مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

  • رویه‌های بتنی در نواحی با مقاومت بستر کم و ترافیک سنگین نسبت به روسازی آسفالتی ارجحیت دارد.
  • هزینه‌های تعمیر و نگهداری روسازی بتنی در مقایسه با آسفالتی کمتر است.
  • عمر مفید رویه‌های بتنی بیشتر از روسازی‌های آسفالتی است (40 تا 50 سال در مقایسه با 15 تا 20 سال). اکثر تحقیقات و طراحی‌ها بیانگر عمر دو برابری روسازی بتنی نسبت نمونه آسفالتی است. در بسیاری از مقالات و کارهای پژوهشی انجام‌گرفته در سطوح داخلی و خارجی، برتری فنی و اقتصادی رویه‌های بتنی با در نظر گرفتن هزینه‌های چرخه عمر نسبت به رویه‌های آسفالتی مشهود است.
  • به دلیل فراهم ساختن دید بیشتر در شب برای استفاده‌کنندگان، روسازی بتنی از نظر ایمنی نسبت به آسفالتی ارجح‌تر است.
  • ضخامت روسازی بتنی در مقایسه با روسازی آسفالتی کمتر است و درنتیجه در نواحی که محدودیت ضخامت وجود دارد ارجحیت داشته و درعین‌حال در مصرف مصالح نیز صرفه‌جویی می‌گردد.
  • به دلیل صرفه‌جویی در به‌کارگیری مصالح در لایه‌های بتنی تخریب منابع طبیعی و محیط‌زیست کمتر صورت می‌گیرد.
  • در مناطق شیب‌دار و کوهستانی با تعداد زیاد وسایل نقلیه سنگین که روسازی آسفالتی جوابگو نمی‌باشد، روسازی بتنی می‌تواند به‌عنوان گزینه خوبی مدنظر قرار گیرد.
  • در شرایط محیطی با دمای زیاد عملکرد روسازی بتنی بهتر از آسفالتی است.
  • با توجه به حجم تولید سیمان در کشور و کمبود قیر و همچنین قیمت‌های سیمان و قیر استفاده از جاده‌های بتنی نسبت به جاده‌های آسفالتی از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است. یکی از ویژگی‌های مهم جاده‌سازی بتنی میزان مقاومت برشی و خمشی آن‌ها می‌باشد.
  • به دلیـل مقـاومت بالای بتن غلتکی بسیاری از خرابی‌های معمول در روسازی‌های آسفالتی کاهش‌یافته و یا حتی حذف می‌شوند که یکی از این خرابی‌ها وقوع تغییر شکل ماندگار یا شیار شدگی در لایه‌های آسفالتی روسازی می‌باشد که برای شرایط آب‌وهوایی گرم به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌یابند. به همین دلیل استفاده از بتن غلتکی به‌عنوان لایه رویه روسازی برای مسیرهای با ترافیک سنگین و شرایط آب‌وهوایی گرم مناسب ارزیابی‌شده است. همچنین ملاحظه شده است که روسازی‌های بتن غلتکی در مقایسه با روسازی‌های انعطاف‌پذیر ضخامت کمتری نیاز دارند.
  • با عنایت به اینکه امروز در کشور تولید سیمان مازاد است، باید برای مصرف آن برنامه‌ریزی شود. بنابراین در بخش جاده‌سازی با اجرای این طرح می‌توانیم از مازاد تولید سیمان استفاده کنیم. همچنین این نوع روسازی در کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز نقش اساسی دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی