مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

کار نظارت در شرایط در هم ریختۀ فعلی ساخت و ساز کار بسیار دشواری ست. در این میانه مهندسی که فقط با نیت کسب درآمد وارد این حرفه می شود قطعاً به این در هم ریختگی خواهد افزود و در نهایت کوله باری از عذاب وجدان نصیبش خواهد شد. او در پی توجیه غفلت و اهمال کاری خود تقصیر را بر گردن شرایط نامناسب بازار ساخت و ساز خواهد انداخت. اما این توجیه چیزی از مسئولیت وی نخواهد کاست.
کسی که به عنوان مهندس ناظر قبول مسئولیت می کند و می خواهد که ناظری خبره باشد، از شرایط نامساعد ساخت و ساز به خوبی آگاه است. او میداند که در این شرایط ناهنجار فقط مهندسان ناظر خبره و آگاه می توانند نجات بخش این وضعیت آشفته باشند.


مهندس ناظر خبره می داند که از نظر قانونی توان الزام کردن بساز بفروش به انجام کار صحیح و اصولی را دارد. او می داند که برای انجام صحیح نظارت باید وقت کافی به این کار اختصاص دهد. او می داند که اگر هدفش را خدمت به همنوعانش و انجام کار درست و اصولی قرار دهد درآمد خوبی نیز نصیبش خواهد شد اما اگر هدفش فقط کسب درآمد باشد شکست و گرفتاری نصیبش می شود.

پس اولین گام برای تبدیل شدن به مهندس ناظر خبره تلقی درست از حرفۀ نظارت به عنوان کاری داوطلبانه و نجات بخش، هدف گذاری برای خدمت به جامعه و بهره بردارن و اختصاص وقت کافی برای انجام کاری صحیح و اصولی ست. به یاد داشته باشید که اولین و مهمترین شاخصۀ مهندس ناظر خبره دیدگاه و شخصیت او ست.

قرارداد نظارت قراردادی ست صرفاً مالی که از نظر فنی و حقوقی چیزی به مسئولیت مهندس ناظر اضافه یا کم نمی کند. مسئولیتهای مهندس ناظر در بخشهایی از قانون شهرداری ها، قانون کار، قانون نظام مهندسی و مباحث مقررات ملی ساختمان تشریح شده است. زمان شروع مسئولیت مهندس ناظر از لحظۀ صدور پروانه ساختمان آغاز و تا پایان عمر مفید ساختمان ادامه خواهد داشت.

آنچه در قرارداد نظارت حائز اهمیت است مبلغ قرارداد، نحوۀ پرداخت مبلغ، شرایط و نحوۀ تمدید و شرایط حل اختلاف در قرارداد نظارت است. با توجه به اینکه مالک حق الزحمۀ نظارت را به حساب نظام مهندسی استان واریز می نماید و مهندس ناظر به تدریج آن را از نظام مهندسی دریافت می نماید، مبلغ و نحوۀ پرداخت نیز مشخص و غیر قابل تغییر خواهد بود.

شرایط و نحوۀ تمدید قرارداد و همینطور روش حل اختلاف طرفین موضوع مهمی در قرارداد نظارت است. این موضوع مخصوصاً برای پروژه های بزرگ و مهندسان ناظر حقوقی از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است.

بسیاری شرکتهای مشاور(ناظر حقوقی) قراردادهای نظارت خود را به نحوی تنظیم می نمایند که مالک امکان تعویض ناظر پس از اتمام قرارداد (اتمام یک سال) را نداشته باشد. مورد دیگر اینکه برای عدم مراجعۀ مالک به سازمان برای اختلافات قراردادی، سازمان استان را به عنوان داور قرارداد انتخاب نمی کنند و حل اختلاف در قرارداد را موکول به دادگاه صالحه و تأمین نظر کارشناس رسمی دادگستری می نمایند.

در حالت عادی و پروژه های کوچک قرارداد پیشنهادی سازمان نظام مهندسی استان تهران قرارداد کامل و قابل اتکائی ست. البته در آن، مدت قرارداد یک سال و تمدید پس از یکسال به توافق طرفین موکول شده است. از سوئی سازمان استان به عنوان داور قرارداد تعیین گردیده است. با توجه به اینکه قرارداد موضوعی ست که باید طبق توافق طرفین تنظیم گردد این نمونه قرارداد با فرمت word بر روی سایت سازمان قرار گرفته است تا مهندسین بتوانند نکات مورد نظر خود را در آن بگنجانند.


بدین ترتیب در گام سوم مهندس ناظر قرارداد مورد نظر خود را تنظیم می نماید تا در اولین جلسه ای که با مالک خواهد داشت آن را به امضای مالک برساند. علیرغم اهمیت فوق العادۀ قرارداد، بسیاری از مهندسان ناظر حتی یک بار هم آن را نمی خوانند. مهندس ناظر خبره علاوه بر خواندن دقیق متن قرارداد نکاتی از آن را با نظر خویش تغییر می دهد تا در ادامۀ کار با مشکلات کمتری مواجه باشد. نحوۀ احراز هویت مالک و چگونگی امضاء و ثبت قرارداد نظارت موارد مهمی هستند که در گام بعدی به آنها پرداخته خواهد شد.

منبع: @mohandesenazer

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی