مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

دستور Point Springs & Line Springs

مهندس علیرضا خویه | | ۰ نظر

توضیح دستور Point Springs:
با استفاده از این دستور و با انتخاب نقاط دلخواه با استفاده از مسیر Assign Menu > Joint/Point > Point Springs میتوانید یک فنر را بصورت انتقالی یا دورانی به یک گره اختصاص دهید. در صورتی که سختی فنر را عدد بالایی قرار دهید، آن فنر تبدیل به تکیه گاه میشود و از حرکت آن گره جلوگیری میکند.
توضیح دستور Line Springs:
با استفاده از این دستور نیز به مانند قبل میتوانید یکسری فنر بصورت گسترده خطی به یک المان انتخاب شده اختصاص دهید.

  • مهندس علیرضا خویه

روش ساده شده تحلیل و طراحی

مهندس علیرضا خویه | | ۰ نظر

روش ساده شده تحلیل و طراحی" موضوع بند 3-13
در این روش نیازی به کنترل جابجایی نسبی طبقات نیست. لیکن این روش محدودیت های زیادی دارد که عملا استفاده از آن منتفی میشود.
تحلیل و طراحی سازه برخی از ساختمانها را می‌‌توان از روش ساده شده انجام داد. استفاده از این روش تنها در موارد زیر مجاز است:
الف) ساختمان دارای کاربری مسکونی، اداری یا تجاری بوده و بر روی زمین نوع I و II و یا III باشد.
ب) ارتفاع سازه از 3 طبقه بیشتر نباشد و نسبت طول به عرض آن از 3 تجاوز نکند.
پ) سیستم مقاوم در برابر بارهای جانبی، دیوار باربر یا سیستم قاب ساختمانی بوده و تغییر سیستم سازهای در ارتفاع بالای تراز پایه وجود نداشته باشد.
ت) سیستم سقف از نوع دال بتنی یکطرفه یا دو طرو یا تیرچه های فولادی یا بتنی به همراه دال بتنی و مجموع سطح بازشوهای دیافراگم از 20% کل سطح دیافراگم تجاوز نکند (به استثنای بام).
ث) سیستم باربر جانبی یعنی دیوار برشی و یا مهاربندها در هر یک از امتدادهای ساختمان حداقل در دو محور قرار گرفته و هر یک از این محورها در یک طرف مرکز جرم ساختمان باشد. ضمناً امتداد محورهای مذکور با محورهای متعامد اصلی سازه بیشتر از 15 درجه نباشد.
ج) در هر طبقه فاصله بین مرکز جرم و مرکز سختی در هر یک از دو امتداد متعامد ساختمان از 20% بعد ساختمان در آن امتداد بیشتر نباشد.
چ) ساختمان در پلان شرایط نامنظمی خارج از صفحه سیستم باربر جانبی، و در ارتفاع نامنظمی هندسی، جرمی و سیستم باربر جانبی را دارا نباشد.
* بصورت معمولی بایستی برای همه سازه ها (حتی 3 طبقه و کمتر) دریفت کنترل شود، مگر آنکه سازه را به "روش ساده شده تحلیل و طراحی" در نظر گرفته باشید. کنترل تغییرمکان جانبی نسبی طبقات در روش ساده شده ضروری نیست. در صورت نیاز به محاسبه تغییرمکان جهت کنترل اجزای غیرسازهای و یا برای درز انقطاع، میتوان آن را برابر یک درصد ارتفاع در نظر گرفت.

  • مهندس علیرضا خویه

به طور کلی وقتی سیستم سازه ای در دو جهت یکسان نیست برای تنظیمات لرزه ای در نرم افزار به نکات زیر باید توجه گردد :
باید توجه داشت که برای هر عضو از سازه میتوان تنظیمات لرزه ای خاص همان عضو را اعمال نمود. پس برای اعضایی که صرفاً در تحمل نیروی زلزله یکی از دو جهات اصلی سازه مشارکت دارند ، میتوان تنظیمات همان جهت را اعمال نمود و متفاوت بودن سیستم سازه ای جهت متعامد ایرادی در تحلیل و طراحی سازه برای آن عضو ایجاد نمینماید. در این زمینه میتوان به تیرها و مهاربندها اشاره نمود که در اکثر موارد در تحمل زلزله یکی از دو جهت مشارکت دارند.
در سازه ممکن است اعضایی باشند که همزمان در هر دو سیستم سازه ای متعامد حضور دارند. برای این مورد میتوان به ستونهایی اشاره کرد که مثلاً در یک جهت متصل به مهاربند بوده و در جهت دیگر عضوی از سیستم قاب خمشی هستند. در اینگونه موارد جهت تحلیل و طراحی سازه ، یک بار باید تنظیمات را بر اساس سیستم سازه ای یکی از دو جهت اصلی در نظر گرفت و بر اساس آن و با لحاظ کردن ترکیب بارهایی که در آن زلزله همان جهت حضور دارد ( و در صورت نیاز 30 درصد زلزله جهت متعامد ) اقدام به تحلیل و طراحی سازه نمود. پس از اتمام این مرحله با ذخیره فایل با یک اسم دیگر و البته غیرفعال کردن انتخاب خودکار مقاطع ( AUTOSELECT ) یک بار دیگر ، این بار با در نظر گرفتن تنظیمات جهت متعامد و ترکیب بارهای شامل اثر زلزله آن جهت ( و لحاظ کردن اثر 100-30 در صورت نیاز ) اقدام به تحلیل و طراحی مجدد سازه مینماییم. اعضای مورد نظر که در هر دو سیستم مشارکت دارند باید در فایل جدید نیز جوابگو باشند و در صورت نیاز مقطع آنها به گونه ای اصلاح شود که با شرایط فایل جدید نیز پاسخگو باشد. در فایل جدید تغییر مقطع باید به گونه ای باشد که با مقطع جدید، آن عضو در فایل اولیه نیز هنوز پاسخگو باشد. در صورتی که تغییرات عمده ای در فایل جدید نسبت به فایل اولیه برای مقاطع اعضا داشته باشیم، به دلیل تغییر در توزیع سختی سازه و طبعاً نتایج تحلیل سازه ، لازم است این تغییرات در فایل اولیه نیز اعمال و بر اساس این تغییرات ، فایل اولیه دوباره آنالیز و طراحی گردد.
دست آخر باید به این نکته توجه داشت که در نرم افزار لزوماً تمام ضوابط لرزه ای اعمال نمیگردد و بعضاً لازم است که برخی ضوابط لرزه ای به صورت دستی و خارج از نرم افزار و یا در یک فایل دیگر کنترل و اعمال گردد. بر این اساس لازم است که منوال نرم افزار مطالعه و با ضوابط اعمال شده آشنا باشیم و این ضوابط را با ضوابط لرزه ای آیین نامه مقایسه نماییم.
منبع: @jafariar
  • مهندس علیرضا خویه

پلان معماری

مهندس علیرضا خویه | | ۰ نظر

  • مهندس علیرضا خویه