مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

(نکات مهم در خرید بیمه نامۀ مسئولیت حرفه ای)
درک لزوم و اهمیت خرید بیمه نامۀ مسئولیت خود گام بزرگی ست. بسیاری از مهندسان ناظر که چه بسا سابقۀ زیادی هم در این حرفه دارند متأسفانه پی به اهمیت بیمه نامۀ مسئولیت نبرده اند و از خریدِ آن امتناع می ورزند و ترجیح می دهند بدون بیمه کار کنند. امید است که حادثه ای برای این دسته از همکاران رخ ندهد اما در صورت بروز حادثه زندگی ایشان به چالش بزرگی خواهد افتاد. پس از درک اهمیت خرید بیمه نامۀ مسئولیت، نوبت به آگاهی از کیفیت و نکات بیمه نامۀ مسئولیت می رسد.

باید دانست کار کردن بدون بیمه بسیار بهتر از کار کردن با بیمه نامۀ ناقص و نامعتبر است. بنابراین آگاهی از نکات مهم یک بیمه نامۀ خوب و کامل اهمیت بسزائی دارد.

برای خرید یک بیمه نامۀ کامل و کارآمد ابتدا باید شرکتها و نمایندگی هایی که به طور تخصصی روی بیمه های مسئولیت مهندسی کار می کنند را شناسائی کرد. این شرکتها و نمایندگی ها با توجه به اینکه به صورت تخصصی بر روی بیمه نامه های مسئولیت کار می کنند با حق بیمۀ کمتر، شرایط و پوششهای بهتری ارائه می کنند. از طرفی با توجه به اهمیت اعتبار در جامعۀ مهندسی، این شرکتها و نمایندگی ها به هنگام حادثه و پرداخت خسارت بیشترین تلاش را برای پرداخت هرچه سریعتر و کاملتر خسارت به مهندس انجام می دهند. شناسائی این نوع شرکتها و نمایندگی ها کار سختی نیست. راه ساده این شناسائی پرس و جو از سایر همکاران و تشکلهای مهندسی فعال در این زمینه است.

پس از شناسائی شرکتها و نمایندگی های معتبرِ بیمۀ مسئولیت مهندسی نوبت به مقایسۀ شرایط بیمه نامه های آنها می رسد. برای این کار شرکت یا نمایندگی بیمه می بایست نمونۀ بیمه نامۀ صادر شده را در اختیار مهندس قرار دهد تا با مطالعۀ آن امکان مقایسه چند نوع بیمه نامه برای مهندس بوجود آید. قولها و تعهدات شفاهی در هنگام خرید بیمه نامه هیچ ارزشی ندارد بلکه فقط باید جملات متن بیمه نامه را مورد بررسی و مقایسه قرار داد.

موارد و عبارات مهم بیمه نامه های مسئولیت نظارت به شرح ذیل است:
در موضوع بیمه نامه ذکر شود؛ مسئولیت مدنی مهندس در قبال مالک و ساکنین، کارکنان و کارگران پروژه ساختمانی و اشخاص ثالث بدین معنی که چنانچه در نتیجۀ سهل انگاری، قصور، غفلت، خطا و یا اشتباه حرفه ای بیمه گذار خسارتی به افراد فوق و یا تاسیسات شهری در کلیه پروژه های تحت نظارت وی، وارد آید و بیمه گذار مقصر شناخته شود بیمه گر (شرکت بیمه ) متعهد به پرداخت خسارت خواهد بود.

تعداد دیات، میزان هزینه پزشکی، سقف خسارت مالی، تعداد حوادث تحت پوشش و سقف خسارت در طول مدت بیمه از موارد مهم و تعیین کننده در بیمه نامه است.

فرانشیز؛ در برخی بیمه نامه ها شرکت بیمه درصدی از خسارت را پرداخت می کند و درصدی را برعهدۀ شخص بیمه گذار قرار میدهد. به درصد پرداختی بیمه گذار(مهندس) فرانشیز گفته می شود. در بیمه های مسئولیت مهندسان ناظر پرداخت دیات فرانشیز ندارد اما خسارات مالی و هزینه های پزشکی معمولاً 10 درصد فرانشیز دارد. شرکتهای بیمه ممکن است در جهت رقابت با یکدیگر فرانشیز را کلاً حذف نمایند.

منبع:@mohandesenazer

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی