مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

طریقه قانونی الزام همسایه به اجازه جهت سیمان کاری، ایزوگام و ... جهت تعمیرات لازم در ساختمان از سمت ملک همسایه

حتما دیده اید و یا شنیده اید که همسایه مجاور به هر دلیلی از نصب داربست و .. بر روی پشت بام و یا در حیاط خود با استناد به حق مالکیت، ممانعت می کند و مالک هم جز این طریق راهکاری برای حل مشکل ندارد. این مطلب برای پاسخ به این سوال نگاشته شده است که آیا راهی برای الزام همسایه به اجازه تعمیرات از طریق ملک او هست.
مطلب با طرح یک سوال و دو پاسخ متفاوت تهیه شده است.

▪️سوال حقوقی
باسلام حدود دوسال است که عملیات احداث ساختمانی ۴ طبقه درملک خودم به پایان رسیده است.حال میخواهم بیرون ساختمان را به منظور بالابردن استحکام دیوارها و همچنین جلوگیری از ورود سروصدا و رطوبت به داخل، سیمانکاری کنم. ولی همسایه ای که دیوار شرقی ساختمانم مشرف به حیاط ایشان می باشد اجازه برپاکردن داربست از حیاط خودش و اقدام به سیمانکاری را به بنده نمی دهد.ضمن اینکه گچ کاری داخلی ساختمان ازهمان دیوار شرقی در ٣ طبقه به علت بارندگی و نفوذ آب خراب شده است.آیا راه قانونی برای الزام همسایه وجود ندارد تا ما بتوانیم دیوارمان را از طریق برپاکردن داربست ازحیاط ایشان سیمانکاری کنیم.لطفا مستند راهنمایی کنید بنده را. باتشکر

▪️پاسخ ١
این موارد مستلزم جلب رضایت است و از نظر حقوقی نمی توان کسی را ملزم کرد به دیگری اجازه استفاده یا تصرف در ملک خود دهد؛ یا باید از روشهای جدید فنی جهت سیمانکاری ساختمان استفاده کنید یا رضایت مالک را به نحوی جلب نمایید.
یکی از روش های عملی، سیمان کاری با راپل و یا کلایمر است که نیازی به ورود به ملک دیگری و نصب داربست نیست. هر چند این اقدام به معنای عدم تصرف ملک همسایه هر چند به مدتی محدود نیست!
در اکثر شهرها، عدم سیمان کاری نمای جانبی موجب عدم صدور پایان کار است.
زیرا هم زیبایی شهر را به هم می ریزد و هم باعث مشکلاتی در آینده (نشت رطوبت و نفوذ صدا و حشرات و ...) خواهد شد.

▪️پاسخ ٢
طبق اصل ۴۰ قانون اساسی، هیچ کس نمی تواند اعمال حق خود را موجب ضرر غیر قرار دهد، بنابراین اگر شما برای انجام تعمیرات دیوار خود نیاز به ورود به فضای همسایه داشته باشید و کارشناس رسمی دادگستری نیز ضرورت تعمیرات را تایید کرده باشند و همسایه بدون عذر موجه مانع شما شوند، به نظر می‌رسد شما می توانید الزام ایشان را به اجازه استفاده از فضا جهت تعمیرات منزل خود به استناد اصل ۴۰ قانون اساسی از دادگاه درخواست نمایید، خصوصا که استفاده از فضای ایشان توسط شما برای تعمیرات باعث ضرر به ایشان نمی شود. 

پی نوشت
مطالعه مطلب ذیل برای درک استدلال حقوقی رای پیشنهاد می شود.
حدود اعمال حقوق مالکانه

▪️توضیحی در خصوص نما و ضوابط مرتبط با آن

بر اساس بند ۴-٩-٨-١ مبحث چهارم ملی ساختمان (ویرایش سوم صفحه ١٠۶) در تمام ساختمان‌ها حفاظت در برابر بارش نزولات جوی و رطوبت خاک الزامی است.
بام‌های تخت، ایوان‌ها، کف‌های در تماس با زمین‌های نمناک، کف کلیه فضاهای بهداشتی در طبقات، دیوارهای زیرزمین و سایر دیوارهای در تماس با زمین نمناک بدنه و کف و دیوار استخرها و منابع آب، باید عایق رطوبتی شوند. بام‌های شیب‌دار و قوسی و گنبدها و نماهایی که در معرض
بوران‌های موسمی قرار می‌گیرند. باید با روش مناسب در برابر نزولات جوی و کج باران حفاظت شوند.

طبق بند ۴-٢-١۵ همین مبحث، نمای ساختمان بخشی از جداره خارجی ساختمان است که در معرض دید قرار دارد.

ضوابط و مقررات نمای شهری طبق بند ١مصوبه مورخ ١٣۶٩/٨/٢٨ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران:
۱- کلیه سطوح نمایان ساختمانهای واقع در محدوده و حریم شهرها و شهرکها که از داخل معابر قابل مشاهده است ، اعم از نمای اصلی و نماهای جانبی ، نمای شهری محسوب می شود ، لازم است با مصالح مرغوب به طرز مناسب، زیبا و هماهنگ نماسازی شود .
۲- صدور گواهی پایانکار ساختمان مشروط به انجام نماسازی نماهای اصلی و جانبی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی