مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

سازه نگهبان از هر نوعی که باشد می بایست طبق نقشه های تایید شدۀ مهندس طراح سازه و در محدودۀ زمینِ پروژه اجرا گردد. در روش نیلینگ و روشهای مشابه آن برای اجرای سازه نگهبان به ناچار به زمینهای مجاور و خارج از محدودۀ زمین پروژه تجاوز می گردد. این زمینها شامل خاک زیر پی ساختمان همسایه، خاک زمین بایر مجاور و یا خاک زیر خیابانها و معابر عمومی می گردد. این تجاوز فقط و فقط در صورتی مجاز است که از صاحب یا صاحبان زمین رضایتنامه رسمی و محضری اخذ شود.

لذا در صورتی که نقشه های سازه نگهبان برای روش نیلینگ تهیه شده بود در مرحله تخریب و پیش از شروع گودبرداری ناظر باید طی دستورکاری مالک را ملزم به اخذ رضایتنامه محضری از صاحبان زمینهای مجاور نماید. اگر قرار است بخشی از حفاریها و عملیات نیلینگ در خاک زیر معابر عمومی صورت گیرد لزوم اخذ نقشه های تاسیسات شهری از ادارات مربوطه و رضایتنامه محضری از ایشان نیز باید به دستورکار اضافه گردد.

در صورت عدم توجه مالک و عدم تحویل یک نسخه کپی برابر اصل رضایتنامه های ذکر شده به مهندس ناظر حتماً مهندس ناظر باید این مورد را در گزارشات خلافداری که ثبت می نماید ذکر کند. با این مضمون که: « به اطلاع شهرداری محترم می رساند مالک علیرغم دستورکار ابلاغ شده مبنی بر اخذ رضایت نامه محضری از صاحبان زمینهای مجاور پیش از آغاز عملیات نیلینگ بدون اخذ رضایتنامه اقدام به شروع گودبرداری و نیلینگ نموده است. اعلام میدارد این موضوع تخلف و از نظر اینجانب غیرمجاز است. خلاف دارد.»

در مورد دستور جلوگیری در این مرحله باید دقت نمود اگر هنوز خاکبرداری شروع نشده است می توان دستور جلوگیری داد. اما اگر خاکبرداری شروع شده باشد توقف کار در آن مرحله احتمال ریزش ساختمان همسایه را بالا خواهد برد لذا همینکه ناظر این مطلب را در گزارشش ذکر و خلافدار ثبت نموده باشد برای رفع مسئولیت از وی در زمینه شکایت همسایگان کفایت می کند و در هنگام گودبرداری صلاح نیست دستور توقف عملیات صادر گردد.

با توجه به پرونده های متعدد نیلینگ که صاحبان زمینهای مجاور از مالک پروژه نیلینگ کننده به دلیل تجاوز به زمینشان شکایت کرده اند یک نکته بسیار مهم حقوقی آشکار شده است. آن نکته از این قرار است که حتی در صورت رضایت محضری صاحب زمین همسایه اگر او زمین خود را به کس دیگری بفروشد آن رضایتنامه در مورد مالک جدید زمین همسایه نافذ نیست و او می تواند علیرغم رضایت صاحب قبلی زمین مجدداً شکایت کند و از مالک پروژه خسارت دریافت کند. لذا بسیاری از حقوقدانان روش نیلینگ را یک بن بست حقوقی می دانند که عقلانی تر است عطای آن به لقای آن بخشیده شود.

به مهندسان ناظر نیز توصیه می گردد در صورت برخورد با چنین روشی در مِلک تحت نظارتشان دردسرهای حقوقی این روش را برای مالک توضیح دهند و وی را تشویق به اجرای سازه نگهبان ایمن تری نمایند که در محدودۀ زمین خودش قابل اجرا باشد.

خسارتهای قابل ادعا در شکایات نیلینگ عبارتند از اجرت المثل ایام وجود رادهای نیلینگ در زمین همسایه و ما به التفاوت صعوبت خاکبرداری در زمینی که نیلینگ شده است و همچنین شکایت کیفری به جرم ورود به حرز. در تمام این شکایات و خسارات در صورتیکه مهندس ناظر در گزارشات و دستورکارهای خود درست عمل نکرده باشد ممکن است درصدی سهم تقصیر دریافت نماید.

منبع: @mohandesenazer

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی