مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

وضعیت حرف شنوی مالک از ناظر در همین ابتدای کار و زمان امضای قرارداد تعیین می گردد. اگر مهندس ناظر بتواند تشریفات امضای قرارداد را مطابق خواست خود به مالک القاء کند، در ادامۀ کار نیز می تواند عنان کار را تحت اختیار داشته باشد. لکن چنانچه تشریفات امضای قرارداد مطابق خواستۀ ناظر پیش نرود در ادامۀ کار نیز امیدی به تسلط مهندس ناظر بر اجرای پروژه نمی توان داشت.

مگر امضای قرارداد نظارت، قراردادی بین المللی ست که لفظ «تشریفات امضای قرارداد» برای آن استفاده می شود؟ در پاسخ باید گفت خیر قرارداد بین المللی نیست اما باید دانست ارزش کار هر حرفه ای و هر صنفی را خودِ شاغلان آن صنف تعیین می کنند. اگر مهندسان ناظر ارزشی برای امضای قرارداد خود قائل نباشند قطعاً بساز بفروش و شهرداری و دیگران آنها را لگدمال خواهند کرد و هر خفّتی را به ایشان تحمیل خواهند نمود. بنابراین مهندس ناظر خبره با تعیین ترتیب و مبالاتی خاص در هنگام امضای قرارداد نظارت، هم ارزش کار خود را بالا می برد و هم از صدمات حقوقی ناشی از نقص مدارک در امان می ماند.

پیش از تعیین زمان و مکان امضای قرارداد بهتر است مهندس ناظر از وضعیت متقاضی برگه سبز اطلاع دقیق کسب کند. پس از مشخص شدن وضعیت و سِمَت کسی که خواهان برگه سبز و امضای قرارداد با ناظر است، ناظر می تواند مطابق شرایط گفته شده در گام چهارم، مدارک مربوطه را از وی طلب نماید. ناظر می تواند قبل از دیدار با شخص متقاضی از او بخواهد مدارک مربوطه را از طریق فکس یا ایمیل یا تلگرام و امثالهم به رویت وی برساند تا پس از مطالعۀ آنها قرارداد را آماده و محل و زمان امضای قرارداد را تعیین نماید.

محل امضای قرارداد می تواند یک دفتر اسناد رسمی باشد. چرا که پس از امضای قرارداد، برگه سبز تعهد نظارت می بایست در دفتر اسناد رسمی گواهی امضاء گردد. مهندس ناظر پس از دریافت و مطالعۀ مدارک زمین و شخص متقاضی و احراز هویت و سِمَت وی، دو نسخه قرارداد را جهت مطالعه و امضاء در اختیار وی قرار می دهد. شخص متقاضی (مالک یا نماینده او) می بایست تمام صفحات قرارداد را پس از مطالعه امضاء نماید. امضای متقاضی باید شامل 3 مورد؛ نام و نام خانوادگی، امضاء و اثر انگشت باشد. پس از او نوبت به مهندس ناظر می رسد تا تمام صفحات قرارداد را مهر و امضاء نماید.

پس از امضای قرارداد ناظر دو نسخه قرارداد را نزد خود نگاه می دارد تا برای ثبت به دفتر خدمات ارائه نماید. مشخصات طرفین قرارداد در برگه سبز تعهد نظارت توسط آنها پر می شود و جهت گواهی امضاء به مسئول دفتر اسناد رسمی ارائه می گردد. مدارک لازم جهت گواهی امضاء؛ اصل شناسنامه و کارت ملی طرفین و اصل سند زمین و وکالتنامه (در صورت وجود) خواهد بود. پس از انجام گواهی امضاء، مهندس یک نسخه کپی از برگه سبز نزد خود نگه می دارد و اصل برگه سبز را به متقاضی تحویل می دهد.

قرارداد امضاء شده می بایست در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری ثبت گردد. لذا مهندس ناظر به همراه متقاضی، پس از امضای قرارداد و گواهی امضای برگه سبز به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری جهت ثبت قرارداد نظارت مراجعه می نمایند. پس از ثبت قرارداد، ناظر یک نسخه قرارداد ممهور به مهر دفتر خدمات را نزد خود نگاه می دارد و یک نسخه را نیز به متقاضی می دهد.

نهایتاً در اتمام مرحلۀ امضای قرارداد نظارت، مهندس ناظر می بایست مدارک ذیل را برای نگهداری در بایگانی کار نظارت خود داشته باشد؛
1. مدارک مالکیت زمین(کپی برابر اصل سند)
2. مدارک هویتی متقاضی (کپی برابر اصل کارت ملی و وکالتنامه)
3. یک نسخه قرارداد نظارت، امضاء شده، ممهور به مهر دفتر خدمات شهرداری
4. یک نسخه کپی از برگه سبز گواهی امضاء شده

منبع: @mohandesenazer

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی