مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

بتن ریزی فونداسیون یکی از قسمت‌های مهم ساخت و ساز است. بنابراین لازم است مجریان و ناظران به این قسمت اجرا، نظارت و توجه ویژه‌ای داشته باشند.
قبل از شروع‌ عملیات بتن ریزی مشخصات محل مورد نظر باید با نقشه‌ها‌، مشخصات فنی و استانداردها مطابقت کامل داشته باشد‌. مهمترین اقدامات جهت بررسی مطابقت یا عدم آن بشرح زیر است.
کنترل نحوه‌ بستن آرماتورها‌
کنترل قطر، تعداد و فاصله آرماتور‌ها‌لقمه گذاری زیر و کنار آرماتور‌ها‌
تمیزی سطح بتن مگر، قالب‌ها و نیز میلگردها‌کنترل فواصل محور تا محور‌
کنترل ابعاد و فونداسیون و شناژ‌
 
✅ بتن ریزی فونداسیون یا بصورت دستی و یا با استفاده از پمپ صورت میگیرد
✅ بسیار مهم
در زمان بتن ریزی استفاده از دستگاه ویبره الزامی است. پیمانکاران موظف هستند قبل از آغاز بتن ریزی از سلامت دستگاه ویبره خود اطمینان حاصل نمایند.
 
✅ بسیار مهم
قبل از بتن ریزی حتماً باید درون قالب‌های فونداسیون که آرماتور گذاری شده ‌از خاک‌های ریزشی و نخاله‌های ساختمانی کاملاً پاکسازی شود.
 
✅ بسیار مهم
قبل از اینکه بتن ریزی آغاز شود برای اینکه آب بتن سریعاً توسط بستر خارج نشود، لازم است بستر بتن‌­ریزی مرطوب شود. البته باید مراقب بود تا آب در کف پی جمع نشود و فقط رطوبت وجود داشته باشد.
 
✅بسیار مهم
از افزودن آب به بتن حمل شده بدون اجازه مهندس ناظر اکیداً خودداری شود. (‌معمولاً کارگران برای سهولت کار خود و روانی بیشتر بتن به آن آب می­‌افزایند که این امر از مقاومت بتن به شدت می‌کاهد)
 
✅بسیار مهم
معمولاً مقداری از بتن در ابتدای تخلیه از میکسر دارای دانه بندی نا‌مناسبی است. باید دقت شود‌ بتن‌ دارای کیفیت نا‌مناسب جهت بتن ریزی‌، مورد مصرف کارهای ساختمانی قرار نگیرد.
معمولا بتن ابتدای تخلیه از پمپ هوایی رو به بیرون پمپاژ میکنن به دلیل دانه بندی نامناسب
.
✅ بسیار مهم
حداکثر ارتفاع سقوط آزاد بتن
طبق بند 9-7-4-10 مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران، در بتن ریزی حداکثر ارتفاع سقوط آزاد بتن 120 سانتیمتر می باشد.
 
. نکات مربوط به ویبره
✅ بتن ریخته شده دارای مقداری هوای محبوس می باشد که باید با عمل ویبره زنی این مقدار هوا خارج گردد. در غیر این صورت دارای بتنی کرمو و پوک خواهیم بود که با توجه به هزینه و اتلاف وقت بتنی نامرغوب و بدون تاب فشاری را خواهیم داشت.
 
✅هدف از جایدهی و تراکم بتن پر کردن زوایای قالب و اطراف میلگرد و خروج هوای غیر عمدی (نا خواسته‌) از بتن می باشد. برای بتن های شل و نیمه شل، لرزش بخوبی موثر است اما دربتن های خیلی سفت و فوق العاده سفت در واقع فشار تاثیری زیادی را برای بتن هائی در حد فاصل ایندو (بتن های سفت و نیمه سفت) فشار تراکم با لرزش یا ضربه می تواند به تراکم منجر شود.
 
✅ همیشه سه نکته را در ویبره کردن به یادداشته باشید:
۱)نباید ویبره را بیش از ۵ ثانیه در بتن فروبرد
۲)برای ویبره یک سطح معمولا نیم متر به نیم متر سطح را ویبره کنید.
۳)هیچ گاه بتنی که مدت زمانی از ریختن آن گذشته را ویبره نکنید همیشه باید تا بتن تازه است آنرا ویبره کرد.
 
 
. نکات مربوط به قطع بتن
قطع بتن ریزی فونداسیون :
استفاده از رابیس در هنگام قطع کار و شروع مجدد (پایان روز کاری) . این کار باعث می شود که بتن قطع شده به صورت عمودی سفت شود و با بتنی که در ادامه کار اجرا می شود مچ گردد و مانع از لغزش آن ها بر روی هم شود.
. در کارهای اجرایی برای ضخامت های زیاد عموما آرماتورهایی عمودی به آرماتورهای فوقانی و تحتانی پی مهارمی نمایند و رابیتسها را بسته به کار در چند لایه به آرماتورهای به صورت عمودی می بندیم . آرماتورهای عمودی به عنوان حائل ( کمر کش ) برای رابیتس جهت جلوگیری از پارگی و شکم دادن بتن می باشد .
. قطع بتن پی باید در جایی باشد که مقدار تنش خیلی کم و یا حداقل باشد .
.قطع بتن در پی های نواری یا گسترده دریک سوم فاصله ی میانی بین دو ستون باشد
. قطع بتن باید در حداقل برش صورت گیرد .
?? قطع بتن باید به صورت عمودی باشد ( مایل = ترک برشی )
 
 
. آزمایشات مربوط به بتن
اولین آزمایش در کارگاه برای ارزیابی کارایی بتن آزمایش اسلامپ است. عموما اسلامپ مجاز بتن فنداسیون 75-85mm، اسلامپ بتن ستون و دیوار برشی 85-110mm، و محدوده اسلامپ بتن دال، سقف تیرچه بلوک و سقف کامپوزیت 80-100 mm می باشد. منظور از اسلامپ، اسلامپ 1 ساعته است. افزایش کارایی (اسلامپ) فقط با افزودن روان کننده در پای کار مجاز است.
در هوای سرد حداکثر اسلامپ به 50mm محدود می گردد.
.
.
آزمایش مقاومت_فشاری در روش ASTM روی نمونه های استوانه ای 300×150میلی متری(12×6اینچ) و در روش BSروی نمونه های مکعبی 150 میلی متری(6اینچی) انجام می شود
مقاومت بتن معمولاً در عمر های 3 ، 7 ، 28 روزه تعیین می شود. مبنای پذیرش بتن، آزمایش مقاومت در عمر 28 روزه است
مقاومت در عمر های دیگر(مثلاً 7 روزه) تنها برای به دست آوردن تخمینی از مقاومت 28 روزه به کار می رود و نمی تواند مبنای رد یا قبول بتن باشد. مقاومت 7 روزه تقریباً 7/0 تا 8/0 مقاومت 28 روزه است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی