مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

نمونه دستورکار گودبرداری

با توجه به توضیح موارد مهم دستورکار در مطالب محتوای دستورکار و چارچوب شکلی دستورکار، نمونه ای از دستورکار مرحله گودبرداری که از پر مخاطره ترین مراحل ساختمانی ست، در ادامه به اطلاع همکاران گرامی می رسد. ذکر این نکته ضروریست که این دستورکار فقط به عنوان نمونه قرار داده شده است و مهندسین ناظر گرامی برای هر پروژه می بایست دستورکار خاص آن را تهیه نمایند.

« دستورکار

جناب آقای ............... سازنده و نماینده محترم مالک به شماره پرونده ......... واقع به آدرس ............................................ .

با توجه به اتمام مراحل تخریب، دستورکار ذیل جهت انجام سازه نگهبان و خاکبرداری به شرح ذیل در مورخه 12/3/93 به جنابعالی ابلاغ می گردد:

  1. علمک های گاز و کنتور های آب از محل تردد ماشین آلات خاکبرداری قطع و برداشته شود.

  2. توسط ماشین آلات سبک (همانند باب کَت) ابتدا نخاله های حاصل از تخریب برداشته شود تا به کد 0.00 برسید و سپس عملیات خاکبرداری متوقف می گردد تا سازه نگهبان اجرا گردد. لازم به ذکر است با توجه به فرا رسیدن تعطیلات نیمه خرداد و عدم حضور نیروهای امدادی و نظارتی ادامه عملیات خاکبرداری می بایستی بعد از تعطیلات صورت گیرد.

  3. با توجه به نقشه سازه نگهبان و با توجه به آنکه عمق گودبرداری حدود 80/1 متر بوده و پلاک ضلع شرقی دارای بافتی فرسوده است لذا ابتدا سه عدد چاه برای نصب عضو عمودی در محلهای نشان داده شده در ضلع شرقی تا ارتفاع 3 متر از کد 0.00 حفاری می شود و سپس دوبل تیرآهنهای نمره 20 که جوشکاری گردیده و شاخک به آن نصب شده داخل چاهکها قرار داده شده و داخل چاهک تا ارتفاع 20/1 متر از بتن پر می شود.

  4. سپس توسط ماشین آلات سبک، خاکبرداری تا عمق 80/1 متر انجام شده و در ضلع شرقی حدود 50/1 متر سپرِ خاکی باقی گذاشته می شود.

  5. بعد از اتمام گودبرداری بلافاصله عضوهای مایل سازه نگهبان و پس از آن عضو های افقی آن (سینه بند های دیوار همسایه شرقی) توسط آهنگر صاحب صلاحیت نصب گردد.

  6. پس از آن محلهای اجرای بیس پلیتهای ستونهای اصلی در سپر خاکی حفاری شده و فونداسیون بافته می شود و میلگرد های انتظار برای سپرهای خاکی اجرا خواهد شد.

  7. پس از بتن ریزی فونداسیون و پس از اجرای اسکلت فلزی آرام آرام اقدام به برداشتن سپر خاکی نموده و میلگردهای شناژهای ضلع شرقی به میلگردهای انتظار اورلپ شده و بتن ریخته می شود.

  8. کلیه مراحل فوق می بایستی توسط پیمانکاران صاحب صلاحیت صورت گرفته و دستورالعملهای کار در گودبرداری بطور کامل رعایت گردد، ضمناً به هیچ وجه از کارگران اتباع خارجی فاقد پروانه کار در ساختمان استفاده نگردد.»

در ادامه گزارشی که مهندس ناظر یک هفته بعد به شهرداری ارائه می نماید جالب توجه و آموزنده است (عکس زیر) :

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی