مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

نکات مهم راه پله

مهندس علیرضا خویه | | ۰ نظر

پله یکی از اجزای بسیار جالب و مهم ساختمان است. در طول عمر یک ساختمان میان و یا بلند مرتبه و در شرایط عادی بهره برداری، پله کاربرد کمی دارد.
اما در شرایط بحرانی مانند آتش سوزی، زلزله و مانند آن مهمترین بخش ساختمان است که بایستی توانایی خدمت دهی به ساکنین را داشته باشد.

برای "بهبود عملکرد پله" می توان موارد سازه ایی و غیر سازه ایی را که درادامه به آنها اشاره شده مد نظر قرار داد.

1- کاربرد مصالح بنایی سنتی مانند کف و پیشانی پله نه تنها کمکی به کارکرد این بخش مهم ساختمان نمی کند، بلکه ممکن است باعث شود در شرایط بحرانی مانند زلزله این بخش مهم عملکرد خود را از دست بدهد.

نمونه هایی از خرابی غیر سازه ایی پله در زلزله 21 آذر 1396 ازگله-سرپل ذهاب.

بنابراین تا حد امکان بایستی اجزای سازه ایی دستگاه پله را به صورت نمایان (اکسپوز) به کار برد. این کار علاوه بر کاهش هزینه های ساخت، خرابی پیش بینی نشده و تشکیل آوار در شرایط زلزله را کاهش می دهد.

برای نمونه اگر از بتن نمایان (اکسپوز) برای کف و سقف دستگاه پله به کار برده شود، خرابی و آوار ناشی از سنگ کف و پیشانی پله و همچنین ریزش پلاستر سقف در هنگام زلزله وجود نخواهد داشت.

نمونه ایی از یک دستگاه پله در یک ساختمان مسکونی در شهر سیدنی استرالیا که در داخل هسته بتنی ساختمان و به صورت نمایان (اکسپوز) اجرا شده

(استرالیا یک کشوربا لرزه خیزی بسیار کم است و این عکس ها فقط برای نشان دادن روش اجرا می باشد)

2- در نظر گرفتن جزییات مناسب برای دیواره های دستگاه پله به صورتی که در شرایط زلزله میزان آوار ناشی از آسیب دیدگی این دیوارها کمینه باشد. برای نمونه حذف قرنیز و آستر بنایی و استفاده از پوشش های نوین.

آسیب به دیوار های اطراف دستگاه پله در زلزله 21 آبان 1396 ازگله-سرپل ذهاب

3- در نظر گرفتن الزامات آتش و دود به صورت بسیار دقیق و سخت گیرانه.

4- بررسی عملکرد لرزه ایی دیوارهای اطراف قفسه پله و دادن راهکارهایی مانند جداسازی میانقاب ها از سازه و مانند آن. این مورد ممکن است با الزامات آتش و دود در تضاد باشد و بنابراین باید به دقت جزییات آن بررسی شود.

5- در صورتی که در اطراف قفسه پله مهاربند فولادی به کار برده شود احتمال کمانش خارج از صفحه مهاربند و بسته شدن بخشی از مسیر پله در هنگام زلزله وجود دارد. در نظر گرفتن جزییاتی برای مهاربند که تضمین کننده کمانش داخل صفحه باشد ممکن است به عنوان راه حل در نظر گرفته شود.

6- مدلسازی راه پله در مدل سازه ایی و لحاظ کردن اندرکنش پله و سایر قسمت های سازه.
7- طراحی دقیق راه پله و در نظر گرفتن جزییات خاص برای عملکرد لرزه ایی مانند تکیه گاه های غلتکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی