مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

کنترل نامنظمی پیچشی و محاسبه ضریب تشدید AJ

کنترل نامنظمی پیچشی و محاسبه ضریب تشدید AJ

کنترل دریفت، نامنظمی پیچشی و محاسبه ضریب تشدید حداقل خروج از مرکزیت تصادفی

نامنظمی پیچشی: در مواردی که حداکثر تغییرمکان نسبی در یک انتهای ساختمان در هر طبقه، با احتساب پیچش تصادفی و با منظور کردن Aj=1  بیشتر از ۲۰درصد متوسط تغییرمکان نسبی در دو انتهای ساختمان در آن طبقه
باشد. در این موارد نامنظمی”زیاد” و در مواردی که این اختلاف بیشتر از ۴۰ درصد باشد، نامنظمی”شدید” پیچشی توصیف میشود

نامنظمیهای پیچشی تنها در مواردی که دیافراگمهای کف ها صلب و یانیمه صلب هستند کاربرد پیدا میکند

سؤالات متعددی در مورد نحوه کنترل دریفت طبقات، نامنظمی پیچشی و محاسبه ضریب تشدید حداقل خروج از مرکزیت تصادفی، Aj، مطرح می‌شود، خصوصاً در مورد گزینه‌های نرم‌افزار ETABS سؤالات بیشتر مطرح است. در ادامه به‌اختصار به مهم‌ترین آن‌ها پرداخته می‌شود.

۱- برای کنترل دریفت طبقات چنانچه دیافراگم صلب یا نیمه صلب وجود داشته باشد، از گزینه Diaphragm استفاده می‌شود و نیازی به کنترل دریفت با استفاده از گزینه Story نیست.

۲- چنانچه سازه نامنظمی پیچشی نداشته باشد، مطابق استاندارد ۲۸۰۰ می‌توان دریفت مراکز جرم طبقات را محاسبه کرد. در این حالت می‌توان از گزینه Diaphragm Center of Mass Displacement استفاده کرد و با کمک نرم‌افزار Excel دریفت طبقات را محاسبه نمود. اگر سطح زیربنای طبقات یکسان نباشد استفاده از این روش با خطا مواجه است.

۳- به‌جای استفاده از روش بند ۲، چنانچه پلان سازه تقریباً منظم باشد، می‌توان به‌سادگی از گزینه Diaphragm Max/Avg Drift استفاده کرد و در پنجره ظاهرشده از گزینه Avg Drift استفاده کرد. این گزینه تقریباً همان دریفت مرکز جرم خواهد بود.

۴- چنانچه سازه نامنظمی پیچشی داشته باشد، باید حتماً از گزینه Diaphragm Max/Avg Drift استفاده شود و در پنجره ظاهرشده باید حتماً ستون Max Drift برداشت شود و با مقدار مجاز مقایسه گردد (دریفت در لبه‌های ساختمان). در این حالت نیازی نیست از گزینه Story Drift استفاده شود.

۵- برای کنترل نامنظمی پیچشی باید از گزینه Diaphragm Max/Avg Drift استفاده شود. همچنین چنانچه دیافراگم نیمه صلب باشد، باید برای انجام این کنترل دیافراگم را صلب کرده و این کنترل انجام گیرد.

۶- برای محاسبه ضریب تشدید خروج از مرکزیت، Aj، باید از گزینه Story Max/Avg Displacements استفاده شود. در این حالت نیز چنانچه دیافراگم نیمه صلب باشد، باید برای برداشت نتایج این کنترل دیافراگم را به حالت صلب تغییر داد.

نکته: در ETABS9.7.4 امکان انجام کنترل نامنظمی پیچشی به صورت مستقیم از خروجی نرم افزار وجود ندارد و باید حتما به صورت دستی این کنترل انجام شود!

نامنظمی پیچشی ضریب AJ

تغییرمکان های داده شده در ایتبس ۹ به صورت مطلق هستند و می بایست تفاضل آن ها از طبقه پایین تر حساب شده و سپس تغییر مکان حداکثر نسبی را به تغییر مکان حداکثر مطلق تقسیم کرد

در مواردی که ساختمان مشمول نامنظمی پیچشی موضوع بند۱-۷-۱ استاندارد ۲۸۰۰ میشود، برون مرکزی اتفاقی حداقل باید در ضریب بزرگنمایی ،Ajطبق رابطه زیر، ضرب شود

نکته ی قابل توجه در این رابطه این است که تغییرمکان حداکثر و تغییرمکان میانگین به صورت مطلق هستند و نه نسبی

منبع: کانال مهندس رضا سلطان آبادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی