مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

معرفی نرم افزار ETABS

مهندس علیرضا خویه | | ۰ نظر

معرفی نرم افزار ETABS
آموزشEtabs

یکی از پرکاربردترین نرم افزار در رشته های مرتبط با سازه، خصوصا عمران، نرم افزار ایتبس(ETABS) می باشد. در این پست به شما می گوییم که ایتبس چیست؟ چه کاربردهایی دارد?

نرم‌افزار ETABS یک نرم‌افزار مخصوص جهت تحلیل وطراحی سازه‌های ساختمانی می‌باشد. قابلیت این نرم‌افزار جهت تحلیل و طراحی این نوع سازه‌ها جهت گیری شده‌اند. تمام المان‌های یک ساختمان برای برنامه شناخته شده هستند. پردازنده‌های طراحی برنامه بسیار کامل می‌باشد و تمام المان‌های ساختمان را می‌توان در این نرم‌افزار طراحی کرد.
 

تحلیل و طراحی سازه ها ساختمانی از قابلیت های این نرم افزار محسوب می شود.

مهمترین قابلیت های تحلیلی برنامه CSI ETABS :

شناخت المان های ساختمان و طبقات محاسبه خودکار جرم و مرکز جرم،انتقال بار های ثقلی از کف ها به تیرها،تولید و توزیع بارهای جانبی بین تراز طبقات، مدل سازی المان های پوسته ای و رامپ ها



قابلیت های طراحی برنامه CSI ETABS شامل موارد زیر می باشند:

طراحی قاب های فولادی،طراحی قاب های بتنی،طراحی دیوارهای برشی،طراحی تیرهای مرکب

برنامه ETABS در طراحی قاب های فولادی و بتنی تمام ضوابط لرزه ای طراحی ساختمان ها را در نظر می گیرد و می توان قاب های بتنی را بر اساس ضوابط شکل پذیری عادی و متوسط و ویژه طراحی کرد.
ETABS خصوصیات منحصر به فرد مدل ریاضی ساختمان را در نظر می گیرد. به طوری که مدل ساخته شده در آن همانند ساختمان واقعی خواهد بود. مانند شباهت کف و طبقه در مدل و ساختمان.

در این نرم افزار گزینه هایی وجود دارد که عملیات ساخت مدل, تحلیل و طراحی ساختمان را راحت تر و سریع تر می کند. با وجود سادگی استفاده از برنامه ETABS, داشتن قابلیت های تحلیل و طراحی وسیع از مزایای این برنامه محسوب می شود.
گفتنی است نرم افزار مذکور داده های مدل را که بر اساس مفهوم عناصر تهیه شده است برای ساخت مدل مبتنی برالمان ها استفاده می کند(مدل تحلیلی). تمام عملیات فوق به صورت داخلی در برنامه انجام گرفته و کاربر قادر به مشاهده این تبدیل نخواهد بود.

این برنامه برای سیستم های ساختمانی تهیه شده است. ایده برنامه های ساختمانی ۳۵ سال پیش مطرح شده است(۱۹۶۳کلاوف R.W). در هر حال نیاز به برنامه های مخصوص مانند ETABS هنگامی آشکار تر شد که مهندسان سازه تحلیل های غیر خطی استاتیکی ودینامیکی را به صورت عملی مورد استفاده قرار دادند و با پیدایش کامپیوترهای امروزی با قدرت و توان بالا این کامپیوترها برای ایجاد مدل های بزرگتر و پیچیده تر به وسیله مهندسان سازه مورد استفاده قرار گرفتند.

هم اکنون نسخه ی 17 آن نیز منتشر شده است ولی مهندسین نظام مهندسی همچنان با Etabs9.7.4 به طراحی سازه می پردازند.

  • مهندس علیرضا خویه

مهارت های مهندسی خود را توسعه دهید

آموزش خصوصی نرم افزارهای مهندسی عمران

AutoCAD, Etabs , SAP2000

به صورت کاملا کاربردی و پروژه محور

مدرس: مهندس علیرضا خویه

آموزش Etabs+ کلاس ایتبس+آموزش خصوصی  اتوکد SAP2000

  • مهندس علیرضا خویه
مراقبت ، محافظت و عمل آوردن بتن :
مراقبت بتن بطور خاص شامل تمهیداتی است که اجازه می دهنـد سـیمان موجـود در بـتن بـه مـدت لازم مرطوب بماند بطوریکه ذرات سیمان بتوانند تا آنجا که مقدور است با آب ترکیب شده و هیدراته شوند .
محافظت بتن به تمهیداتی گفته می شود که مانع اثر نامطلوب عوامل خارجی بر روی بتن جوان می شوند.
این عوامل عبارتند از : شسته شدن سیمان بتن با باران یا آب جاری ، سرد شدن سریع یا یخ زدن بتن ، لرزش ،ضربه ، سرد شدن نامتجانس بتن و … عمل آوردن عبارت است از تسریع گرفتن و سخت شدن بـتن بـه کمـک حرارت .
مراقبت از بتن با آب :
می توان با ایجاد لبه هایی روی بتن ریخته شده به ارتفاع ۲ تا ۳ سانتی متر و ریختن آب روی بتن بطـوریکه آب به ضخامت ۲ سانتی متر روی بتن قرار بگیرد و نیز با پاشیدن ذرات ریز آب از درون آبفشانها و تر کـردنسطح بتن ، مراقبت مستقیم با اب را به انجام رسانید .
می توان از پارچه کرباسی کلفت یا گونی که رطوبت را به مدت طولانی در خود نگـه میـدارد بـرای خـیس نگـهداشتن بتن استفاده کرد. پارچه بر روی بتن قرار گرفته و آب روی آن ریخته می شود. قبل از قرارگیری پارچـه باید بتن بقدر کافی سفت شده باشد تا پارچه به بتن نچسبد .
نگهداری بتن :
سیمان موجود در بتن ریخته شده در مجاورت رطوبت باید سـخت شـده و دانـه هـای سـنگی موجـود درمخلوط را بهمدیگر چسبانیده و مقاومت بتن را به حداکثر برساند بدین لحاظ می باید از خشک شدن سریع بتنجلوگیری نموده و آنرا از تابش شدید آفتاب و وزش بادهای تند محفوظ نگاه داشت و سطح آنرا حداقل تـا هفـتروز مرطوب نمود. (این مدت برای بتن با سیمانهای زودگیر سه روزه است )برای اینکار بهتر است که روی بـتنتازه ریخته شده را با گونی یا کاغذ پوشانیده و این پوشش را مرطوب نگه داریم بهتر است بعـد از۳ تـا ۴ سـاعتبعد از بتن ریزی شروع به آب دادن روی آن بنمائیم زیرا در غیر این صورت سطح آن ترک خورده و موجب نفوذهوا به داخل بتن شده و آرماتور بکاررفته در بتن در معرض خورندگی واقع گردیده و موجب ضعف قطعه خواهـدشد .
بتن تازه ریخته شده نباید در معرض بارانهای تند قرار گیرد زیرا باران دوغاب سیمان و مصالح ریزدانه را شسته وسنگهای درشت را نمایان خواهد نمود. در موقع بارندگی بهتر است بتن ریزی متوقف گردیده و بتن ریخته شدهرا از آسیب باران محفوظ نمود مثلا روی آنرا با نایلون پوشانیده و آب باران را به خـارج از سـطح بـتن راهنمـاییکرد .
  • مهندس علیرضا خویه
شبکه میلگرد کف پی : بتن نیز مانند بیشتر مصالح ساختمانی نیروی کششی را تحمل نمی کند. بهمین دلیـل در قطعـات بتنـیدر ناحیه ای که الیاف بتن تحت تاثیر نیروی کششی می باشند میلگردهای فولادی قـرار مـی دهنـد تـا نیـرویکششی را تحمل کند. در پی ها الیاف نزدیکتر به زمین تحت تاثیر بیـشترین نیـروی کشـشی واقـع مـی شـوندبهمین علت یک شبکه از میلگرد در پایین پی قرار می دهنـد. قطـر میلگـرد و فاصـله آنهـا از همـدیگر بوسـیلهمحاسبه بدست می آید .
آرماتورگذاری :
میلگردهای مصرفی باید نو ، تمیز، بدون هیچ گونه آلودگی نظیر چربی ها ، ذرات بـتن ، گـرد و خـاک و یـامواد زائد دیگر باشد. میلگردها قبل از مصرف باید کاملا پاکیزه باشند تا خللی به پیوستگی بتن و میلگردها واردنشود. مقطع میلگرد مصرفی نباید به علت زنگ زدگی تضعیف شده باشد . استفاده از میلگردهـای زنـگ زده بـهشرطی مجاز است که اولا زنگ زدگی قبلا با برس یا وسایل مشابه مورد قبول پاک شود ، ثانیا قطر میلگـرد پـساز برس زدن حداکثر ۵,۰ میلی متر کاهش یابد .
میلگردهای مصرفی در بتن بصورت میلگرد سـاده یـا آجـدار تهیـه مـی شـوند. توصـ یه مـی شـود تمـامیمیلگردهای مصرفی در بتن( به استثنای خاموت ها) از نوع میلگرد آجدار باشند . قطـر اسـمی میلگـرد سـاده ،قطری است که در برگ شناسایی آن ذکر می شود و معادل قطر دایره ای است کـه مـساحت آن برابـر مـساحتمقطع عرضی میلگرد باشد. در مورد میلگرد آجدار قطر اسمی معـادل قطـر اسـمی میلگـرد صـاف هـم وزن آناختیار می شود .

حمل و انبار کردن میلگردها :
آرماتورها به صورت کلاف ، شاخه ، شبکه های جوش شده یا بافته شده در کارخانـه ، تحویـل مـی شـوند.
میلگردهای مصرفی در بتن باید بدون خم شدگی تحویل کارگاه شوند ، معمولا میلگردهای به قطر ۶ میلی متر وکمتر بصورت کلاف تحویل می شوند .
مصرف میلگردها باقطرهای بالاتر از ۶ میلی متر بصورت کلاف مجاز نیست مگر اینکه وسیله مناسـبی بـرایبازکردن کلاف ها در کارگاه وجود داشته باشد و قطر کلاف بیش از ۲۰۰ برابر قطر میلگرد باشد .
 
در تمام مدت حمل ، تخلیه ، نگهداری و کارگذاری میلگردها باید آنها را در مقابل هرگونه زنگ زدگی و یـادیگر آسیب های فیزیکی و شیمیایی محافظت نمود. میلگردها نباید در تماس با خاک یـا مـصالحی باشـند کـهرطوبت را در خود نگه می دارد و عموما نباید میلگردها بـرای مـدت طـولانی در معـرض بـاران و بـرف و هـوایمرطوب قرار گیرند . در کارگاه باید میلگردها را بر حسب قطر و طبقه آنها مجزا و انبار نمود .
به هنگام حمل و تخلیه باید دقت شود که آرماتورها خصوصا شبکه جوش شده از صدمات مکانیکی یا تغییرشکل ها خمیری ، ضربه ناشی از پرتاب از ارتفاع و غیره مصون بوده و از گـسیختگی جـوش هـا در شـبکه هـایجوش شده جلوگیری شود .
 
بریدن و خم کردن آرماتور :
بریدن و خم کردن آرماتور باید مطابق نقشه ها و مشخصات اجرایی در کارگاه پیمانکار یا کارخانه تولیدکنندهانجام شود. انتخاب تجهیزات بریدن و خم کردن ، شعاع انحنا میلگرد و خم کردن بایستی به درستی انجام شـود. بریدن میلگردها باید با وسایل مکانیکی صورت گرفته و خم کـردن آرمـاتور بایـد بـه روش سـرد انجـام شـود.
 
استفاده از حرارت برای خم کردن فولاد مجاز نیست .
خم کردن میلگردهای داخل بتن نظیر میلگردهای انتظار یا بازکردن میلگردهای خم شده مجاز نیـست مگـر درمواردی که در نقشه های اجرایی پیش بینی شده باشد. در این موارد برای شکل دادن مجدد باید به ویژگیهـایفولاد مصرفی توجه شود . باز و بسته کردن خمها به منظور شکل دادن مجدد به هیچ وجه مجاز نیست .
در دمای کمتر از ۵- درجه خم کردن میلگردها مجاز نیست .
بستن و کار گذاشتن آرماتورها :
هنگام نصب ، میلگردها باید عاری از هرگونه آلودگی باشند و کلیه آلودگیها باید قبل از نـصب و کارگـذاریمیلگردها زدوده شود و تا شروع مرحله بتن ریزی از آلودگی ها محفوظ بماند. آرماتورها با توجه به قطر ، طول وشکل بایستی در محلهای تعیین شده به نحوی مستحکم و ثابت شوند که هنگام بـتن ریـزی هیچگونـه تغییـر وجابجایی در آنها صورت نگیرد .
به منظور کنترل و تامین پوشش بتن می توان از قطعات بتنی (لقمه ها)
یا خرک های فلزی به ابعاد ، مقاومت و تعداد لازم استفاده نمود. لقمه های بتنی بایـد دارای مفتـول بـوده و بـااستفاده از این مفتول ها به میلگردهای اصلی کاملا محکم شوند. استفاده از قطعه سـنگ ، لولـه هـای فلـزی وقطعات چوب برای نگهداری میلگردها و تامین پوشش بتن مجاز نیست .
 
 
وصله کردن آرماتورها :
حتی الامکان باید میلگردهای مصرفی به صورت یکپارچه باشند . تمـام اتـصالات میلگردهـا بایـد در نقـشه هـایاجرایی منعکس گردد و تعداد اتصالات به حداقل ممکن کاهش یابد. در صورتی که وجود اتصال اجتناب ناپـذیرباشد. این اتصالات باید در مقاطعی قرار داده شوند که تنش وارده بر عضو یا قطعه بتنی حداقل باشد و از تمرکزتمامی وصله ها در یک مقطع نیز خودداری شود .
در قطعات تحت خمش و خمش توام با فشار نباید بیش از نصف میلگردها در یک مقطه وصله شوند . در صـورتوجود کشش یا کشش ناشی از خمش حداکثر ۳/۱ ( نسبت ۱ به ۳ ) میلگردها در یـک مقطـع را مـی تـوان بـهوسیله پوششی وصله نمود . وصله کردن میلگردهای تحتانی قطعات خمشی در وسط دهانه یا نزدیک به آن و یـامیلگردهای بالایی قطعه خمشی روی تکیه گاه یا نزدیک آن مجاز نیست. بطور کلی هر وصله باید ۴۰ برابر قطرمیلگرد ، با وصله مجاور فاصله داشته و در یک مقطع قرار نگیرد .
 
جوشکاری آرماتور :
اتصال میلگرد ها از طریق جوشکاری با روش نوک به نوک ، خمیری یا جوش ذوبی بـا الکتـرود بـا دسـتوروموافقت قبلی مهندسین مشاور مجاز می باشد . در این خصوص رعایت ضوابط آیین نامه بتن ایران الزامی است اتصال جوشی میلگرد سرد اصلاح شده جز با روشهای خاص ، مناسب و تحت کنترل دقیق مجاز نمی باشد .
در صورتی که برای هر نوع فولاد ، الکترود مخصوص و روش جوشکاری مناسب اختیـار شـود مـی تـوان از روشاتصال جوش ذوبی استفاده نمود .
 
پوشش محافظ بتنی روی میلگرد :
پوشش بتنی میلگردها عبارت است از حداقل فاصله رویه میلگـرد اعـم از طـولی و عرضـی تـا نزدیکتـرینسطح بتن . فرد مجری باید نهایت دقت را در نصب میلگرد و نیز ریختن و متراکم نمودن بتن بـه عمـل آورد تـاباعث جابجایی و تغییر محل آرماتورها نگردد . ضخامت و پوشش بتن نباید از قطـر میلگردهـای مـصرفی کمتـراختیار شود .ضخامت پوشش هیچ گاه نباید از حد اکثر قطر شن مصرفی( برای شن تا قطر ۳۲ میلی متر) کمتر اختیار شود. در مورد شن بزرگتر از ۳۲ میلی متر ضخامت پوشش حداقل مساوی قطر بزرگترین شن به اضافه ۵ میلی متر اختیار می شود .
در صورتی که بتن مستقیما روی خاک ریخته شود و بطور دائم در تماس با خـاک باشـد بایـد حـداقل ضـخامتپوشش ۷۵ میلیمتر اختیار شود . اگر سطح بتن نقش دار باشد ضخامت پوشش از عمق فرورفتگی انـدازه گیـری می شود .
  • مهندس علیرضا خویه

<br /> مشخصات آب مصرفی در بتن

مهندس علیرضا خویه | | ۰ نظر
آب مصرفی در بتن :
آبی که در بتن مصرف می شود باید آشامیدنی باشد و دارای جسم هایی که به بتن آسیب برسانند نباشد.
گندابها ، پسابها ، فاضلاب شهرها ، آب مردابها و این جور آبها را نباید در ساختن بتن مصرف کرد .
اندازه آبی که در ساختن بتن به مصرف می رسد بستگی به شلی و سفتی بتن ، درشتی سـنگدانه هـا ، نمنـاکیسنگدانه ها ، زبری رویه سنگدانه ها ، شکل سنگدانه ها ، گرما و خشکی هوا هنگام ساختن بـتن دارد. هـر چـهبتن سفت تر و سنگدانه ها درشت تر ، رویه سنگدانه ها نمناکتر ، صـافتر و سـنگدانه هـا گردتـر باشـند ، بـرایساختن بتن به آب کمتر نیاز است .اندازه آبی که در ساختن بتن به مصرف می رسد . به دو صورت داده می شود یکی به وزن سیمان و بتن و دیگری به وزن جسم های جامد بتن سیمان و سنگ.
هر چه در ساختن بتن بیشتر آب مصرف شود ، تاب بتن کاهش مـی یابـد. کمـی و زیـادی رطوبـت و تـر وخشک شدن متوالی می تواند باعث انهدام و تخریب کارها شود . ناخالصی های موجـود در آب اخـتلاط نـه تنهـاممکن است بر زمان گیرش ، تاب و حجم اثر بگذارد بلکه می تواند سبب شوره زدگـی یـا خـوردگی آرماتورهـا وسایر اقلام فلزی مدفون در بتن شوند .
مصرف آبی که دارای خزه است برای ساختن بتن مناسب نیست. آب گل آلود را باید قبل از مصرف از میـانحوضچه های ته نشین گذراند و یا با روشهای دیگر تصفیه کرد تا مقدار لای و رس آن کاهش یابد .
ذرات جامد معلق و محلول موجود در بتن آرمه در شرایط محیطی شدید حـداکثر ۱۰۰۰ ppm مـی توانـدباشد و در شرایط محیطی ملایم ۲۰۰۰ ppm .
آب دریایی که تا مقدار ۳۵۰۰ ppm نمک های محلول دارد به عنوان آب اختلاط بتن بدون میلگـرد مـیتوان مصرف کرد .
در مواردی که منابع آب در یک منطقه محدود و بهای تمام شده آن گران باشد ممکن است با اتخاذ تدابیریمانند استفاده مجدد از آبهای مصرف شده ، بازیافت پسابها و فاضلابهای تصفیه شده نیز تمـام یـا قـسمتی از آب مورد نیاز کارگاههای ساختمانی را فراهم نمود .
آب مصرفی بتن نباید گرم باشد. گرم بودن آب علاوه بر بالا بردن درجه حرارت مخلوط بتن باعث بالا رفـتنمصرف آب می شود که این امر نهایتا موجب کاهش مقاومت خواهد شد. با اضافه شدن هر ۱۰ درجه به حـرارت آب میزان اسلامپ ۲۰ تا ۲۵ میلی متر کاهش می یابد و از اینرو آب مصرفی باید کاملا خنک بـوده و در صـورتلزوم توسط یخ خنک شود .
  • مهندس علیرضا خویه
ماسه :
دانه های به قطر ۰۶,۰ تا ۲ میلی متر را ماسه می نامند. ماسه برای تهیه انواع ملاتهـا و بـتن و آجرهـایماسه-آهکی به کار می رود .
انواع ماسه :
ماسه طبیعی ، بسته به منبع اصلی تهیه آن ، به چند دسته تقسیم می شود :
ماسه کوهستانی ( سیلی ) :
در حوالی بستر اولیه رودخانه ها به دست می آید ، این نوع ماسه تیز گوشه و دارای سطوحی خشن است کهباعث چسبندگی بهتر به سیمان می شود .
ماسه رودخانه ای :
که مدت طولانی تحت تاثیر حرکت آب قرار گرفته است. این نوع ماسه گردگوشـه اسـت و سـطوحی صـافدارد .
 

 
ماسه بادی :
از دانه های بسیار ریز تشکیل می شود و برای تهیه بتن مناسب نیست .
 
ماسه شکسته :
از خرد کردن گرانیت ، سنگ آهک متراکم و سنگهای متراکم دیگر بدست می آید. دانه های این ماسه تیـزگوشه است و سطوح بسیار خشن دارد و برای تهیه بتن مناسب است .
ماسه ای که در تهیه بتن بکار می رود باید تمیز باشد و لای ذرات ریز موجود در آن نباید از مقـادیر زیـر تجـاوزکند :
در ماسه طبیعی و یا ماسه بدست آمده از شن طبیعی ۳ درصد حجم
در ماسه تهیه شده از سنگ شکسته ۱۰ درصد حجم
 
شن :
دانه های درشت تر از ۲ میلی متر را شن می نامند. شن طبیعی از رودخانـه هـا بدسـت مـی آیـد. شـنرودخانه ای معمولا با ماسه مخلوط است و آنها را با سرند کردن جدا می کنند و معمولا در اثر سایش آب ، گـردو دارای سطوح صاف است .انواع شن :
شن بسته به شکل به انواع زیر تقسیم می شود :
شن های زبری که شبیه خرده سنگ است .
شن های گرد و دارای سطوح صاف ( شن نخودی و بادامی )
شن های سوزنی که طولشان بیش از سه برابر عرض یا ضخامتشان است .
شن های پولکی که عرضشان بیش از سه برابر ضخامتشان است .
شن های ریز که شبیه سنگ شکسته است و برای تهیه بتن مناسب تر است .
انبار کردن شن و ماسه :
شن و ماسه را باید به نحوی انبار کرد که مواد خارجی و زیان آور آنها را آلوده نکند. شن و ماسـه را بایـدبرحسب اندازه دانه های آنها در محلهای مختلف انبار کرد .
  • مهندس علیرضا خویه

<br /> سیمان و انواع آن

مهندس علیرضا خویه | | ۰ نظر
سیمان :
سیمان فراورده ای است که بیشترین مواد تشکیل دهنده آن عبـارت اسـت از آهـک و سـیلیس و خـواصعمده آن این است که با آب ترکیب می شود و گیرش آن در هـوا و داخـل آب صـورت مـی گیـرد. سـیمان دراختلاط با شن و ماسه آب سفت و سخت شده و جسمی یکپارچه تشکیل می دهد .
انواع سیمان :
نوع ۱ – سیمان پرتلند معمولی :
این سیمان در کارهای عمومی نظیر ساختن اسکلتهای بتن آرمه ، پل ها ، قطعات پیش ساخته بـتن آرمـه ،جدول خیابانها ، ملاتها ، اندودها و پی ساختمانهایی که امکان حمله سولفاتها وجود ندارد مصرف می شود .
نوع ۲ –سیمان اصلاح شده :
سیمان نوع ۲ یا سیمان با حرارت متوسط ، در برابر حمله سولفاتها از سیمان معمولی مقـاوم تـر اسـت و درمواردی که آب زیرزمینی حاوی کمی سولفات است مصرف می شود. بعلاوه چـون گرمـازایی ایـن نـوع سـیمانهنگام آبگیری کمتر از سیمان معمولی است در بتن ریزی های حجیم و بتن ریزی در هوای گرم نیز بـه مـصرفمی رسد .
نوع ۳ –سیمان زودگیر :
سیمان نوع ۳ یا سیمان با تاب زیاد را در مواقعی که بارگذاری باید مدتی کوتـاه بعـد از بـتن ریـزی صـورتگیرد یا بخواهند قالب ها را زودتر بردارند استفاده می شود یا بهنگام بتن ریزی در هـوای سـرد بـه مـصرف مـیرسانند .
مطلب مرتبط: بتن ریزی در هوای سرد
نوع ۴ –سیمان با حرارت کم :
این نوع سیمان در ساختن بتن هایی بکار می رود که وجود حرارت هیدراسیون کم برای آنها ضروری است وغالبا در بتن ریزی های حجیم به ویژه در فصول گرم به مصرف می رسد .
مطلب مرتبط: اجرای بتن در مناطق گرمسیری
نوع ۵ –سیمان ضدسولفات :
این نوع سیمان در ساختن بتن هایی بکار می رود که وجود مقاومت زیاد در برابر سولفاتها برای آنها ضروریاست و برای مصرف در بخشهایی از ساختمان که شدیدا در معرض حمله سولفاتها باشد مناسب است .
سیمان تراس :
سیمان تراس را از آسیاب کردن ۲۰ تا ۴۰ درصد نرمه سنگ تراس با ۸۰ تا ۶۰ درصد کلینکر سیمان پرتلندتهیه می کنند و آن را در ساختمانهای آبی ، دریایی و برای سدسازی و در پی های حجـیم ، موزاییـک سـازی وغیره کاربرد دارد .
درجه حرارت سیمان :
بالا بودن دمای سیمان ، دمای بتن را افزایش می دهد که این امر موجب تـسریع عمـل آبگیـری ، سـختشدن فوری ، بالا رفتن نیاز به آب و نهایتا آثار نامطلوب بر روی مقاومت و جمع شدگی خمیری بتن خواهد شد.
بنابراین تحت هیچ شرایطی نباید درجه حرارت سیمان هنگام اختلاط از ۷۷ درجه سانتیگراد تجـاوز نمایـد و درهوای گرم باید از مصرف سیمان نوع ۳ و نوع مشابه آن خودداری نمود .
 
 
حمل نقل و انبار کردن سیمان :
سیمان را می توان در واگن های سربسته یا ظروف و بارکشهای مخصوص یا کیسه های کاغذی چند لایه حمـلو نقل کرد .
 
در موقع حمل و نقل سیمان باید برای جلوگیری از پخش گرد آن در هوا مقررات ایمنـی ویـژه ای را بـه مرحلـهاجرا گذاشت و بخصوص برای پیشگیری از ورود آن به دستگاه تنفسی باید در محلهایی که در آنجا سیمان حملو نقل انبار می شود دستگاههای تهویه قرار داد .
رطوبت عامل خطرناکی برای سیمان است و باید سیمان را در برابر آن حفاظت نمود. رطوبت موجود در هـوا بـهتدریج باعث گرفتن سیمان و تولید کلوخه می شود و گاهی اوقات کلوخه ها به حدی سخت می شـود کـه نمـیتوان آنها را با فشار انگشتان خرد کرد. سیمان حاوی این کلوخه های سخت شده را نمی توان برای ساختن بتنبه مصرف رساند زیرا علاوه بر دیرگیر شدن باعث کاهش مقاومت بتن می شود .
در کارگاههایی که کارهای پراکنده دارند و مقادیر کم سیمان در نقاط مختلـف مـورد نیـاز اسـت ، کیـسه هـایسیمان اجبارا باید در فضای باز انبار شوند. در این صورت کف محلی که سیمان روی آن چیده شود باید خشکو دست کم ۱۰ سانتی متر از اطراف خود بالاتر باشد. استفاده از تخته و آجر برای بالا آوردن بستر و ورقـه هـایپلاستیکی برای خشک نگهداشتن کف مفید است .
کیسه های چیده شده باید با روکش پلاستیکی پوشیده شوند. در هر حال نگهداری سیمان به این ترتیب نبایدبرای مدت طولانی ادامه داشته باشد .
در کارهای بزرگتر که قرار است سیمان پاکتی مصرف شود ، کیـسه هـای سـیمان بایـد در انبارهـای مخـصوصنگهداری شوند. سقف ، دیوار و کف انبار باید کاملا نم بندی شده و کیسه های سیمان به فاصله دسـت کـم ۳۰ سانتی متر از دیوار چیده شوند .
انبار کردن کیسه ها باید به نحوی باشد که دستیابی به هر محموله برای مصرف و بازرسی یا آزمایش آسان باشد. کیسه هایی که زودتر وارد انبار شده اند باید زودتر از بقیه به مصرف برسند .
نگهداری سیمان فله فقط در سیلو مجاز است ،هنگام تغییر نوع سیمان، سیلوها باید کاملا تمیز شوند .
نگهداری و ذخیره سیمان در نقاطی که رطوبت نسبی هوا از ۹۰ درصد بیشتر باشـد نبایـد در کیـسه بـیش از ۶ هفته و در سیلوهای مناسب از ۳ ماه تجاوز کند. سیمانی که برای مدت زیاد انبـار شـود ممکـن اسـت بـصورتکلوخه های فشرده درآید. اینگونه سیمان را می توان با غلتاندن کیسه روی کف اصلاح نمود ، چنانچه بـا یکبـارغلتاندن کلوخه ها باز شود سیمان قابل مصرف است و گرنه باید آزمایش مقاومت استاندارد به منظور اطمینان ازمرغوبیت سیمان به عمل آید .
  • مهندس علیرضا خویه