مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

روش تشدید لنگر و طول موثر

مهندس علیرضا خویه | | ۰ نظر
سه روش تحلیل در برنامه ی Etabs وجود دارد روش تحلیل مرتبه دوم General 2nd order و amplified 1sr order و روش تحلیل مستقیم
برای آشنایی با روش تحلیل مستقیم به لینک زیر مراجعه کنید:
http://etabs-sap.ir/direct-analysis-method/
 
روش تشدید لنگر یک روش تقریبی برای محاسبه نیروهای داخلی تیر-ستون است. در پیوست دوم مبحث دهم، این روش توضیح داده شده است. طبق این روش، نیروهای محوری فشاری و لنگرهای خمشی بدست آمده از تحلیل مرتبه اول تشدید شده و مبنای طراحی قرار می‌گیرد. ضریب B1 برای در نظر گرفتن اثرات P- بوده که برای هر عضو بایستی محاسبه شود و ضریب B2 برای در نظر گرفتن P-delta بزرگ بوده که برای هر طبقه بایستی محاسبه شود.
نکته: در صورت انتخاب گزینه تشدید لنگر، برنامه از ضرایب تشدید لنگر B1 و B2 استفاده می‌نماید. ضریب B1 توسط برنامه محاسبه می‌شود اما ضریب B2 توسط برنامه محاسبه نمی‌شود. کاربر بایستی این ضریب را بصورت دستی محاسبه و وارد کند و یا آنکه تحلیل P- بارهای جانبی را انجام دهد.
نکته: در صورت انتخاب گزینه General 2nd Order در برنامه ETABS نیازی به محاسبه B1 و B2 نیست و اثرات P-delta کوچک و P-delta بزرگ توسط برنامه محاسبه می‌شوند که به ترتیب معادل B1 و B2 هستند. البته کاربر بایستی گزینه محاسبه P-Delta را فعال نموده باشد. همچنین در صورت استفاده از گزینه Amplified 1st order برنامه ETABS ضریب تشدید لنگر B2 که مربوط به بارهای جانبی است را محاسبه نمی‌کند و فرض می‌نماید که تحلیل P-delta بزرگ انجام شده است. اما ضریب تشدید B1 مربوط به بارهای ثقلی را محاسبه می‌کند.
در بخش تنظیمات آیین‌نامه‌ای، و در بخش Design Analysis Method در صورت استفاده از گزینه Effective Lenght از ضریب طول موثر K استفاده می‌شود. اثرات ثانویه با اعمال تحلیل P-Delta و یا محاسبه ضریب تشدید لنگر در نظر گرفته می‌شوند. در برخی موارد (معمولا ستون‌هایی که در آنها تیر با زاویه به آن برخورد نموده) برنامه در محاسبه K دچار مشکل شده و برای رفع این ایراد، توصیه می‌کنم از روش مستقیم یا Direct Analysis استفاده نمایید. در این روش نیازی به محاسب K نبوده و این مقدار برابر یک در نظر گرفته می‌شود.

 
منبع: کانال دکتر علیرضایی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی