مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

در مواقعی که امکان ایجاد یک شکاف سطحی بر روی سطح بتن وجود داشته باشد، روش مقاوم‌سازی به روش NSM انتخاب بسیار عاقلانه‌ای می‌باشد. این روش نیاز به آماده‌سازی سطح را به میزان بالایی کاهش می‌دهد و همچنین ریسک ایجاد شرایط بحرانی در اجرای موفق و مؤثر سیستم مقاوم‌سازی و نیاز به اجرای سیستم‌های Lay-Up در کارگاه را از بین می‌برد. به دلیل اینکه میلگرد و یا لمینیت در سطح بیشتری به بتن چسبیده، لذا در این سیستم هنگام انتقال یک نیروی مشابه درروش EBR میزان کمتری تنش برشی در بتن ایجاد می‌شود. ازاین‌رو طول توسعه (Development Length) درروش NSM بسیار کمتر بوده و می‌توان تقریباً از کل ظرفیت مقاومت FRP استفاده کرد پیش ازآن‌که گسیختگی ناشی از چسبندگی حاصل شود. اجرای این سیستم نیاز به نیروی آموزش‌دیده خاصی ندارد و طراحی آن با در نظر گرفتن راهنمایی‌های ACI 440-2 انجام می‌شود.
به‌عبارت‌دیگر درروش NSM، همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌شود نوارها یا میلگردهای مصالح مقاوم کننده در شیارهایی که در وجه کششی بتن ایجادشده‌اند، چسبانده می‌شوند و پوشش سیمانی و یا چسب اپوکسی روی آن‌ها قرار می‌گیرد. به‌طورکلی برخی از مزایای روش‌های NSM نسبت به روش EBR عبارتند از: بهبود پیوستگی و انتقال نیرو به بتن اطراف به دلیل محصور شدن نوار داخل شیار، محافظت از نوار در برابر عوامل محیطی خارجی و عدم نیاز به آماده‌سازی سطحی بتن بعد از ایجاد شیارها.
۱۰۶۰_orig
راهنمای نصب سیستم مقاوم‌سازی به روش NSM
گام اول) ابتدا محل شکاف طبق نقشه‌های تأمین‌شده توسط مهندس طراح مشخص‌شده و با ماژیک نشان می‌خورد. سپس توسط دستگاه مناسب و حفظ مسائل ایمنی شکاف ایجاد می‌شود (تصویر ۱). بعد نهایی (عمق و عرض) این شکاف برای میلگردهای FRP معمولاً ۱٫۵ برابر قطر میلگرد و در لمینیت ها عرض شکاف ۳ برابر ضخامت لمینیت و عمق آن برابر ۱٫۵ برابر عرض لمینیت (تصویر ۲)  است.
۹۸۵_orig۹۸۴_orig
نکات اجرایی این گام:
استفاده از ابزار مناسب همچون یک فرز با تیغه الماس، ریل هدایت کننده تیغه در مسیر مستقیم و سایر ابزارهای دیگر ایجاد شکاف را آسان‌تر می‌کنند. توصیه می‌شود در برخی از موارد به‌جای برش یک مرحله‌ای شکاف چند خط شکاف ایجاد شود و سپس بتن بین آن‌ها برداشته شود تا شکاف نهایی ایجاد شود.
گام دوم) قلم‌تراش کردن تکه‌های بتن در شکاف که توسط فرز برش نخورده‌اند و ایجاد یک شکاف عاری از هرگونه بتن و سنگدانه (تصویر ۳).
۹۸۶_orig
گام سوم) داخل شکاف از وجود هرگونه گردوغباری توسط پمپ هوا یا جاروبرقی پاک شود.
نکته اجرایی این گام: هیچ نیازی به برس زدن و ایجاد سطح غیر صاف با هر وسیله‌ای وجود ندارد.
گام چهارم) برای اینکه پس از اجرای سیستم مقاوم‌سازی ظاهر عضو بتنی آسیبی نبیند و به خاطر مسائل زیبایی می‌توان سطح کنار شکاف توسط نوارهایی پوشیده شود تا حین تزریق چسب به بتن بیرون شکاف نچسبد. (تصویر ۴)
نکته اجرایی این گام: برای افزایش سرعت و تسهیل این مرحله نواری یک پارچه روی شکاف و بتن اطرافش قرار می‌دهیم و سپس با کاتر روی شکاف را برش می‌زنیم.
۹۸۹_orig
گام پنجم) شکاف را تقریباً تا نیمه با چسب پر می‌کنیم (تصویر ۵).
۹۸۸_orig
گام ششم) میلگرد و یا لمینیت را آغشته به چسب کرده و در داخل شکاف فرو می‌بریم. در این مرحله باید مطمئن شویم که چسب بدون اینکه حباب‌های هوا در آن ایجاد شود بتواند FRP را احاطه کند.
گام هفتم) داخل شکاف را کامل با چسب پر می‌کنیم تا مطمئن شویم که FRP کاملاً پوشانده شده است (تصویر ۶).
۹۹۰_orig
گام هشتم) اضافه چسب توسط لیسه یا ماله (تصویر ۷) برداشته شود.
۹۹۱_orig
گام نهم) نواری که در گام چهارم بر روی سطح بتن قرار داده بودیم را از بتن جدا می‌کنیم (تصویر ۸).
نکته اجرایی این گام: پیش از اینکه چسب سفت شود این کار انجام شود.
۹۹۲_orig
درنهایت سیستم مقاوم‌سازی شده مطابق تصویر ۹ زیر خواهد بود.
۹۹۴_orig

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی