیمۀ مسئولیت کار نمی کند و ثانیاً با آگاهی و مطالعۀ کامل بهترین بیمۀ مسئولیت موجود را تهیه می نماید تا با حداقل ریسک در حرفۀ خود ارائۀ خدمت نماید.

منبع: @mohandesenazer

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی