مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

موارد مهم دستورکار تجهیز کارگاه و تخریب
پس از بازدید از ملک و بررسی موارد ذکر شده در گام چهاردهم بهترین زمان برای ابلاغ اولین دستورکار به مالک فرا می رسد. به دلیل حساس بودن و حادثه خیز بودن مرحلۀ تخریب، دقت در نگارش این دستورکار از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. از جمله نکات مهم این دستورکار عبارتند از :

1. استفاده از مجری ذیصلاح در کلیه مراحل خصوصاً تخریب و تسلیم کپی قرارداد وی به ناظر در اسرع وقت و همچنین کلیه قراردادهای پیمانکاران فرعی در هر مرحله و نیز استفاده از مسئول ایمنی(HSE) در صورت تشخیص مهندس ناظر به لزوم استفاده از آن.

2. تقاضای جمع آوری کنتور گاز توسط مامورین ذیربط و جابجایی علمک گاز در صورت تشخیص ناظر به لزوم جابجایی، و ایمن سازی کنتور های برق و آب و همچنین کابل‌های مخابرات و برق در صورت تشخیص ناظر توسط مأمورین ادارات مربوطه

3. نصب داربست محافظ جهت حفظ ایمنی همسایگان و عابران در محلهایی که مهندس ناظر تشخیص می دهد و همچنین نصب مناسب حصار کارگاهی منطبق با ضوابط شهرداری و مقررات ملی ساختمان.

4. الزام مالک به عدم استفاده از نیروی کار زیر 18 سال و بالای 62 سال و اتباع بیگانه فاقد مجوز کار. (توجه شود خسارات و دیات این سه گروه در صورت وقوع حادثه توسط بیمه، به کارفرما، تأدیه نخواهد گردید.)

5. جداسازی کلیه شیشه های ساختمان قدیمی و دفع صحیح و ایمن آنها پیش از شروع عملیات تخریب

6. مهیا کردن محل اسکان (در فصل سرما در مورد گرمایش اسکان کارگری و دودکش مناسب آن دقت شود) و مسیرهای رفت و آمد ایمن، بهداشتی و مناسب جهت نیروهای کار.

7. ارایه روش صحیح تخریب از بالاترین نقطه به سمت پایین، با در نظر گرفتن اینکه حین تخریبِ هر سقف کلیه راههای ورودی به طبقه مربوط به آن مسدود شده باشد. (اطمینان از اینکه زیر سقفی که در حال تخریب است امکان عبور یا حضور افراد مسدود شده باشد.)

8. عدم دپوی مصالح بازیافتی سنگین (تیرآهن و لوله) بر روی سقف اتاقهای کارگری

توجه شود احتمال زیادی هست که برخی از موارد ذکر شده در دستورکار، به زعم مالک یا سازنده غیرقابل اجرا باشد، لیکن مهندس ناظر می بایست با تأکید، کلیه موارد ایمنی و اجراییِ اصولی را در دستور کار خود بگنجاند و به مالک ابلاغ نماید. پس از آن در صورت امتناع مالک از انجام آنها مسئولیت آن تا حد زیادی برعهده خودِ او خواهد بود. لیکن مهندس ناظر به هیچ عنوان نباید صِرف اینکه انجام کاری هزینه بر، یا سخت است، از ابلاغ دستورکار آن خودداری کند، چرا که در صورت وقوع حادثه، سهم قابل توجهی از تقصیر متوجه شخص ناظر خواهد بود.

منبع: @mohandesenazer

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی