مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

نحوه استعلام قیمت از پیمانکار و نکات قرارداد

 

استعلام قیمت دو مزیت  اصلی دارد، یکی این که باعث می شود شما کار را به قیمت قرارداد بنویسید و فراتر از قیمت عرف با شما حساب نکنند. دومین مزیت مهم آن این است که اگر شما نماینده کارفرما هستید یا کار را به صورت درصدی کار می کنید یا شریک دارید، این استعلام قیمت به عنوان یک سندی می تواند تا آخر کار نزد شما باشد که اگر روزی ادعایی مطرح شد که چرا کار به این قیمت به پیمانکار واگذار گردید می توان به استعلامات استناد کرد که این برگه در این تاریخ استعلام گرفته شده و کمترین قیمت و یا مناسب ترین قیمت این پیمانکار بوده است و به این دلیل با ایشان قرارداد بسته شد.

استعلام قیمت

مرحله اول: برآورد حجم کار

 اولین کاری که باید انجام شود این است که باید یک متره و برآورد از کار انجام شود، مثلا اگر قرار است سیمانکاری انجام پذیرد و قرارداد تنظیم شود باید طرح مشخص باشد، متراژ معلوم باشد، چند متر نما؟ ، چند متر کف؟ ، چند متر پارکینگ؟ و… ، این موارد مشخص شوند تا زمانی که برای استعلام تماس گرفته می شود  بتوان ارائه داد.

مرحله دوم:استعلام تلفنی

شماره تماس ها را از کجا می توانیم بدست بیاوریم؟

از زمان شروع کار یکسری از پیمانکارها در حیطه های مختلف به کارگاه مراجعه می کنند ، می توان آن ها را دسته بندی کرد برای هر کدام یک صفحه داشت ؛ مثلا سنگ کار و کاشی کار و گچ کار، شماره های آنها را نوشته شود، اگر این لیست را خودتان ندارید می توان با پرس و جو در منطقه محل ساخت، از ساختمان های درحال ساخت چندین تا شماره تماس بگیرید.

پس از این که شماره ها دریافت و گردآوری شد می توان شروع به تماس گرفتن کرد، معمولا به صورت تلفنی پیمانکارها خیلی سخت قیمت می دهند و اعتقاد آنها این است که اگر حضوری سر پروژه حاضر شوند می توانند تأثیری بهتری بگذارند و کار را بگیرند.

در این موارد بهتر است شما  به پیمانکاران عنوان کنید :

 “اگر قیمت ندهید اشکالی ندارد من به شما آدرس می دهم شما در محل پروژه حاضر شوید و کار را از نزدیک بینید ولی اگر قیمت شما بالاتر باشد هم وقت خودتان را گرفتید و هم وقت من را گرفتید و باعث می شود هر دوی ما اذیت شویم، پس شما حدود قیمت خودت را با یک تلورانسی به من بگویید تا من برآورد کنم اگر قیمت شما مناسب بود دعوت می کنم در  محل پروژه حضور پیدا کنید“

اکثر پیمانکاران پس از شنیدن این جملات قیمت حدودی خود را اعلام می کنند.

 

علاوه بر قیمت چیز دیگری که شما باید از آنها بپرسید این است که ظرفیت کار آنها چقدر است، چند تا پیمانکار؟ چند تا نیرو دارد؟ یعنی مثلا این حجم کار شما را در چه مدت زمانی می تواند انجام بدهند؟ و از چه زمانی می تواند کار شما را شروع کنند؟. گاهی با یک پیمانکاری صحبت می کنید، همه چیز او مطابق میل شما پیش می رود اما می گوید: “من الان یک کار دستم دارم، دو ماه نمی توانم بیایم“

خب این پیمانکار به درد شما نمی خورد، از زمان شروع که می تواند برای پروژه شما انجام بدهد را از حتما از آنها بپرسید.

بعد از این که لیست قیمت پیمانکاران مختلف حاصل شد و استعلام ها انجام شد، حدود قیمت کار برای شما مشخص می شود بنابراین می توانید پیمانکارانی که قیمت بسیار بالایی داده اند را خط بزنید و آن دسته از پیمانکارانی که قیمت بسیار پایینی داده اند را نیز حذف کنید؛ حال آن دسته از پیمانکارانی که  که قیمت های آنها در یک رنج مشخصی است و به اصطلاح معقول است باید با آنها برای جلسه حضوری هماهنگ کنید، آن ها همراه با کارشناسان و برخی اکیپ اجرایی خود در محل پروژه حاضر می شوند و کار را از نزدیک می بینند، به قول معروف اگر آن چیزی که در ذهن آنها بود با چیزی که واقعیت دارد اختلاف داشت آنجا به شما می گویند، مثلا می گویند کار شما به این دلیل مثلا متری ده تومان بیشتر کار می کنیم چون این شرائط خاص را دارد، وقتی واقعیت کار را می بینند قیمت دقیق را به شما می دهند .

 پس از ارائه قیمت ها ، شرایط کار اعلام می کنند، نحوه متراژ کاری را که به چه نحوی کار متر شود،  کسورات شامل چه مواردی می باشد، چه چیزهایی باید حساب شود یا نشود و…، زمانی که همه این موارد مشخص شد و شما باهم برآورد کردید

مرحله آخر

آخرین مرحله این است که شما نمونه کار از پیمانکار بگیرید.

 نمونه کار هم دو مدل است، یا می توانید بروید سر پروژه ای که پیمانکار قبلا انجام داده است و کار او را ببینید و با کارفرماهای آنها صحبت کنید یا این که اگر دسترسی به کار انجام شده آنها در محدوده شما نبود می توانید یک واحد نمونه به آنها بدهید انجام بدهند، مثلا اگر گچ کار است یک اتاق بدهید انجام بدهد، اگر مشاهده کردید کار او مورد قبول است و قیمت او معقول است با او قرارداد را بنویسید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی