مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

باد جهشی ( تفسیر مبحث 6 )

مهندس علیرضا خویه | | ۰ نظر
افزایش سریع در سرعت باد را تند باد یا اثر جهشی باد (Gust effect) می گویند. ساختمان‌های بلند در مقابل تندبادهایی که در مدت زمانی تقریباً به طول سه ثانیه امتداد می‌یابند، حساس می‌باشند. بنابراین سرعت تندترین‌باد که در مدت زمان 30 الی 60 ثانیه میانگین گیری شده است، بعنوان معیار طراحی در ساختمان‌های بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد و بایستی از سرعت تند باد به جای سرعت میانگین، در محاسبه بارهای حاصل از نیروی باد مورد استفاده قرار داد.
سرعت تندباد می‌تواند با ضرب کردن یک ضریبی بنام ضریب تند باد (Gust effect factor) در سرعت میانگین باد، حاصل شود. همه ساختمان‌ها بطور یکسان در مقابل تندبادها، حساس نمی‌باشند در کل، ساختمان‌هایی که دارای انعطاف پذیری بیشتر می‌باشند، دارای حساسیت بیشتری در مقابل تندبادها هستند و هر چقدر انعطاف پذیری سازه، افزایش یابد، به حساسیت آنها در مقابل تندبادها نیز افزوده می‌گردد. تنها راهی که برای بدست آوردن ضریب تندباد (همچنین برای بدست آوردن ضریب پاسخ تند باد) بکار می‌رود و از دقت بالایی نیز برخوردار است استفاده از تونل باد می‌باشد. بسیاری از آئین نامه‌ها معمولاً از یک دوره تناوب 5 دقیقه‌ای برای بدست آوردن سرعت تند باد که معیار طراحی قرار می‌گیرد، مورد استفاده قرار می‌دهند بدین معنی که سرعت متوسط را در آن دوره تناوب 5 دقیقه‌ای که خود آن یک متغیر تصادفی است به دست می‌آورند.
ساختمان کوتاه مرتبه: سازه‌ای که ارتفاع مبنای آن کمتر از 20 متر و یا نسبت ارتفاع به عرض آن کمتر از 0.5 باشد.
منبع: @AlirezaeiChannel

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی