مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

این روش ساده برای نگهداری و حفاظت جداره های حاصل از گودبرداری و برای جلوگیری از تغییر مکان­های جانبی در گودهایی با عرض کم در محیط­ های شهری استفاده می شود و در مواقعی که عرض گود کم باشد این روش مناسب است. در این روش ابتدا در دو طرف گود، در فواصل معین از یکدیگر چاهک­هایی را حفر می کنیم. طول این چاهک­ها برابر با عمق گود به اضافه ی مقداری اضافه تر حدود 25/. تا 35/. برابر عمق گود است.

این عمق اضافه به منظور تأمین گیرداری انتهـای تحتانی پروفیـل­هایی است که در چاهک قرار داده می­شوند. سپس در درون این چاهک­ها پروفیل­های فولادی H یا، مطابق با محاسبات و نقشه ­های اجرایی قرار می­دهیم. طول این پروفیل­ها را معمولاً به گونه­‌ای در نظر می­گیریم که انتهای فوقانی آنها تا حدی بالاتر از تراز بالایی گود قرار گیرند. آنگاه قسمت فوقانی هر دو پروفیل قائم متقابل مزبور را به کمک تیرها یا خرپاهایی به یکدیگر متصل می­کنیم. این کار موجب می­شود که هر دو پروفیل قائم متقابل، به پایداری یکدیگر کمک کنند. پس از آن، عملیات گودبرداری را به تدریج انجام می­دهیم. در صورت لزوم، در نقاط دیگری از ارتفاع پروفیل­های قائم نیز سیستم مهار متقابل را اجرا می­کنیم. در صورتی که خاک خیلی ریزشی باشد باید در بین اعضای قائم از الوارهای چوبی یا اعضای مناسب دیگر استفاده کنیم. سیستم مهار متقابل فوق الذکر باید در جهت عمود بر سیستم قابی آن، یعنی در جهت طول گود، نیز به صورت مناسب مهاربندی شود.

مزایای روش مهار متقابل :

_در گودبرداری های با عرض کم دارای مزایای بسیار زیادی است که از آن جمله سرعت زیادتر، هزینه ی کمتر، و جاگیری کمتر را می توان نام برد.

_این روش، به ویژه در بسیاری از عملیات اجرای کانالها می تواند بسیار سودمند واقع شود.



معایب روش مهار متقابل :

_در صورتی که عرض گود زیاد، مثلاً بیش از حدود ۱۰ متر شود و نیز در صورتی که عمق گود زیاد باشد ممکن است مهاربندی های عرضی و یا مهار بندی های ترازهای مختلف دست و پاگیر شده و 

مهار متقابل یکی از روش های نسبتا پر هزینه پایدارسازی گود است در پروژه هایی که امکان استفاده از نیلینگ خاک وجود ندارد استفاده می شود. البته سازه احداث شده مزاحمت زیادی برای تیم اجرایی ایجاد می کند. با احداث دیوار_حائل و سقف هر طبقه، تیرهای تراز بعدی بریده شده و روند اجرای طبقه اغاز میشود.

در این روش علاوه بر تیرهای عمود بر دیواره گود باید تمهیداتی جهت جلوگیری از کمایش این تیرها اندیشیده شود و این کار معمولا با المان های مورب در انتهای تیرها و در چهار جهت صورت می پذیرد.

این روش پرهزینه ترین، پردردسر ترین و ایمن ترین شیوه گودبرداری شناخته می شود.

استرات ها و المان های عمودی و افقی در بیشتر موارد برای سازه ها و انجام امور عمرانی مزاحم هستند که می توان با برنامه ریزی و طراحی مناسب از این مزاحمت ها دوری کرد.

مهار متقابل

نظرات  (۱)

همینطور داریم عکسارو نگاه می کنم. تا حالا همچین چیزی ندیده بودم خیلی خوبه این روش کاریتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی