مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

وظایف طراح سازه

مهندس علیرضا خویه | | ۰ نظر

نقش و وظیفه طرّاح سازه

طراح سازه باید بداند که به چه نحو به تعیین ابعاد قطعات سازه اقدام کند که در این عمل اجرایی بودن نصب، استحکام کافی قطعات و اقتصادی بودن سازه ملحوظ گردد. این موارد به صورت مختصر ذیلاً شرح داده می شود.


امنیت و اطمینان سازه

نه تنها سازه باید با اطمینان کافی قادر به باربری بارهای وارده باشد بلکه باید آنرا به نحوی که سبب تغییر مکان و ارتعاش قابل توجهی نگردد تحمل کند تا اینکه امنیت فکری ساکنان آنرا تامین نموده و از ایجاد ترک های بزرگ جلوگیری کند.


هزینه

طراح باید با حفظ استحکام سازه عوامل اقتصادی را مراعات کند. موارد اقتصادی شامل استفاده از قطعات استاندارد، جزئیات ساده اجرایی برای اتصالات و استفاده از قطعات و مواردی است که در طول سالها نیاز به نگهداری کمتری داشته باشد می باشد.


سهولت اجرا

عامل دیگر طراحی، طرح سازه بنحوی است که ساخت و نصب آن بدون ایجاد مشکل عمده ای ممکن باشد. طراح باید از فن اجرا و نصب آگاه باشد تا امکان سهولت اجرا و نصب سازه مورد طرح خود را ممکن سازد.

هر قدر طراح به جزئیات مسائل اجرایی و نصب سازه در کارگاه و کارخانه بیشتر وارد باشد و از مقادیر انحراف مجاز قطعات در هر موردی بیشتر مطلع باشد امکان طرح عملی، منطقی و اقتصادی وی بیشتر خواهد بود. او باید از امکانات حمل و نقل قطعات و مصالح، امکانات کارگری و تجهیزات نصب مطلع باشد و همواره از خود بپرسد: «اگر قرار باشد اجرای کار به من واگذار شود من از عهده آن بر خواهم آمد؟»

و بالاخره ابعاد قطعات و مشخصات آن باید به نحوی باشد که امکان عبور لوله ها، کانالها و مشابه آنرا ممکن سازد و یا با معماری سازه تناقض نداشته باشد.

منبع : کتاب طراحی سازه های فولادی ( مک کورمک )
ترجمه و اقتباس : دکتر فریدون ایرانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی