مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

۱۵ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

<br /> بتن ضد تشعشع

مهندس علیرضا خویه | | ۰ نظر

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه نبراسکا به‌طور تصادفی موفق به اختراع یک بتن ضدتشعشع برای مقابله با امواج الکترومغناطیسی شد.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از دانشگاه نبراسکا، دو محقق آمریکایی که در حال تحقیق روی ساخت نوع تازه‌ای از بتن برای زیرسازی جاده‌ها بودند، موفق شدند نوع تازه‌ای از بتن را بسازند که می‌تواند از نفوذ امواج الکترومغناطیسی قدرتمند جلوگیری کند.

دانش فیزیک از ده‌ها سال قبل که با امواج الکترومغناطیسی آشنا شد، روش مقابله با آن را نیز پیدا کرد. «فارادی» که یکی از دانشمندان شناخته‌شده در این حوزه از فیزیک الکتریسیته است، قفسی را طراحی کرد که با نام قفس فارادی شناخته می‌شود و از مجموعه‌ای از مفتول‌های فلزی تشکیل شده است. ساخت این قفس با استفاده از مفتول‌های ابررسانا یا فلزات خاص انجام می‌شود که بسیار پرهزینه است و عملا برای فضاهای بزرگ غیرممکن خواهد بود اما اکنون با استفاده از این بتن جدید می‌توان ساختمان‌های ضدتشعشع نیز ساخت.

روش کار به‌ این شکل است که بتن جدید متشکل از سیمان معمولی‌ است اما در آن از سنگ‌های معدنی آهن و دیگر فلزات استفاده شده است و با تکنیک‌های خاصی مقدار مواد رسانا مانند کربن نیز به آن افزوده شده است. این مقدار رساناها آنقدر زیاد است که بتن ضدتشعشع می‌تواند هر موج الکترومغناطیسی‌ای را به خود جذب کند و از عبور آنها جلوگیری کند.

این محققان حتی نوع قابل پاشیدن این بتن را نیز ساخته‌اند که با استفاده از شلنگ‌های پلاستیکی و فشار هوا پاشیده می‌شود. این بتن پاشیدنی برای مسلح کردن ساختمان‌های قدیمی استفاده می‌شود. در حال حاضر قراردادهایی از سوی مؤسسات نظامی به دانشگاه نبراسکا پیشنهاد شده است که جهت ساخت ساختمان‌هایی با استفاده از این بتن جدید و عایق‌کاری ساختمان‌های حساس قدیمی است.

امواج الکترومغناطیسی قدرتمند، می‌توانند مدارهای الکتریکی و سیم‌پیچ‌ها را با جریان‌های قوی الکتریکی روبه‌رو کند و موجب بالا رفتن دما و در نهایت ذوب شدن آنها شوند. امواج قدرتمند الکترومغناطیسی و مایکروویو اکنون یکی از سلاح‌های رایج نظامی شده است و تکنولوژی را هدف قرار می‌دهند اما از آنجایی که ساخت قفس فارادی و دیگر تجهیزات برای محافظت از تأسیسات الکترونیکی بزرگ، غیرممکن است، این بتن مسلح و ارزان تازه ساخته‌شده، اهمیت استراتژیک پیدا می‌کند.

مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا

  • مهندس علیرضا خویه
در مواقعی که امکان ایجاد یک شکاف سطحی بر روی سطح بتن وجود داشته باشد، روش مقاوم‌سازی به روش NSM انتخاب بسیار عاقلانه‌ای می‌باشد. این روش نیاز به آماده‌سازی سطح را به میزان بالایی کاهش می‌دهد و همچنین ریسک ایجاد شرایط بحرانی در اجرای موفق و مؤثر سیستم مقاوم‌سازی و نیاز به اجرای سیستم‌های Lay-Up در کارگاه را از بین می‌برد. به دلیل اینکه میلگرد و یا لمینیت در سطح بیشتری به بتن چسبیده، لذا در این سیستم هنگام انتقال یک نیروی مشابه درروش EBR میزان کمتری تنش برشی در بتن ایجاد می‌شود. ازاین‌رو طول توسعه (Development Length) درروش NSM بسیار کمتر بوده و می‌توان تقریباً از کل ظرفیت مقاومت FRP استفاده کرد پیش ازآن‌که گسیختگی ناشی از چسبندگی حاصل شود. اجرای این سیستم نیاز به نیروی آموزش‌دیده خاصی ندارد و طراحی آن با در نظر گرفتن راهنمایی‌های ACI 440-2 انجام می‌شود.
به‌عبارت‌دیگر درروش NSM، همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌شود نوارها یا میلگردهای مصالح مقاوم کننده در شیارهایی که در وجه کششی بتن ایجادشده‌اند، چسبانده می‌شوند و پوشش سیمانی و یا چسب اپوکسی روی آن‌ها قرار می‌گیرد. به‌طورکلی برخی از مزایای روش‌های NSM نسبت به روش EBR عبارتند از: بهبود پیوستگی و انتقال نیرو به بتن اطراف به دلیل محصور شدن نوار داخل شیار، محافظت از نوار در برابر عوامل محیطی خارجی و عدم نیاز به آماده‌سازی سطحی بتن بعد از ایجاد شیارها.
۱۰۶۰_orig
راهنمای نصب سیستم مقاوم‌سازی به روش NSM
گام اول) ابتدا محل شکاف طبق نقشه‌های تأمین‌شده توسط مهندس طراح مشخص‌شده و با ماژیک نشان می‌خورد. سپس توسط دستگاه مناسب و حفظ مسائل ایمنی شکاف ایجاد می‌شود (تصویر ۱). بعد نهایی (عمق و عرض) این شکاف برای میلگردهای FRP معمولاً ۱٫۵ برابر قطر میلگرد و در لمینیت ها عرض شکاف ۳ برابر ضخامت لمینیت و عمق آن برابر ۱٫۵ برابر عرض لمینیت (تصویر ۲)  است.
۹۸۵_orig۹۸۴_orig
نکات اجرایی این گام:
استفاده از ابزار مناسب همچون یک فرز با تیغه الماس، ریل هدایت کننده تیغه در مسیر مستقیم و سایر ابزارهای دیگر ایجاد شکاف را آسان‌تر می‌کنند. توصیه می‌شود در برخی از موارد به‌جای برش یک مرحله‌ای شکاف چند خط شکاف ایجاد شود و سپس بتن بین آن‌ها برداشته شود تا شکاف نهایی ایجاد شود.
گام دوم) قلم‌تراش کردن تکه‌های بتن در شکاف که توسط فرز برش نخورده‌اند و ایجاد یک شکاف عاری از هرگونه بتن و سنگدانه (تصویر ۳).
۹۸۶_orig
گام سوم) داخل شکاف از وجود هرگونه گردوغباری توسط پمپ هوا یا جاروبرقی پاک شود.
نکته اجرایی این گام: هیچ نیازی به برس زدن و ایجاد سطح غیر صاف با هر وسیله‌ای وجود ندارد.
گام چهارم) برای اینکه پس از اجرای سیستم مقاوم‌سازی ظاهر عضو بتنی آسیبی نبیند و به خاطر مسائل زیبایی می‌توان سطح کنار شکاف توسط نوارهایی پوشیده شود تا حین تزریق چسب به بتن بیرون شکاف نچسبد. (تصویر ۴)
نکته اجرایی این گام: برای افزایش سرعت و تسهیل این مرحله نواری یک پارچه روی شکاف و بتن اطرافش قرار می‌دهیم و سپس با کاتر روی شکاف را برش می‌زنیم.
۹۸۹_orig
گام پنجم) شکاف را تقریباً تا نیمه با چسب پر می‌کنیم (تصویر ۵).
۹۸۸_orig
گام ششم) میلگرد و یا لمینیت را آغشته به چسب کرده و در داخل شکاف فرو می‌بریم. در این مرحله باید مطمئن شویم که چسب بدون اینکه حباب‌های هوا در آن ایجاد شود بتواند FRP را احاطه کند.
گام هفتم) داخل شکاف را کامل با چسب پر می‌کنیم تا مطمئن شویم که FRP کاملاً پوشانده شده است (تصویر ۶).
۹۹۰_orig
گام هشتم) اضافه چسب توسط لیسه یا ماله (تصویر ۷) برداشته شود.
۹۹۱_orig
گام نهم) نواری که در گام چهارم بر روی سطح بتن قرار داده بودیم را از بتن جدا می‌کنیم (تصویر ۸).
نکته اجرایی این گام: پیش از اینکه چسب سفت شود این کار انجام شود.
۹۹۲_orig
درنهایت سیستم مقاوم‌سازی شده مطابق تصویر ۹ زیر خواهد بود.
۹۹۴_orig
  • مهندس علیرضا خویه

بتن‌های سبک و سبک سازی سازه‌ها

پیشرفت در تکنولوژى و همچنین نیاز بشر به سازه‌هاى گوناگون باعث شده تا تحقیقات وسیعى بر روى خواص و رفتار مواد صورت گیرد که بالطبع نتیجه آن ابداع گونه‌هاى مختلف سازه‌ها و بهره‌گیرى از مواد گوناگون است. این امر در مورد سازه‌هاى ساخته شده از بتن و فولاد نیز صادق بوده و تا‌کنون بتن‌هاى گوناگونى ابداع و به بازار عرضه شده‌اند. بتن را از نظر وزن مخصوص مى‌توان به سه دسته تقسیم نمود.
  1. بتن معمولى
  2. ‌بتن‌های سبک
  3. ‌بتن سنگین

بتن‌های سبک

‌بتن معمولی

‌بتنى است است که به صورت عادى با سیمان‌هاى معمولى تیپ (I ) تا تیپ (V ) پرتلند ساخته مى‌شود. این بتن داراى وزن مخصوصى برابر با ۲۲۰۰ الى ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب هستند. (معمولاً ۲۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب) و این تفاوت از ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ در وزن مخصوص، ناشى از جنس دانه‌ها و تراکم بتن است.

بتن‌های سبک (Light weight Concrete )‌

بر اساس تعریف موسسه ACI ‌بتن‌های سبک بتنى که وزن مخصوص آن بطور محسوسى کمتر از وزن مخصوص بتن معمولى است و با سنگدانه‌هاى طبیعى یا شکسته ساخته مى‌شود. بتن‌های سبک اغلب به عنوان جایگزینى مناسب و مکمل براى بتن معمولى و به منظور کاهش وزن سازه به کار مى‌رود. هر چند مقاومت فشارى نهایى آن، در مقایسه با بتن‌هاى معمولى مقدار کمترى است. معمولاً افزایش هزینه ناشى از اعمال تمهیدات ویژه در ساخت بتن‌های سبک به ازاى هر متر مکعب، با کاهش بار مرده و افزایش مقاومت بتن در مقابل آتش سوزى جبران مى‌شود. کاهش بار مرده در سازه موجب کاهش ابعاد پى ساختمان، کاهش ابعاد پى‌هاى منفرد و کاهش عرض پى‌هاى زیر دیوار، ابعاد ستون‌ها، تیرها و همچنین کاهش ضخامت سقف میشود. این کاهش در جرم بتن مصرفى موجب صرفه جویى در هزینه ساخت اعضاى فوق الذکر و جبران اضافه هزینه ناشى از ساخت بتن‌های سبک خواهد شد. علاوه بر این، میزان عایق سازى صوتى و حرارتى آن به گونه‌اى است که در اکثر موارد استفاده از لایه‌هاى اضافى جهت عایق بندى جزیى یا کلى را منتفى مى‌سازد، که خود از لحاظ اقتصادى به صرفه خواهد بود.

طبقه بندى بتن‌های سبک

  1. ‌طبقه بندى بتن‌های سبک بر اساس زمینه‌هاى کاربرد آن
  2. ‌طبقه بندى براساس روش دستیابى به سبکى (روش دستیابى به جرم حجمى کم)
از آنجا که جرم حجمى در بتن‌های سبک معیار اصلى شناسایى آنست، اکثر استانداردها و آئین نامه‌هاى جهانى، حد بالاى جرم حجمى خشک بتن سبک را حدود ۱۹۰۰ الى ۲۰۰۰ کیلو گرم بر متر مکعب و حد پایین جرم حجمى بتن سبک را حدوداً ۳۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب قید نموده اند. راهنماى بتن سبکدانه انجمن بتن آمریکا (ACI ) در تقسیم بندى براساس زمینه‌هاى کاربرد آن تقسیم بندی شده‌اند.

‌زمینه‌هاى کاربرد بتن‌های سبک

بتن‌های سبک سازه‌اى‌

بتن‌های سبک سازه‌اى داراى مقاومت و وزن مخصوص کافى بوده، به گونه‌اى که کار‌برد آنها را در اعضاى سازه‌اى مجاز مى‌سازد. در بعضى حالات امکان افزایش مقاومت تا ۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع نیز وجود دارد. در مناطق زلزله خیز، آیین نامه‌ها، حداقل مقاومت فشارى بتن سبک را به ۲۸ نیوتن بر میلیمتر مربع محدود مى‌کنند. در بتن‌های سبک سازه‌اى از سنگدانه‌هایى استفاده مى‌شود که حصول مقاومتى بیش از ۱۷ نیوتن بر میلى متر مربع و جرم مخصوص کمتر از ۱۹۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب (البته اسماً بزرگتر از ۱۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب) را امکان پذیر سازند. سنگدانه‌هایى که این شرایط را عموماً برآورده مى‌کنند و سنگدانه‌هایى که طبق استاندارد ASTN – C330 براى ساخت بتن‌ سبک سازه‌اى مورد استفاده هستند، شامل ‌شیل، رس و اسلیت منبسط شده در فرایند کوره دوار، فرایند تفتیدن ،سرباره‌هاى منبسط شده، پوکه‌هاى معدنى،پوکه‌هاى صنعتى، خاکستر بادى تفتیده هستند.
مقاومت بتن‌ دانه سبک، تابعى از جرم مخصوص آنها است. باید توجه داشت که جرم مخصوص بتن، عمدتاً متأثر از جرم مخصوص سنگدانه مصرفى است، به گونه‌اى که استفاده از مصالح ساختمانی سبکتر، موجب کاهش وزن مخصوص بتن خواهد شد، ولى استفاده از مصالح سنگین‌تر از نوع سبک، لزوماً موجب افزایش مقاومت بتن ساخته شده نخواهد گشت. بیشترین مقاومت براى بتن با استفاده از شیل، رس و اسلیت منبسط شده در فرایند کوره دوار به دست مى‌آید. در ساخت و تولید این سنگدانه‌هاى مخصوص، مصالح خام مورد استفاده، باید داراى خاصیت انبساط و شیشه‌اى شدن (اصطلاحاً هم جوش شدن) در اثر حرارت ذوب باشند.

بتن‌های سبک نیمه سازه‌اى‌

این نوع بتن از لحاظ وزن مخصوص و مقاومت فشارى در محدوده بتن‌های سبک سازه‌اى و بتن‌سبک غیرسازه‌اى قرار دارد، به گونه‌اى که مقاومت فشارى آن‌ها بین ۷ الى ۱۷ نیوتن بر میلیمتر مربع و جرم مخصوص آنها ۸۰۰ الى ۱۲۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. بتن سبک نیم سازه‌اى با سنگدانه‌هاى تولید شده از روش‌هاى تکلیس (آهکى شدن)، سنگدانه کلینکر، محصولات منبسط شده‌اى نظیر سرباره‌هاى منبسط شده، خاکستر بادى، شیل و اسلیت یا سنگدانه‌هاى تولیدى از مصالح طبیعى، مانند پوکه سنگ آذرین، سنگ‌هاى آذرین متخلخل یا توف، ساخته مى‌شوند.
با تجدید نظر و اصلاح ترکیبات تشکیل دهنده بتن‌های سبک، مى‌توان ساخت بتن‌هاى نیمه سازه‌اى را با سنگدانه‌هایى نظیر پرلیت، الیاف پلى استایرن و کف‌هاى اسفنجى گسترش داد. مقاومت بتن به طور معمول تابعى ‌از وزن مخصوص آن است. کاربرد مواد افزونى نظیر تسریع کننده‌ها و روان کننده‌ها (مواد کاهش دهنده آب)، مى‌تواند در تغییر مقاومت بتن‌هاى ساخته شده با سنگدانه‌هاى مذکور مؤثر باشد.

بتن‌های سبک غیرسازه‌اى‌

این بتن براى مقاصد پرکننده و عایق بندى حرارتى و جدا کننده‌هاى سبک (تیغه‌هاى جداساز و عایق‌هاى صوتى در کف) مورد استفاده قرار مى‌گیرند. داراى جرم مخصوصى کمتر از ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب بوده و با وجود جرم مخصوص کم، مقاومت فشارى آن مى‌تواند تا ۷ نیوتن بر میلیمتر مربع باشد. مزیت عمده این نوع بتن شامل‌ کاهش هزینه لازم براى تهویه گرمایى یا سرمایى فضاها و کاهش انتقال صوت بین طبقات و فضاهاى ساختمان است. بتن‌های سبک غیرسازه‌اى براساس ترکیب ساختمان خود، مى‌توانند به دو گروه جداگانه تقسیم بندى شوند.

بتن‌هاى اسفنجى

بتن‌های اسفنجی که در حین ساخت آنها با استفاده از ایجاد کف، حباب‌هاى هوا در خمیر سیمان یا در ملات سیمان – سنگدانه، ایجاد میشود. کف مورد نظر یا از طریق مواد کف‌زا (در حین اختلاط) تولید شده و یا به صورت کف آماده به مخلوط اضافه مى‌شود. بتن اسفنجى مى‌تواند جرم مخصوصى تا حدود ۲۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب نیز داشته باشد.

بتن با سنگدانه‌هاى سبک

بتن با سنگدانه‌هاى سبک یا به اختصار بتن‌هاى دانه سبک با استفاده از پرلیت یا ورمیکولیت منبسط شده‌ یا الیاف‌هاى منبسط شده پلى استر، ساخته مى‌شوند. جرم مخصوص خشک این مخلوط بین ۲۴۰ تا ۹۶۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. امروزه، اضافه کردن ریزدانه‌هایى با وزن معمولى به مخلوط بتن‌های سبک، جهت بهبود خواص خزشى آن، مد نظر است. استفاده از ماسه با وزن معمولى، موجب افزایش وزن بتن و مقاومت آن خواهد شد، لیکن به منظور حصول خواص عایق بندى حرارتى (ضریب انتقال حرارت پایین)، حداکثر جرم مخصوص به ۸۰۰ کیلوگرم در متر مکعب محدود مىشود. هنگام ساخت و استفاده از بتن سبک غیرسازه‌اى، معمولاً علاقه مند هستیم که با کاهش وزن، خصوصیات حرارتى را افزایش دهیم، ولى باید توجه داشت، که با کاهش هر چه بیشتر وزن مخصوص بتن، مقاومت آن نیز کاهش مى‌یابد. بهینه سازى پارامترهاى فوق الذکر هنگامى که مقتضیات ویژه‌اى وجود دارد، در ساخت بتن سبک غیرسازه‌اى مهم و ضرورى است.

‌طبقه بندى انواع بتن‌های سبک بر اساس روش دستیابى به سبکى (روش دستیابى به جرم حجمى کم)

اصول اولیه و روش پایه براى دستیابى به بتن‌های سبک، ایجاد تخلخل در بتن است. لذا بتن سبک را مى‌توان از نقطه نظر مواد بکار برده شده و روش دستیابى و شیوه تولید آن به سه ر وش عمده تقسیم بندى نمود.
  1. کاربرد سنگدانه‌هاى متخلخل در بتن به نام‌ بتن‌های سبک دانه (Light weight Aggregate Concrete)
  2. ایجاد تخلخل در خمیر سیمان بتن که به عنوان بتن اسفنجى یا سلولى مطرح است (Aerated or cellular concrete)
  3. ایجاد تخلخل و فضاى خالى در بتن از طریق حذف ریزدانه‌ها بنام بتن بدون ریزدانه (No fine concrete)
منبع:omransoft.ir
  • مهندس علیرضا خویه

<br /> بتن حجیم

مهندس علیرضا خویه | | ۰ نظر

بتن حجیم

هر حجمی از بتن (معمولاً با ابعاد بزرگ) که نیازمند تدابیری ویژه برای کاهش ترک خوردگی ناشی از گرمای آبگیری (هیدراتاسیون) سیمان است، بتن حجیم نامیده می‌شود. واکنش میان سیمان و آب، توام با تولید گرما است و سبب افزایش قابل ملاحظه دمای درون قطعات بزرگ بتنی می‌شود. اگر این گرما نتواند به سرعت تخلیه شود، تغییر حجم ناشی از افزایش و کاهش دمای سازه، ممکن است تنش‌ها و کرنش‌های قابل ملاحظه‌ای ایجاد نماید که ترک خوردگی بتن را به دنبال خواهد داشت.
در طراحی مخلوط‌های بتنی حجیم با کیفیت (مقاومت و پایایی) مطلوب‌، باید کمترین مقدار سیمان به مصرف برسد، تا ترک خوردگی حرارتی کاهش یابد.
 

روش‌های تحلیل بتن حجیم

در سازه‌های بتنی حجیم معمولاً از روش‌های تحلیل اجزای محدود استفاده می‌شود. به طور خاص روش‌های زیر برای تحلیل سدهای بتنی کاربرد دارند.
  • تحلیل وزنی
  • بار آزمون
  • شبیه سازی دال
  • اجزای محدود
  • روش‌های آزمایشگاهی شامل ساخت و مطالعه مدل

مصالح بتن حجیم

سنگدانه‌ها

سنگدانه‌های مصرفی در بتن حجیم باید از نزدیکترین و مناسب‌ترین منابع قرضه موجود در اطراف ساختگاه تامین شوند. منابع قرضه مورد تایید می‌توانند شامل سنگدانه‌های طبیعی موجود در آبرفت‌های کنار رودخانه‌ها، تراس‌های آبرفتی مرتفع‌تر، معادن سنگ کوهی یا مخلوطی از آنها باشند.
مشخصات فیزیکی و شیمیایی سنگدانه‌های مناسب برای بتن‌ریزی‌های حجیم باید منطبق بر ضوابط مندرج در آیین نامه بتن ایران باشد. افزون بر این بسیاری از سنگدانه‌هایی که حداقل کیفیت مورد نیاز را دارا هستند نیز به شرط حفظ پایایی بتن می‌توانند مورد تایید قرار گیرند. در بتن‌های حجیم به منظور کاهش مشکلات ناشی از گرمای آبگیری باید با توجه به سایر الزامات طرح از بزرگترین اندازه ممکن سنگدانه استفاده شود، ولی استفاده از سنگدانه‌های درشت سبب افزایش پدیده جداشدگی در بتن می‌شود، که این پدیده باید به کمک طراحی مخلوط‌هایی با دانه بندی مناسب و با اعمال الزامات اجرایی آیین نامه کنترل شود.

دانه بندی

در بتن‌های حجیم که قطر بزرگترین سنگدانه مصرفی در آنها بیش از ۴۰ میلی متر است و به ویژه بتن‌هایی که با استفاده از سنگدانه‌های شکسته حاصل از معدن سنگ تهیه می‌شوند، چون میزان سنگدانه‌های درشت نسبت به بتن‌های معمولی زیادتر و میزان سیمان و ماسه مصرفی کمتر است، بتن ظاهری خشن داشته و چسبندگی و قوام آن کم می‌شود. در این حالت توصیه می‌شود از طریق ساخت طرح‌های اختلاط آزمایشی و پس از تایید دستگاه نظارت، این کمبود با مصرف میزان مناسبی پودر سنگ، حاصل از فرآیند تولید سنگدانه، یا دیگر افزودنی‌های معدنی مجاز جبران شود.
شن و ماسه باید تمیز، مقاوم، سخت، پایا و بدون هرگونه اندود باشد. دانه‌ها باید تا حد امکان گرد و مکعبی شکل بوده و با شرایط مندرج در آیین نامه بتن ایرانتطابق داشته باشند.

سیمان

عامل چسباننده سنگدانه‌ها در بتن – یعنی خمیر سیمان – نقش مهمی در عملکرد سازه بتنی حجیم ایفا می‌کند. علاوه بر الزامات پایایی و مقاومتی مورد نیاز، واکنش‌های آبگیری در بتن‌های حجیم باید آهسته تر از بتن‌های معمولی صورت گیرد تا گرمای حاصل از این واکنش‌ها سبب افزایش بیش از حدود مجاز دمای سازه نشود. در بتن‌های حجیم یکی از چند گونه سیمان پرتلند نوع ۲، ۴ یا ۵ یا انواع بخصوصی از سیمان‌های آمیخته پرتلند پوزولانی و روباره‌ای استفاده می‌شود.

سیمان‌های آمیخته

سیمان‌های پرتلند آمیخته مخلوطی از سیمان پرتلند و درصدی مواد مضاف معدنی هستند که از آسیاب کردن همزمان و یا مخلوط کردن پودر این دو تولید می‌شوند. مواد مضافی که در تولید این سیمان ها به کار گرفته می‌شوند شامل پوزولان‌های طبیعی، پوزولان‌های مصنوعی شامل خاکسترهای صنعتی، خاکستر بادی، روباره‌های کوره آهن گدازی و غیره هستند.
انواع سیمان‌های آمیخته‌ای که در اجرای سازه‌های بتنی حجیم کاربرد دارند.
سیمان پرتلند روباره ای نوع IS
سیمان پرتلند – پوزولانی نوع IP

مواد افزودنی

علت مصرف مواد افزودنی در بتن‌های حجیم می‌تواند یک یا ترکیبی از موارد زیر باشد.
  • برای کاهش مصرف سیمان و در نتیجه کاهش حرارت آبگیری.
  • برای کاهش نرخ گیرش سیمان و در نتیجه امکان اجرای بلوک‌های بزرگتر در یک نوبت بتن ریزی.
  • برای کمک به اجرای کار در شرایط جوی نامطلوب و بهبود کارآیی بتن.
  • برای افزایش کیفیت و کاهش هزینه اجرای کار.
  • برای افزایش پایایی در برابر دوره‌های مکرر یخ زدن و آب شدن و نیز بهبود کارآیی.

آب

آبی که برای اختلاط، عمل آوری و شستن مصالح سنگی بتن بکار می‌رود باید تازه، تمیز و عاری از فضولات ناشی از فاضلاب‌های شهری و صنعتی، روغن، اسید، نمک، مواد قلیایی و آلی و دیگر مواد زیان آور بوده و به طور کلی مطابق نشریه شماره ۳۴۴ باشد. در مواقع سیلابی و گل آلود بودن آب رودخانه‌ها باید با اعمال تدابیری مانند استفاده از حوضچه‌های ته نشینی، مواد معلق در آب تا میزان قابل قبول کاهش یابد.

پایایی بتن حجیم

در سازه‌های بتن حجیم مخلوط بتن باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شود که ضمن کسب مقاومت فشاری لازم در سن مورد نظر، کیفیت اولیه سازه در خلال دوره بهره‌برداری مفید به گونه‌ای تنزل نیابد که عملیات ترمیم و بازسازی پر هزینه‌ای را به دنبال داشته باشد.
با این حال با توجه به هزینه بر بودن ساخت سازه‌های بتنی حجیم نظیر سدها و ابنیه وابسته به آنها در مقایسه با دیگر سازه‌های بتنی متعارف باید در نظر داشت برای افزایش عمر مفید سازه‌های بتنی ممکن است اعمال تمامی ملاحظات پایایی برای تمامی سازه‌ها مورد نیاز نباشد. به همین دلیل در تعیین و اعمال الزامات پایایی برای سازه‌های مختلف بتنی حجیم باید اهمیت، دوره، تواتر بهره برداری و شرایط اقلیمی منطقه طرح مد نظر قرار گیرد. بطور کلی برای اقتصادی‌تر نمودن اجرای این گونه سازه‌ها ابتدا باید طبقه بندی آنها از حیث اهمیت در کل پروژه صورت گیرد و سپس مجموعه الزامات پایایی با توجه به حساسیت‌ها و اولویت‌های موجود برای هر مورد به طور جداگانه اعمال شوند.

یخ زدن و آب شدن بتن حجیم

زمانی که بتن مرطوب در معرض دوره‌های متناوب یخ زدن و آب شدن قرار گیرد، در صورت دارا بودن کیفیت مطلوب آسیب کمتری می‌بیند. برای ارتقای کیفیت بتن و مقابله با آثار یخبندان‌های متناوب رعایت نکات زیر ضروری است.
  • تدابیر لازم برای ایجاد حباب‌های هوا به میزان لازم در بتن اتخاذ شود.
  • مصالح مصرفی در ساخت بتن دارای کیفیت مناسبی باشند.
  • نسبت آب به سیمان تا جایی که خدشه‌ای به عملیات پیش سرمایش بتن وارد نیاید، کاهش داده شود.
  • روش‌های مناسب و صحیح در تهیه، انتقال، اجرا، عمل آوری و محافظت بتن به کار بسته شود. وجود رطوبت و آب عاملی تعیین کننده در تخریب بتن در اثر یخبندان‌های متناوب به شمار می رود، از این رو طراح و مجری تا حد امکان باید از طریق زهکشی و انتخاب جزییات اجرایی مناسب یا دیگر تدابیر لازم، آب و رطوبت را از سازه بتنی در معرض یخبندان دور نموده و یا مقدار آن را به حداقل ممکن کاهش دهد.

عوامل شیمیایی خورنده

از عوامل مهم در افزایش پایایی بتن در برابر عوامل شیمیایی خورنده اسیدی، افزایش میزان سیمان و کاهش نسبت آب به سیمان است. عوامل شیمیایی خورنده مطرح در سازه‌های بتنی حجیم شامل املاح کلریدها، سولفات ها، سولفیت‌ها و کربنات‌ها است.
با توجه به ابعاد قابل ملاحظه سازه‌های بتنی حجیم نظیر سدها، افزایش میزان سیمان مصرفی به دلیل خطر بروز ترک‌های حرارتی توصیه نمی‌شود. به عنوان مثال برای کاهش نفوذپذیری بتن‌های حجیم می‌توان از مواد افزودنی معدنی با پایه سیلیسی نظیر پوزولان به جای افزودن میزان سیمان استفاده نمود.

واکنش قلیایی سنگدانه‌ها

واکنش قلیایی در بتن عبارت است از واکنش کانی‌های مستعد موجود در سنگدانه‌های مصرفی با املاح قلیایی آزاد موجود در بتن در محیط با رطوبت کافی. منابع تأمین مواد قلیایی شامل دو منبع درونی و بیرونی هستند. منبع درونی می‌تواند شامل کلیه مصالح تشکیل دهنده بتن از جمله سنگدانه‌ها، سیمان، آب و مواد افزودنی معدنی و شیمیایی باشد. آب یا مایعات حاوی املاح قلیایی در صورتی که زمینه نفوذ آنها به داخل بتن فراهم شود، خود می‌توانند منبع بیرونی تأمین قلیایی‌ها در بتن تلقی شوند. این واکنش‌ها می‌توانند سبب انبساط مخرب، ترک خوردگی و خرابی بتن شوند. واکنش‌های قلیایی شناخته شده در بتن شامل نوع سیلیسی و کربناتی هستند. برای شروع و ادامه پدیده واکنش قلیایی باید سه شرط زیر برقرار باشد.
  • وجود سنگدانه‌های حاوی کانی‌های فعال و مستعد واکنش زایی
  • دسترسی سنگدانه‌ها به میزان قلیای کافی (منبع اصلی تأمین قلیایی‌ها در بتن اکسیدهای سدیم و پتاسیم موجود در سیمان است.)
  • دسترسی به رطوبت کافی

تدابیر ویژه برای محیط‌های سولفاتی و سولفات‌های موجود در بتن

زمانی که سازه بتنی حجیم در معرض آب زیرزمینی یا خاک دارای سولفات‌های سدیم، پتاسیم یا منیزیم باشد، بتن تحت تأثیر قرار گرفته و به تدریج خرابی در آن گسترش می‌یابد. برای حفاظت بتن حجیم در برابر حمله سولفات‌ها رعایت موارد زیر توصیه می‌شوند.
  • استفاده از سیمان مناسب (سیمان نوع ۵، درصورتی که یون کلراید به طور همزمان وجود نداشته باشد، یا معادل آن از نوع سیمان‌های آمیخته)
  • کاهش نسبت آب به سیمان
  • استفاده از پوزولان مناسب به میزان مؤثر (حداقل ۲۰ درصد وزن سیمان)
  • طرح اختلاط مناسب و تراکم کافی بتن در حین بتن ریزی
  • ایجاد حباب‌های هوا در بتن برای کاهش نسبت آب به سیمان (کاهش نفوذپذیری )
  • عمل آوری مناسب و کافی

تدابیر ویژه برای کاهش سایش و فرسایش در بتن

مقاومت فشاری مهمترین عامل کنترل کننده مقاومت سایشی بتن است، بنابراین اولین گام، انتخاب مقاومت فشاری مناسب است. بهبود روش‌های تراکم، پرداخت سطوح و عمل آوری بتن نیز در افزایش مقاومت سایشی بتن مؤثرند. برای دستیابی به این ویژگی باید توصیه‌های زیر را مدنظر قرار داد.
  • پرهیز از جداشدگی دانه‌ها حین بتن ریزی
  • اجتناب از آب انداختن سطوح بتن
  • انتخاب زمان صحیح برای پرداخت سطوح بتن
  • افزایش نسبت سنگدانه به سیمان در مخلوط بتن
  • به حداقل رساندن نسبت آب به سیمان بتن‌های مجاور سطوح
  • پرهیز از افزودن آب به سطوح بتنی برای سهولت پرداخت
کاربرد سنگدانه‌های با سختی زیاد، مصرف سیمان به میزان کافی و استفاده از پوزولان‌هایی مانند دوده سیلیسی می‌تواند باعث افزایش مقاومت بتن در برابر سایش و فرسایش شود.

ارزیابی و پذیرش بتن حجیم

مقاومت فشاری مشخصه بتن حجیم سازه‌های بتنی بزرگ که پس از گذشت چندین ماه یا سال تحت اثر بارهای بهره برداری قرار می‌گیرند، با تشخیص طراح می‌تواند به جای ۲۸ روز، برای سن ۹۰ یا ۱۸۰ روز در نظر گرفته شود. در این صورت ارزیابی و پذیرش بتن ریزی‌های حجیمی که در زمان تعیین مقاومت فشاری نمونه‌های آن زیر چندین نوبت بتن ریزی بعدی قرار دارد، نمی‌تواند ملاک و معیار مناسبی باشد. لذا پذیرش بتن چنین سازه‌هایی (مانند سدها) باید بر اساس تایید کیفیت مصالح تشکیل دهنده آنها، ارزیابی خواص بتن تازه، کنترل روش‌های اجرا و بررسی مقاومت فشاری طولانی مدت نمونه‌های اخذ شده ضمن انجام کار صورت پذیرد.

بتن ریزی در هوای گرم

در هوای گرم باید تدابیری اتخاذ شود که بتن آب خود را به سرعت در اثر تبخیر از دست ندهد. تدابیر زیر با نظر دستگاه نظارت در طول مدت حمل، ریختن، گیرش و سخت شدن بتن بر اساس شدت گرما و سرعت جریان هوا اتخاذ می‌شوند.
  • توقف بتن ریزی در گرمترین ساعات روز و انجام عملیات بتن ریزی در شب.
  • مصرف آب سرد و یا جایگزینی بخشی از آب اختلاط با یخ خرد شده.
  • عایق بندی حرارتی منبع آب دستگاه بتن ساز و لوله‌ها.
  • استفاده از رنگ سفید برای پوشش کلیه تجهیزات تولید و حمل بتن.
  • حفاظت سنگدانه‌های انبار شده از تابش آفتاب (نصب سایبان) و خنک کردن آن با پاشیدن آب.
  • حفاظت سیمان مصرفی از تابش آفتاب و احتراز از مصرف سیمان گرم.
  • خودداری از مصرف بتن‌های خیلی خشک.

بتن ریزی در هوای سرد

بطور کلی دمای محیطی که در آن بتن (حاوی سیمان پرتلند معمولی فاقد مواد افزودنی شیمیایی‌) اجرا می شود باید تا ۲۴ ساعت بعد از بتن ریزی بالاتر از صفر درجه سانتیگراد باشد. در مواردی که حجم قطعه زیاد و تدابیر خاصی برای مقابله با یخ زدگی بتن تازه در نظر گرفته شده است، دمای توده بتن در تمام مدت بتن ریزی، فرایند گیرش و سخت شدن باید از صفر درجه سانتیگراد بیشتر باشد. با نظر دستگاه نظارت ب ر ای جلوگیری از یخ زدگی بتن تازه تدابیر زیر اتخاذ می گردد.
  • انبار کردن سنگدانه‌ها در محیط سرپوشیده و ترجیحاً گرم و یا گرم نمودن سنگدانه بوسیله هوای گرم و خشک.
  • افزایش نسبی سیمان مصرفی و کاهش نسبت آب به سیمان.
  • بکاربردن مواد افزودنی روان کننده.
  • گرم کردن آب اختلاط تا حداکثر ۶۰ درجه سانتیگراد.
  • کاهش فاصله زمانی بین تهیه و ریختن بتن در قالب.
  • بکاربردن قالب‌های چوبی با ضخامت زیاد و استفاده از عایق‌های حرارتی برای قالب‌های فلزی.
  • حفاظت سطوح نمایان بتن بلافاصله پس از بتن ریزی.

کارآیی بتن حجیم

کارایی بتن تازه باید به حدی باشد که بتوان آنرا با سهولت کافی جابجا نمود، در قالب ریخت، متراکم نمود و سطح آنرا صاف کرد. در تمامی این مراحل مواد متشکله بتن نباید از یکدیگر جدا شوند. بتنی که شرایط مذکور را داشته باشد دارای کارآیی مطلوب است.کارایی بتن به مواد متشکله مخلوط، بخصوص به میزان آب، نرمی و مقدار ماسه، دانه بندی و شکل سنگدانه‌ها بستگی دارد. به علاوه کارایی بتن تحت تاثیر بعضی مواد افزودنی مانند روان کننده‌ها، مواد هوازا و گاهی اوقات پوزولان‌ها قرار می‌گیرد.

عمل آوری و محافظت بتن حجیم

تمامی بتن‌ها باید بمدت حداقل ۱۴ روز متوالی با روش‌های مناسب مرطوب نگاهداشته شده و حفاظت شوند. عمده‌ترین آثار نامطلوب محیطی که باید بتن را در برابر آن محافظت نموده به شرح زیر است.
  • خشک شدن زودرس که بخصوص در اثر تابش آفتاب و وزش باد پیش می‌آید.
  • شسته شدن بتن تازه توسط باران یا آب جاری.
  • کاهش سریع دمای بتن در روزهای نخست.
  • محافظت از بتن با مرطوب نگهداشتن سطوح آن بکمک آب پاشی یا پوشاندن سطوح با گونی خیس انجام می‌شود. شیوه محافظت و نیز مدت آن به عوامل مختلف از جمله شرایط محیط، ویژگی‌های مورد انتظار از بتن، نوع سیمان مصرفی و نیز نسبت‌های اختلاط بتن بستگی دارد که با نظر دستگاه نظارت تعیین می‌شود.
  • بتنی که در هوای سرد ریخته شده است باید در چند روز اول پس از بتن ریزی در مقابل یخ زدن محافظت شود.
  • مهندس علیرضا خویه
لیست زیر عناوین آزمایش های دوامی بتن می باشد که بسته به محل اجرای سازه (مناطق گرم، سرد و یا خلیج و .. ) و همچنین نوع بتن (خود متراکم، غیرقابل نفوذ، غلتکی و ... ) و محل استفاده ( داخل دریا، داخل لوله های فاضلاب و در زمین و ....) می تواند چند مورد از آزمایش های زیر لازم الجرا باشد.
1 - آزمایش مقاومت الکتریکی
2 - آزمایش جذب موئینگی آب
3 - آزمایش جذب حجمی آب
4 - آزمایش RCMT (نفوذ یون کلراید)
5 - آزمایش RCPT (نفوذ یون کلراید)
6 - آزمایش کاهش وزن در محیط های اسیدی
7 - آزمایش کاهش مقاومت در محیط های اسیدی
8 - آزمایش کربناتاسیون (عمق نفوذ گاز کربنیک)
9 - آزمایش توامان حمله کلرایدی و گاز کربنیک
10 - سیکل های ذوب و یخ شدن
11 - آزمایش اندازه گیری مقدار یون کلراید نفوذ کرده از طریق پودرگیری
12 - آزمایش اندازه گیری مقدار یون سولفات نفوذ کرده از طریق پودرگیری
13 - آزمایش سایش و فرسایش سطح بتن
14- آزمایش میزان حباب هوا و اندازه حفرات
15 - آزمایش های سنجش میزان خوردگی میلگرد ها
16 - آزمایش های تشخیص واکنش های قلیایی - سیلیسی (پتروگرافی)
17 - آزمایش های تشخیص واکنش های قلیایی - کربناتی (پتروگرافی)
18 - ......
منبع :
کلاس های تدریس پروفسور رمضانیان پور - دانشگاه امیرکبیر
  • مهندس علیرضا خویه
یکی از اقداماتی که در سال های اخیر برای کاهش هزینه های تولید سیمان و بتن و همچنین حفاظت از محیط زیست در کشورهای توسعه یافته صورت گرفته است، استفاده از ضایعات صنایع مختلف در سیمان و بتن است.
در این مقاله که توسط کارخانه سیمان داراب نگاشته شده است، به بررسی استفاده از خاکستر برنج در سیمان پرداخته شده است.
دانلود مقاله
  • مهندس علیرضا خویه
در سال های اخیر مسئله انرژی و مدیریت مصرف آن اهمیت بیشتری یافته است و هزینه ناشی از مصرف انرژی به عنوان یکی از بزرگترین هزینه های تولیدات صنعتی محسوب شده و بار مالی سنگینی را به تولید کنندگان صنعتی تحمیل می کند. بنابراین مدیریت و کاهش هزینه های انرژی، محصول تولیدی را ارزان تر و در بازار رقابتی موفق تر می سازد. با توجه به برنامه های دولت برای افزایش قیمت حامل های انرژی در آینده نزدیک، لزوم بازنگری در مدیریت کاربردی انرژی به صورت روزافزونی افزایش می یابد.
در این بررسی که حاصل پژوهش های مدیران برق شرکت سیمان ساوه است، مصرف برق یک کارخانه سیمان در ادوار مختلف زمانی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهایی جهت کاهش مصرف برق و درنتیجه کاهش هزینه ها پیشنهاد شده است.
دانلود مقاله
  • مهندس علیرضا خویه
در این مقاله، به بررسی سوخت های مورد استفاده در کارخانه های تولید سیمان، ذخیره سازی و آماده سازی آنها پرداخته می شود. در ادامه انواع سیستم های آتش زنی معرفی می شوند.
دانلود مقاله
  • مهندس علیرضا خویه
  • انواع خرابیهای بتن
- شیمیایی:
1) تهاجم سولفات
2) تهاجم کلراید
3) کربناتاسیون
4) واکنش قلیایی سنگدانه ها
  • فیزیکی:
  • 1) یخ زدن و آب شدن
- مکانیکی:
  • .سایش
  • .فرسایش
  • .خلأزایی
 
  • تهاجم سولفات
 
  • این محصول را اترینگایت یا میکرب سیمان می نامند.
  • ویژگی اترینگایت: افزایش حجم زیاد (حتی تا 15برابر حجم اولیه)
  • نتیجه: افزایش حجم تدریجی و نهایتاً خرد شدن بتن
  • سولفات اساساً بر روی بتن تأثیر منفی دارد.
  • گچی که به سیمان اضافه می کنیم موجب می شود که کمی اترینگایت تشکیل شود، ولی میزان آن کنترل شده است.
  • اترینگایت ناشی از گچ پراکنده است ولی اترینگایت ناشی از سولفاته شدن گسترده در تمام سطح است.
  • روشهای تشخیص خرابی سولفاتی
  • .سفیدک (ناشی از تشکیل آهک) (غیردقیق و احتمالاتی) (مشکل آن است که انواع سفیدکها، ازجمله کلروری داریم.)
  • .تشخیص اترینگایت از طریق میکروسکوپ الکترونی (SEM) (بلورهای آن سوزنی شکل است)
  • .مشاهدة ترک ظاهری (پس از 15-5 سال)
  • آزمایش شیمیایی سطح بتن
  • روشهای پیشگیری از تبعات منفی تهاجم سولفات
  • .کنترل مصالح بتن (سنگدانه، آب،...) از نظر میزان سولفات
  • .استفاده از بتن با کیفیت بالا (w/c پایین، تراکم زیاد)؛ تأخیر و کندی خرابی
- عمل آوری کافی و مناسب (کامل شدن فعل و انفعالات، پر شدن فضای خالی، تشکیل شدن ژل به میزان کافی)
- مصرف سیمان نوع5 (مشروط به عدم حضور کلراید)
- مصرف سیمان نوع دو (تهاجم کم سولفات، یا تهاجم توأم سولفات و کلراید)
- مصرف پوزولانهای طبیعی و مصنوعی
- کاهش مصرف سیمان
  • آزمایشهای خرابی سولفات
  • .آزمایش درازمدت
  • .آزمایشهای کوتاه مدت: محلول 4درصد سولفات سدیم
 
موارد کنترلی در آزمایشها:
الف) مقاومت
ب) انبساط نمونه
پ) وضع ظاهری و بررسی ترکها
ت) تعیین میزان سولفات در عمق نمونه
ث) میکروسکوپ الکترونی
  • تهاجم کلراید
(آند)
(کاتد)
 
  • تشکیل پیل الکتروشیمیایی
  • یون کلراید cl- ، همچنین امر را با شدت بسیار زیاد انجام می دهد و موجب تشدید خوردگی می شود.
  • نمونه هایی از خرابی سازه‌های بتنی در سواحل خلیج فارس ( بندر بوشهر)
  • موجب خوردگی موضعی و چال افتادگی می شود.
  • افزایش حجم آرماتور به علت زنگ زدگی؛ در نتیجه ترک خوردن بتن
  • مهمترین نوع خرابی است.
  • فقط در بتن مسلح است.
  • موجب از بین رفتن محیط قلیایی و پاسیویتة بتن می شود.
    (همین امر در تهاجم اسیدها و کربناتاسیون نیز اتفاق می افتد)
  • در بتن پیش تنیده چون فولاد تحت تنش است خوردگی هم شدیدتر است و هم خطرناکتر.
  • در اینجا عامل مثبت است زیرا موجب تشکیل نمک فریدل
    می شود.
  • منشأ کلراید: کلراید همراه مصالح، آب دریا، مواد یخ زدا، سوختن
    پی وی سی
  • روش تشخیص خرابی کلرایدی
  • .بازدید ظاهری (ایجاد ترک، علائم و لکه های زنگ،...)
  • .آزمایش شیمیایی، تعیین مقدار یون کلراید در سطح و در اعماق بتن
  • .استفاده از دستگاه نیم پیل
  • استفاده از دستگاه گالواپالس
  • روشهای پیشگیری از تبعات منفی یون کلراید
  • .کنترل مقدار یون کلراید در سطح بتن
  • .عدم مصرف کلرورکلسیم (به عنوان زودگیرکننده) در بتن آرمه
  • .بتن با کیفیت مناسب: w/c پایین، نفوذپذیری کم و تراکم زیاد، عمل آوری مناسب
  • .شستشوی مصالح از املاح
  • .استفاده از آب شیرین
  • پوشش کافی بتن روی آرماتور
7) استفاده از پوزولان
8) عدم استفاده از سیمان نوع پنج
9) استفاده از آرماتور با پوشش اپوکسی
10) استفاده از فولاد زنگ نزن
11) حفاظت کاتدیک (مکانیزم: برقراری جریانی برخلاف جریان پیل خوردگی)
- یکی از مکانیزمهای حفاظت کاتدیک: برقراری جریانی برخلاف جریان پیل خوردگی (ولتاژ ضعیف در حدود 6-5 ولت)
- در حفاظت کاتدیک، یک آند قربانی ایجاد می کنیم که آرماتور سالم بماند.
12) استفاده از آرماتورهای پلیمری
13) استفاده از مواد بازدارنده یا ممانعت کننده از خوردگی (نظیر نیتریت کلسیم) (افزایش      )
14) استفاده از غشاء های آب بند (memberanes) (عملکرد حدود 20 سال)
15) استفاده از خمیرهای آب بندی (sealers)
(عملکرد حدود 5سال)
  • آزمایشهای پیش بینی و پیشگیری
  • .RCPT
  • .نفوذ سطحی
  • .نفوذپذیری با جیوه
  • .نفوذپذیری با آب
  • نفوذپذیری با گاز
  • کربناتاسیون
در جو وجود دارد.
 
 
  • قلیاییت بتن کم می شود، لذا پاسیویته کم می شود، لذا زمینه برای خرابیهای دیگر (زنگ زدن، تهاجم کلراید) فراهم می شود.
  • شدیدترین حالت واکنش، در رطوبت نسبی 60 تا 70درصد است.
  • روش تشخیص کربناتاسیون
  • .فنل فتالئین (محیط کربناته شده بیرنگ، وگرنه ارغوانی)
    - از محلول فنل فتالئین (2درصد، حل شده در الکل اتیلیک استفاده می کنیم).
روشهای پیشگیری از تبعات منفی کربناتاسیون
  • .استفاده از بتن با کیفیت بالا ( w/c، تراکم، عمل آوری)
  • .پوشش مناسب
  • .عدم استفاده از بخاریهای احتراقی در محیطهای بسته
  • .استفاده از پوزولان
 
 
  • واکنش قلیایی سنگدانه ها
 
 
 
  • دو محصول اخیر، ژل منبسط شونده هستند و با افزایش میزان آنها بتن دچار ترک خوردگی می شود.
  • این واکنش را سرطان بتن می گویند.
  • در فرمول فوق، سیلیس باید فعال یا آمورف باشد.
  • -به جای سیلیس، کربنات فعال نیز می تواند باشد.
  • -AAR= واکنش قلیایی سنگدانه ها
  • ASR= واکنش قلیایی سنگدانه های سیلیسی
  • ACR= واکنش قلیایی سنگدانه های کربناتی
  • شناسایی واکنش قلیایی سنگدانه ها
  • .ترک های پوست سوسماری یا نقشه ای یا موزاییکی
  • .مشاهده در زیر میکروسکوپ یا نور پلاریزه
(هاله ای از واکنشهای جدید، بیشتر به رنگ سفید، در اطراف سنگدانه ها)
  • آزمایشهای پیشگیرانه
  • .آزمایش پتروگرافی سنگدانه ها
    - نیاز به تخصص بالا دارد.
  • .آزمایش تسریع شده ASTM C289 (بر روی سنگدانه)
    - دوسه روزه است.
    - سنگدانه مستقیماً در سود قرار می گیرد.
    - انبساط نمونه را اندازه می گیرند.
  • .نمونة منشوری ملات ASTM C227
    - دو هفته ای است.
    - اندازه گیری انبساط (بیش از 1/0 درصد غیرمجاز)
  • نمونة منشوری بتن
    - یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه است.
  • روشهای مقابله با تبعات منفی واکنش قلیایی سنگدانه ها
  • .آزمایش سنگدانه ها، نمونه های ملات و بتن ساخته شده قبل از ساخت بتن.
  • .استفاده از سیمان با قلیاییت کم
    - قلیاییت معادل سیمان کمتر از 6/0 درصد وزن سیمان
  • .خشک نگهداشتن بتن
  • مصرف سیمانهای پوزولانی (خاکستر بادی، سرباره، میکروسیلیس)
  • سایش (abrasion)
- در بتن های در معرض رفت و آمد و عبور و مرور (کارخانه ها، کفهای بتنی، پیاده روها، روسازی های بتنی)
  • روشهای پیشگیری از تبعات منفی سایش
  • .w/c پایین
  • .عمل آوری مناسب و خوب بویژه در روزهای اول (حداقل 7 روز)
  • .مقاومت زیاد
  • .جلوگیری از آب انداختگی (bleeding)
    - پرداخت صحیح لازم است.
    - پاشیدن سیمان باری صاف کردن سطح، مناسب نیست، بلکه روش صحیح این کار استفاده از بتن پرعیار برای بتن خارجی و پاشیدن سنگدانه های ریز است.
  • استفاده از سنگدانه های سخت
    - عدد لُس آنجلس کمتر از40 درصد
6) استفاده از میکروسیلیس  و سایر پوزولانها
7) انجام آزمایش دیسک چرخان به عنوان مکمل آزمایش لُس آنجلس (به دلیل ضعف آزمایش لُس آنجلس در ارزیابی پدیده)
  • فرسایش (erosion)
  • سایش در کانالها و سازه های آبی، بر اثر جریان آب توأم با مواد جامد.
  • مشابه پدیدة سایش است.
  • به مدلها و دستگاههای دقیقتری برای آزمایش پدیده نیاز است ازجمله سایش همراه با جریان آب، ماسه پاشی، و نظایر آن
  • روشهای مقابله نظیر سایش است.
  • خلأزایی (cavitation)
  • در سازه های هیدرولیکی پیش می آید.
  • بر اثر سرعت و تغییر سرعت، و سرعت زیاد بیش از m/s40، حبابهایی به وجود می آید.
  • فشار کم می شود، خلأ ایجاد می شود، حباب ایجاد می شود.
  • بر اثر از بین رفتن و شکسته شدن حبابها، بتن قلوه کن
    می شود.
  • در سرریز سدها بسیار اتفاق می افتد.
  • روشهای پیشگیری از تبعات منفی خلأزایی
  • .استفاده از بتن با مقاومت بالا
  • .w/c پایین
  • .ایجاد پیوستگی (bonding) بیشتر بین خمیر و سنگدانه
  • .استفاده از میکروسیلیس
  • .استفاده از بتن های پلیمری
  • .استفاده از بتن با الیاف فولادی و پلیمری
  • .عمل آوری خوب
  • ایجاد سطح صاف و صیقلی (زیرا سطح ناصاف و ناهموار موجب ایجاد تغییرات فشار و سرعت می شود)؛ (بتن پلیمری در این زمینه مناسب عمل می کند)؛ (در تعمیرات، می باید به این امر توجه بسیار جدی بشود وگرنه مشکل بیشتر می شود).
  • یخ زدن و آب شدن (freez-thaw)
- مکانیسم: افزایش تدریجی منافذ، و لذا کاهش مقاومت و دوام.
  • روشهای پیشگیری از تبعات منفی یخ زدن و آب شدن
  • .رعایت ضوابط بتن ریزی در هوای سرد.
  • .کاهش نفوذپذیری و کاهش منافذ (نتیجه: کاهش لوله های مویینه)
  • .عمل آوری و مواظبت و مراقبت مناسب، بویژه در سنین اولیة بتن
  • .کاهش w/c
  • مصرف مواد حباب هوازا
    - نقش آنها، کنترل انبساطهای ناشی از یخ زدن و آب شدن است.
  • آزمایش یخ زدن و آب شدن
  • -ساخت نمونه، سپس اندازه گیری موارد زیر:
  • کاهش وزن
  • میزان انبساط
  • کاهش مدول الاستیسیتة دینامیکی
  • مقاومت فشاری
  • مدول گسیختگی (مقاومت کششی حاصل از آزمایش خمشی)
- ازجمله پارامترهایی که در این آزمایشها تعیین می کنند، ضریب دوام (F) است.
 
  • مهندس علیرضا خویه

<br /> روش های عمل آوری بتن

مهندس علیرضا خویه | | ۰ نظر
محافظت از بتن
علیرغم اینکه مدت نسبتا؛ زیادی از پیرایش بتن نمی گذرد ( حدود ۱۲۵ سال ) شناخت علل فساد در پروسه ی تحقیقات میدانی و جلوگیری از بروز آن ‏‏، مقاومت زیاد ، استحکام و شکل پذیری بتن استفاده از این ماده را با استقبال روز افزونی مواجه ساخته است . با توجه به گستردگی استفاده از بتن نتایج بهره وری از آن همواره رضایت بخش نبوده و در پاره ای از موارد مسائل و مشکلاتی بوجود آورده است . در سازه های بتنی این پرسش مطرح است که آیا بتن با ترکیبات اولیه ی خویش به تنهایی توانسته است در شرایط زمانی و مکانی مختلف عملکرد بهینه ای داشته باشد ؟ متأسفانه بررسی ها و تحقیقات انجام شده در این زمینه ، پاسخ منفی را بدست می دهد .
شناخت علل فساد بتن در پروسه ی تحقیقات میدانی و جلوگیری از بروز آن در قالب طرح مدیریت حفاظت بتن ، جمع بندی و ارائه گردیده است . لذا لازم است که قبل از ورود به بحث اصلی به تبیین اصطلاحات ویژه ای بپردازیم که به کرات از آن استفاده خواهد شد .
امروزه با عاریه گرفتن اصطلاح خوردگی از بخش متالوژی عنوان ؛ خوردگی بتن ؛ ابداع شده است . در حالی که واژه خوردگی تعریف روشنی از چگونگی بروز فعل و انفعالاتی که تخریب زودرس بتن را بهمراه داردئ به دست نمی دهد .
تعریف
به عمل آوردن یا مراقبت از بتن مراقبتی است که سازنده بتن باید در طول 7 الی 10 روز اول از بتن به عمل آورد.
مراقبت در حدود 7 الی 10 روز سبب دست یافتن به مقاومت 28 روزه مورد نظر می گردد.
هرچه در شروع مقاومت تاخیر شود سبب کاهش بیشتر در مقاومت 28 روزه می گردد.
در مراقبت از بتن باید به دو مسئله زیر توجه داشت:
- رطوبت کافی               - دمای خوب
 
روشهای مراقبت از بتن
الف) روشهایی که حضور آب را در کنار بتن تامین می کند.
1- ایجاد برکه آب
2- ایجاد مه
3- استفاده از پوششهای خاص
4- استفاده از کاغذهای نفوذناپذیر
5- استفاده از پوششهای نایلونی
6- استفاده از مواد محافظ
7- قالبهای درجا نگه داشته شده
ب) روشهایی که با ایجاد حرارت زیاد همراه با رطوبت کافی گیرش بتن را تسریع می کند.
1- استفاده از جریان بخار آب
2- استفاده از بخار آب همراه با فشار
1- روش ایجاد برکه آب
به این صورت که شرایط همواره به گونه ای فراهم شود که در طول دوره مراقبت همیشه یک لایه آب به ضخامت حداقل 5 الی 10 سانتیمتر روی بتن باقی بماند. استفاده از این روش فقط برای سطوح تخت و افقی مناسب است.
آب برکه آب در شرایط معمولی گاهی یک هفته یا بیشتر ممکن است دوام داشته باشد
در به کارگیری این روش باید دقت شود که شرایطی نباشد که آب نسبت به بتن بیش از 10 درجه سانتیگراد اختلاف درجه حرارت داشته باشد زیرا در صورت وجود اختلاف دما موجب بروز ترکهای موئین در سطح بتن می گردد.
به طور کلی این روش برای یرای مکان هایی مناسب است که آب کاف وجود داشته باشد ونیز امکان یخ زدگی بسیار کم باشد.
 
 
 
2- روش ایجاد مه (آب پاشی)
ایجاد مه به این معنی است که آب به صورت ریز شده و پودر شده پاشیده شود تا روی بتن مورد نظر را مه آب بپوشاند.
این روش برای جاههایی مناسب است که دم نسبتا بالا باشد.
این روش یرای آب پاشی سطوح افقی در روش اول و نیز برای آب پاشی سطوح قائم مناسب است
در مراقبت از سطوح قائم باید از شلنگهایی با سوراخهای مناسب استفاده شود.
اتلاف آب در این روش حتی از روش برکه آب نیز بیشر بوده و بنابراین برای جاههایی توصیه می شود که از نظر میزان مصرف آب محدودیتی وجود نداشته باشد.
 
3- روش استفاده از پوششهای خیس
پوششهایی نظیر گونی کرباس و موکت اگر به صورت خیس شده روی بتن قرار بگیرند در مراقبت از سطوح بتنی بسیار مفید خواهند بود.
این پوششها برای ما دو کار را انجام میدهند:
1- از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری می کنند در نتیجه موجب کاهش میزان تبخیر آب می شوند.
2- این پوششها مقداری از آب را در خود ذخیره می کنند که مدت زمانی طول می کشد تا این آب تبخیر شود.
بسته به میزان حرارت و نوع ضخامت پوشش باید هر چند ساعت و یا هر چند روز یکبار آنها را خیس کرد.
در این روش می توان از پوششهایی نظیر خاک یا خاک اره یا کاه و یا علف استفاده کرد.
امروزه این روش یکی از روشهای متداول مراقبت از بتن است و در ساختمانهای بتن آرمه به خصوص در مراقبت از ستون ها از آن استفاده می شود.
 
 
 
 
 
4- استفاده از کاغذهای نفوذ ناپذیر
کاغذ نفوذ ناپذیر معمولا از دو لایه کاغذ گرافتتشکیل شده که با یک لایه قیر به هم چسباننده شده اند.
در این روش ابتدا سطح بتن را کاملا خیس نموده سپس کاغذ نفوذ ناپذیر را روی بتن پهن می کنند.
این کاغذها اجازه نمی دهند آب تبخیر شود و لذا ممکن است پس از یک هفته و یا ده روز سطح بتن هنوز مرطوب باشد.
هزینه استفاده از این کاغذ ها معمولا بسیار بالاست.
5- استفاده از پوششهای نایلونی
روش مناسبی برای جلوگیری از تبخیر آب محسوب می شود لیکن اشکال آن این است که آسیب پذیر بوده و قابل ترمیم نیز نیست.
پوششهای نایلونی معمولا در مقابل آفتاب خشک و پاره می شوند.
 
6- استفاده از مواد محافظ
موادی هستند از جنس موم یا چربی یا چسب که معمولا با دستگاهی نظیر دستگاه رنگ پاش روی سطح بتن پاشیده می شوند.
در کارهای بزرگ و عادی مصرف آنها مقرون به صرفه نیست ولی در کارهای خاصی که در ارتفاع اجرا شده و از نطر وسعت و حجم کوچک ولی مراقبت از آن مشکل می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.
7- قالبهای درجا نگه داشته شده
قالبهای فلزی از این نظر خوبند که آب بتن را محبوس نموده و به هیچ وجه اجازه نمی دهند که آب از بتن خارج شده و تبخیر شود. بنابراین تا زمانی که قالب دور ستون است نباید نگران بود.
در مورد قالبهای چوبی باید به این نکته توجه داشت که این قالبها تا حدی آب بتن را جذب کرده و از طرف دیگر عبور می دهند.
 
 
دو روش زیر بر اساس کاهش دوره مراقبت استوار هستند.
1- روش استفاده از جریان بخار آب
در این روش جریانی از بخار آب را مرتبا از روی قطعه بتنی عبور می دهند تا واکنشها تسریع شده طول دوره مراقبت کاهش یابد. در این روش دمای سطح بتن با بخار آب به 80 الی 100 درجه سانتیگراد میرسد.
معمولا با این روش مراقبت 7 روزه را به 48 ساعت تقلیل    می دهند.
استفاده از این روش برای بتن پیش ساخته مناسب است برای بتن درجا کاربرد ندارد.
2- روش استفاده از بخار آب همراه با فشار
در این روش دمای حدود 150 درجه با بخار آب به همراه  فشار به قطعه که در یک محفظه قرار دارد تزریق می شود.
با بر پایی پوشش دور بند و تهیۀ تجهیزات عایق بندی که در شکل دیده میشود،هیچ مانعی برای ساخت بتنی در هوای سرد وجود ندارد
 
 
  • مهندس علیرضا خویه