<br /> طراحی گام به گام طرح اختلاط بتن غلتکی بر اساس نشریه 731 (قسمت 2)
مهندس علیرضا خویه |
|
۰ نظر
روشهای مختلفی برای طرح اختلاط مخلوطهای بتن غلتکی روسازی ارائهشده است. این روشها را میتوان به دو دسته کلی زیر تقسیم نمود:
در مطالعه حاضر از روشهای طرح اختلاط با استفاده از آزمایشهای روانی استفاده میشود. در این روشها معمولاً کلیه پارامترهای مخلوط بهغیراز یکی از آنها مانند مقدار آب، مواد سیمانی یا مقدار سنگدانه، ثابت نگه داشته شده و با انجام آزمایشهای لازم، مقدار ماده متغیر تعیین میگردد تا روانی مناسب و سایر خواص موردنظر تأمین گردد. بدین ترتیب مقدار بهینه هر یک از اجزای بتن بهمنظور دستیابی به خواص موردنظر بتن غلتکی تازه و سخت شده، حاصل میشود.
یکی از ملاحظات اساسی به هنگام استفاده از روشهای طرح اختلاط شرح دادهشده در ACI R207.5 که از آزمایشهای روانی استفاده میکنند، انتخاب صحیح نسبت حجم خمیر به حجم ملات است. مخلوطهای بتن غلتکی روسازی باید دارای حجم خمیر کافی برای پر کردن فضای خالی بین ذرات سنگدانه باشند. میزان خمیر، قابلیت تراکم مخلوط و همچنین صافی نهایی سطح روسازی را تحت تأثیر قرار میدهد.
- طرح اختلاط با استفاده از آزمایشهای روانی بتن (روش بتنی)
- طرح اختلاط با استفاده از آزمایشهای تراکم خاک (روش خاکی)
در مطالعه حاضر از روشهای طرح اختلاط با استفاده از آزمایشهای روانی استفاده میشود. در این روشها معمولاً کلیه پارامترهای مخلوط بهغیراز یکی از آنها مانند مقدار آب، مواد سیمانی یا مقدار سنگدانه، ثابت نگه داشته شده و با انجام آزمایشهای لازم، مقدار ماده متغیر تعیین میگردد تا روانی مناسب و سایر خواص موردنظر تأمین گردد. بدین ترتیب مقدار بهینه هر یک از اجزای بتن بهمنظور دستیابی به خواص موردنظر بتن غلتکی تازه و سخت شده، حاصل میشود.
یکی از ملاحظات اساسی به هنگام استفاده از روشهای طرح اختلاط شرح دادهشده در ACI R207.5 که از آزمایشهای روانی استفاده میکنند، انتخاب صحیح نسبت حجم خمیر به حجم ملات است. مخلوطهای بتن غلتکی روسازی باید دارای حجم خمیر کافی برای پر کردن فضای خالی بین ذرات سنگدانه باشند. میزان خمیر، قابلیت تراکم مخلوط و همچنین صافی نهایی سطح روسازی را تحت تأثیر قرار میدهد.