مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

انواع محکومیتها در حرفه نظارت مهندسین ناظر از دو جبهه مورد حمله قرار می گیرند.

کارآمد ترین سپر ایشان در هر دو جبهه مستنداتی ست که در پروژه های نظارتی خود جمع آوری می کنند.
مهندسین باید توجه داشته باشند که بلافاصله پس از قبول نظارت یک پروژه یک زونکن بایگانی مدارک برای آن پروژه تهیه نمایند. و این زونکن را می بایست تا پایان عمر مفید آن ساختمان، یا بهتر بگوییم تا پایان عمر خود حفظ و مراقبت نمایند.
کلیه مستندات مربوط به آن پروژه از کپی برگ سبز تعهد نظارت تا تمام گزارشات، نقشه ها، دستورکارها و سایر مستندات آن پروژه می بایست در آن زونکن قرار داده شوند. چرا که ممکن است حتی 20 سال پس از اتمام پروژه حادثه ای رخ دهد و ناظر مقصر شناخته شود. آن هنگام است که ناظر باید به زونکن مربوطه مراجعه و با استفاده از مستندات آن، بی گناهی خود را اثبات نماید.
دو جبهه ای که مهندس ناظر همواره باید در برابر آنها آماده دفاع از خود باشد یکی محاکم قضایی ست و دیگری شورای انتظامی نظام مهندسی.
هنگامی گذر مهندس ناظر به محاکم قضایی می افتد که حادثه ای رخ دهد و یا خسارتی به کسی وارد شود و کارشناس رسمی دادگستری او را مقصر تشخیص دهد. در این هنگام کارشناس با ناظر تماس میگیرد و از او می خواهد از خود دفاع کند و مستنداتش را ارائه دهد.

ریزش گود و تلفات و خسارات مربوطه، خسارات جانی به کارگران و اشخاص ثالث در اثر سقوط، برق گرفتگی و سایر حوادث کار، تلفات و خسارات جانی و مالی در اثر سقوط سنگ نما، سقوط افراد در اثر نقص در نرده های ساختمان، خفگی و گاز گرفتگی در اثر نقص در سیستم تاسیسات مکانیکی و . . . نمونه هایی ست از حوادثی که مهندسین ناظر را به محاکم قضایی می کشاند.

حتی مواردی بسیار ساده تر از قبیل اجرای ساختمان با متراژی کمتر از نقشه های مصوب و یا حذف پارکینگ به دلیل عدم جانمایی صحیح ستونها نیز مهندسین ناظر را گرفتار دادگاه و مجبور به پرداخت خسارت کرده است.


بر اساس پرونده های مطالعه شده، در دادگاهها و محاکم قضایی مهندسین ناظر اگر مقصر شناخته شوند متناسب با سهم تقصیر خود محکوم به پرداخت خسارت و حتی در پاره ای موارد علاوه بر خسارت محکوم به تحمل حبس می شوند. اما شورای انتظامی نظام مهندسی محکومیت جبران خسارت نقدی و حبس ندارد.
شورای انتظامی بخشی از سازمان نظام مهندسی هر استان است که به تخلفات حرفه ای اعضای نظام مهندسین رسیدگی می نماید. در صورتی که مالک، سازنده، شهرداری و یا هر شخص حقیقی و حقوقی دیگری از مهندس ناظر نزد شورای انتظامی شکایت کند این شورا مستندات فعالیت مهندس را بررسی و در صورت تشخیصِ مقصر بودنِ مهندس، یکی از انواع مجازاتهای انتظامی را برای وی در نظر می گیرد.

منبع:mohandesinesakhteman.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی