مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

نکات اجرایی سنگ نما ساختمان

در پی حوادث متعدد سقوط سنگ نما و خسارات جانی که بر جای می گذارد، ذکر نکاتی چند در مورد اجرای صحیح سنگ نما ضروری می نماید.
سنگ یک موجود زنده است و حیات دارد و در گرما و سرما و تحت فشار از خود عکس العمل نشان می دهد…

سنگ نما به یکی از علل زیر ممکن است اصطلاحا ول کند ( از نما جدا شود):

::۱- نشست زمین و جابجایی ساختمان
::۲- انبساط و انقباض حرارتی و برودتی
::۳- لرزش و زلزله
::۴- عدم چسبندگی مناسب به دیوارهای پیرامونی.

موارد ذیل جهت اجرای بهتر سنگ در نما الزامی است:

::۱- استفاده از “ماسه شسته” در دوغاب پشت سنگ.
::۲- عدم استفاده از نخاله برای پر کردن فضای دوغاب پشت سنگ (پشت سنگ تماما باید با دوغاب سیمان پر شود.)
::۳- خاک حاصل از برش سنگ در هنگام فرزکاری، از پشت سنگ کاملا شسته شود.
::۴- در هوای سرد و شرایطی که امکان یخ زدن آب هست، عملیات سنگ کاری متوقف شود.
::۵- از دوغاب با سیمان زیاد استفاده شود.
::۶- به هیچ عنوان از سیمان خشک روی دوغاب برای بالا بردن سرعت کار استفاده نشود.
::۷- تمام سنگهای گرانیت و مرمریت اسکوپ شوند و در مورد سنگ تراورتن در جایی که سنگ ها در هم قفل و بست نشده و پیوسته نیست و یک قطعه سنگ به صورت تکی اجرا می شود(مانند قاب دور پنجره ها) حتما از اسکوپ استفاده شود.
::۸- دوغاب سفت شده ماسه سیمان پشت سنگ به مدت ۲ الی ۳ روز آب پاشی شود.
::۹- اگر پاشنه ستونهای برجسته نما روی زمین باشد می تواند تا ۱۰ سانتی متر با اسکوپ و بدون رابیتس کاری از عمده نما پیش آمد، ولی اگر ستونهای برجسته روی نما از نیمه نما (مثلا از طبقه یک به بالا) شروع می شود ، حتما احتیاج به زیر سازی با رابیس و اسکوپ دارند.
::۱۰- برجسته کاریها (ستونها، سینه کفتری ها) حتما با رابیتس کاری و اسکوپ کار شود.(تا پنج سانتی متر با اسکوپ و از ده سانتی متر با اسکوپ و رابیتس کاری).
::۱۱- اگر از سنگ تراورتن توری دار استفاده می کنید، تمام قطعات سنگ مانند سنگ گرانیت باید اسکوپ شود (توری پشت سنگها را با چسب می چسبانند و چسب از نفوذ دوغاب به درون سنگ ممانعت می کند و چسبندگی حاصل نمی شود).
::۱۲- سیم اسکوپ به طور سراسری در طول یک سنگ اجرا نشود و یک سنگ بلند را در چند نقطه سیم اسکوپ جدا گانه بزنید (نکته: معمولا سنگهای بلند از وسطشان ول می کنند).

مواردی از اشکالات رایج:

سنگ کاران برای جلوگیری از ریزش دوغاب از پشت سنگ، دو طرف انتهایی نما را معمولا با مچاله کردن گونی های سیمان و قرار دادن در بین سنگ و دیوار خارجی نما می پوشانند و بعد از اتمام سنگ کاری مبادرت به برداشتن گونی ها و پر کردن فضاهای خالی با ملات ماسه سیمان نمی کنند.
از این رو بعلت عدم چسبندگی مناسب قطعات سنگ کناری نما به دیوار پشتشان بعدا به موجب عواملی مانند وزش شدید باد، سنگها از نما جدا شده و سقوط می کنند.

در برخی موارد جهت پر کردن زیر سازی ها (مثل قسمت I شکل تیرها یا ستونهای فولادی) از ملات گچ و یا گچ و خاک به منظور نصب آجر و یا سایر پر کننده ها استفاده می گردد و در نهایت روی آن سنگ کاری می شود و یا حتی بعضا جهت نگهداری اولیه و موقت قسمتهایی از سنگ کاری در حین کار از ملات گچ یا گچ و خاک استفاده می شود و بعدها در اثر جذب رطوبت یا خیس شدن، ملات مذکور متورم شده و باعث جدا شدن و سقوط سنگ اطراف خود می شود.
در این خصوص استفاده از چسب سنگ جهت نگهداشتن موقت سنگ و استفاده از ملات سیمان جهت زیرسازیها توصیه می شود.

راههای تثبیت ومحکم کردن سنگ روی نما :

بهترین ومطمئنترین راه روش برای اینکار پیچ ورولپلاک کردن سنگهای نما میباشد

پیچ ورولپلاک کردن سنگ نما خیال شمارا برای سالهای طولانی از بابت ریزش سنگ نما راحت خواهد کرد

نحوه اینکار اول سوراخکاری مناسب سپس قراردادن پیچ ورولپلاک وبتن پیچ هستش

ما اینکار را بدون داربست وبا روش طناب انجام میدهیم

همچنین ما سنگهای افتاده را دوباره نصب میکنیم

از دیگر راههای تثبیت سنگ‌نما چسب زدن اهن کشی نبشی کشی بند کشی وغیره میباشد

  • مهندس علیرضا خویه

چند نکته اجرایی

مهندس علیرضا خویه | | ۰ نظر

چند نکته اجرایی:

قالب برداری و برچیدن پایه های زیر طره ها از انتهای آزاد صورت می گیرد.

مقاومت فشاری متوسط لازم در طرح اختلاط بتن با اعمال ضرایبی از انحراف معیار و مقادیر ثابتی بر مقاومت مشخصه بدست می آید.

در خصوص مقابله با املاح کلر ، سیمان نوع 2 در مقابل محیط هایی با املاح سولفات و کلر بهتر از انواع دیگر سیمان پرتلند عمل می کند.

برای کنترل دمای بتن در بتن ریزی در هوای گرم حداکثر دمای سیمان 70 درجه سانتیگراد و حداکثر دمای بتن هنگام ریختن 30 درجه سانتیگراد توصیه می گردد.

در بتن هایی که در معرض آب زیرزمینی قرار دارند اصلا نباید از سیمان پرتلند تیپ 5 استفاده نمود.

مهندس ناظر می تواند برای حصول اطمینان از کیفیت مصالح مصرفی ، انجام هر آزمایشی را درخواست نماید.

وقتیکه بارهای سرویس به یک تیر بتن آرمه وارد می شوند ،لنگر حداکثر ایجاد شده در تیر بیشتر از لنگر ترک دهندگی بتن تیر است.

از میلگردهای فولادی از هر 50 تن و کسر آن از هر قطر و هر نوع فولاد حداقل 3 نمونه باید نمونه گیری کرد.

  • مهندس علیرضا خویه

برخی مهندسان به اشتباه معتقدند که افزایش در برخی ابعاد و پارامترها میتواند به ایمنی و بهبود شرایط ساخت کمک کند این در حالیست که این افزایش های بدون حساب وکتاب نه تنها مفید نبوده بلکه عاملی در جهت افت کیفیت خواهد بود .از جمله این موارد :

1)افزایش سایز ستون ها :

این کار سبب افزایش سختی ستون و در نتیجه افزایش بار جانبی وارده به آن ستون وکاهش باروارده به ستون های دیگر شده در نتیجه علاوه بر غیر اقتصادی شدن خود می تواند باعث بحرانی شدن برخی اعضا شود

:2)افزایش سایز تیرها :

علاوه بر مشکلات گفته شده برای ستون ها ،افزایش محاسبه نشده سایز تیر ها میتواند باعت ایجاد مساله تیر قوی ستون ضعیف شده که در نتیجه آن در مواقع بحران مفصل پلاستیک بجای تیر در ستون رخ میدهد و خود عاملی خطرناک برای سازه بشمار می آید

:3) افزایش تعداد میلگردها :

این مسیله علاوه بر امکان ترد شدن مقطع میتواند باعث تراکم بیش از حد میلگرد شده و مانع بتن ریزی مناسب شود هم چنین تراکم بالا باعث ایجاد مشکل در عمل ویبره کردن بتن خواهد شد

:4)افزایش سایز بادبندها :

این عمل موجب افزایش سختی بادبند مورد نظر و در نتیجه افزایش نیروی وارده به آن شده در حالی که ورق های اتصال آن و جوشها برای این افزایش نیرو طراحی نشده و در نتیجه امکان پارگی ورق ها و شکست جوش ها بوجود می آید-علاوه بر این با بجابجایی مرکز سختی امکان تشدید مسیله پیچش در سازه بوجود خواهد امد که خود عامل بحرانی کننده سازه می باشد

:5) افزایش ضخامت بتن دال در سقف های تیرچه و بلوک :

علاوه بر افزایش بار مرده سازه باعث اعمال بارهای بیش از حد به تیرچه ها شده که در نتیجه آن خیز بیش ازحد تیرچه ها ودرنتیجه ترک های بزرگ در سقف رخ میدهد که از نظر روانی نیز بر کابران ساختمان تاثیر گذار خواهد بود

:6) افزایش سیمان در بتن :

سیمان تنها نقش ماده ی چسبنده را داشته وافزایش بیش از حد مورد نیاز آن تاثیری در مقاومت نداشته بلکه میتواند تاثیر منفی بر مقاومت بتن بگذارد و همچنین عاملی بر غیر اقتصادی شدن طرح اختلاط می باشد

:7) افزایش اب در بتن :

کمتر مهندسی وجود دارد که از تاثیر منفی افزایش اب در بتن بر مقامت بتن اطلاع نداسته باشد .

افزایش بی رویه اب علاوه بر کاهش مقاومت می تواند باعث نفوذ پذیری بیشتر و ایجاد ترک در بتن و پوکی بتن شود

:8) افزایش زمان ویبره :

این عمل باعث جدایی دانه بندی بتن و خروج شیره بتن از ان شده که عامل مهمی در کاهش کیفیت بتن خواهد بود ( زمان پیشنهاد شده برای ویبره بین 3تا 5ثانیه بسته به حجم بتن میباشد)

9)افزایش سایز نبشی بالاسری در اتصالات مفصلی :

این پدیده باعث کاهش انعطاف پذیری اتصال شده و در نتیجه ماهیت مفصلی بودن اتصال از بین رفته و به اتصال نیمه صلب نزدیک می شود که نتیجه آن اعمال لنگر پیش بینی نشده به اتصال و در نتیجه اعمال این نیروی اضافی به تیر ها و ستون ها خواهد بود

  • مهندس علیرضا خویه

سیستم های کنترل سازه (فعال، نیمه فعال و غیرفعال)

سیستم‌های کنترلی سازه، بسیار زیاد هستند. سیستم‌های کنترل سازه‌ای به سه دسته کلی Passive یا غیرفعال، Active یا فعال و Semi-Passive یا نیمه فعال تقسیم بندی می‌شوند. سیستم‌های فعال در حال حاضر چندان قابل اطمینان نیستند و نیاز به پیشرفت بیشتری در علم مهندسی و تکنولوژی ساخت هست. در این سیستم‌ها نیاز به یک منبع خارجی یا چند محرک است و این محرک‌ها (Actuators) نیروهایی را مطابق با حالات از پیش تعریف شده به سازه وارد می‌سازند. این نیروها ممکن است جهت اضافه‌ یا مستهلک نمودن انرژی سازه بکار روند‌‌. در یک سیستم کنترل فعال همواره جهت راه اندازی محرک‌های الکترومکانیکی یا الکتروهیدرولیکی سیستم، که باعث اعمال نیروهای کنترل به سازه می‌شوند، به یک منبع بزرگ انرژی نیاز است. نیروهای کنترل بر اساس بازخوردهای حاصل از سنسورهایی که با اندازه گیری پاسخ سازه و یا تحریک اعمال شده به آن بدست می‌آیند، ایجاد می‌شوند. از آنجایی که سیستم‌های کنترل فعال جهت عملکرد به یک منبع انرژی خارجی نیاز دارند، لذا لازم است که این منبع انرژی در زمان وقوع رویدادهای شدید بدون تغییر و آسیب باقی بماند تا یکپارچگی سازه و عملکرد آن تحت الشعاع قرار نگیرد‌. همچنین سیستم سازه بایستی به صورت مدام توسط کامپیوتری مانیتورنیگ شود.

در سیستم کنترل غیرفعال، سختی یا میرایی سازه به طور مقتضی و بدون نیاز به منبع انرژی خارجی جهت عملکرد و بارگذاری در سیستم تغییر می‌کند. در یک سیستم کنترل غیر فعال به منبع خارجی نیرو جهت عملکرد سیستم کنترل نیازی نیست. سیستم با استفاده از حرکت سازه، نیروهای کنترل را بوجود می‌آورد. نیروهای کنترل به صورت تابعی از پاسخ سازه در محل سیستم کنترل غیر فعال ایجاد می‌شوند‌. برای موثر بودن این سیستم کنترل، همواره نیاز به یک پیش بینی قابل اعتماد از بارهای طراحیو یک مدل عددی دقیق از سیستم فیزیکی است. سیستم‌هایی که در این طبقه‌بندی قرار می‌گیرند، سیستم‌های قابل اطمینانی هستند. ازاینرو سیستم‌های نسبتاً ساده‌ای هستند و در طول زمانِ زلزله رفتار متعارف و قابل پیش‌بینی را از خود بروز می‌دهند. آنها انرژی را با حرکات خودشان مستهلک می‌کنند و یا انرژی جنبشی را به گرما تبدیل می‌کنند. نظر به اینکه این وسایل نمی‌گذارند که انرژی به داخل سازه وارد شود، بنابراین سازه‌ها نیز دچار ناپایداری نخواهند شد. از جمله مزایای این وسایل این است که نیازی به تعمیر و نگهداری در طول عمرشان بسیار کم است.

میراگرهای غیر فعال انرژی به عنوان یک سیستم کارا در برابر بارهای لرزه ای شناخته شده اند. در میان انواع میراگرهای غیر فعال میراگرهای فولادی به دلیل سهولت اجرا، اقتصادی بودن و در دسترس بودن امکانات ساخت از مقبولیت بیشتری برخوردار است. از طرفی این نوع میراگرها، عملکرد مناسبی در آزمایشگاه ها و زلزله های گذشته داشته اند.  این نوع میراگرها نسبت به سایر میراگرها اقتصادی تر هستند 

جاذب های غیر فعال انرژی، تکنولوژی جدید، پیشرفته و موثر در مهندسی سازه هستند که باعث بهبود عملکرد لرزه ای سازه می شوند. بهبود و منقوش کردن این ابزارها، سازه را به سوی فلسفه طراحی بر اساس اتلاف انرژی و کاهش نیاز لرزه ای با تکیه بر افزایش شکل پذیری و میرایی سوق می دهد. پایداری سازه ها تحت بارهای جانبی لرزه ای و قابلیت بهره برداری آنها و تعمیر یا تعویض برخی قطعات سازه پس از زلزله در مناطق شهری از مسائل مهمی است که با کنترل خسارت در برخی قطعات نطیر میراگرهای انرژی قابل حل است

علاوه بر عملکرد لرزه ای سیستم های مقاوم در برابر بارهای لرزه ای، صحت و سادگی روش اجرای آن، تضمین کننده عملکرد قابل انتظار سیستم خواهد بود. از طرفی ملاحظات اقتصادی، جنبه های معماری، سهولت تعمیر و تعویض برخی قطعات پس از زلزله از مسائل مهمی است که نباید دور از نظر قرار گیرند. هر چند میراگرهای غیر فعال فلزی نسبت به سایر میراگرهای متناطر اقتصادی تر بوده، اما همچنان جز در برخی سازه ها، مقرون به صرفه نبوده و اجرای آنها مهارت و امکانات خاصی را می طلبد. با توجه به امکانات موجود و دانش مهندسی ایران، طراحان و مجریان را با مشکل مواجه می کنند.

در میان میراگرها و جاذب های انرژی، میراگرهای فلزی از مقبولیت و کارایی بیشتری برخوردارند. عموما تسلیم میراگرهای فلزی مکانیزم اصلی جذب انرژی تحت بارهای لرزه ای است. اولین ایده استفاده از میراگرهای فلزی توسط کلی در سال ۱۹۷۲ شروع شد [۱]. همانطور که قبلا ذکر شد در میان میراگرهای انرژی، میراگرهای غیر فعال فلزی استفاده وسیع تری نسبت به سایر انواع را دارا هستند. در این میان میراگرهای غیر فعال فلزی با مکانیزم برشی، مزایای بهتری دارند. در ادبیات فنی اولین میراگر با مکانیزم برشی بر اساس تحقیقات گسترده بر روی قابهای با مهاربند واگرا (EBF) دهه ۱۹۷۰ شروع شد.

از جمله وسایل مقاوم که می‌توانند مورد

اشاره قرار گیرند عبارتند از:
بیس ایزولاتورها (Base Isolator)
میراگرهای جرمی Tuned Mass Dampers (TMD)
میراگرهای مایع Tuned Liquid Dampers (TLD)
میراگرهای فلزی جاری‌شونده Metallic Yield Dampers
میراگرهای مایع ویسکوز Viscous Fluid Dampers
میراگرهای اصطکاکی Friction Dampers
مثلا سیستم قاب مهاربندی شده همگرا، یک سیستم غیرفعال است که در آن اتلاف انرژی ورودی توسط جاری شدن مهاربندها در کشش و فشار تامین می‌شود و به نوعی سیستم میراگر جاری شونده است.

  • مهندس علیرضا خویه


ستون‌های کامپوزیت ‌شامل ترکیب‌های مختلفی از دو مصالح بتن و فولاد بوده که با نام‌های ستون مختلط‌، ترکیبی‌، مرکب، CFT ،‌‌SRC ،‌RCS ،‌TWC نیز رایج هستند. 
تیپ ۱- مقاطع فولادی مدفون در بتن

تیپ ۲- مقاطع فولادی جدار نازک پر شده از بتن

تیپ ۳- مقاطع فولادی نیمه مدفون در

مقاطع فولادی مدفون در بتن

اولین بار این ستون‌ها برای جلوگیری از تخریب ساختمان در برابر آتش سوزی ابداع شد و این نوع از مقاطع با نام‌های SRC یا RCS رایج شده‌اند (Reinforced Concrete & Steel).
کاربرد این ستون‌ها دامنه بسیار وسیعی دارد از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ساختمان‌های بلند مرتبه

کارگاه‌های صنعتی بزرگ

پایه پل‌ها

سکوهای ساحلی

شمع‌های فونداسیون

ستون‌های نگهدارنده مخازن

ستون‌های سازه‌های بتنی با دهانه‌های بزرگ  مقاوم سازی انواع سازه‌ها

عکسها مربوط به ساختمان در حال ساخت هتل ملل تهران در سی طبقه
Composite columns consist of a combination of two concrete and steel materials, which are also commonly used in mixed, composite, composite columns, CFT, SRC, RCS, TWC. For the first time, these columns were invented to prevent the destruction of the building against fire, and these types of sections are commonly referred to as SRC or RCS (Reinforced Concrete & Steel). The use of these columns has a wide range, including the following. High-rise buildings Great industrial workshops Base of bridges Coastal platforms Foundation pile Reservoir columns Columns of concrete structures with large spans. Strengthening of various structures Pictures of the building under construction in Tehran's 30-storey hotel

 

منبع: بابک مقدم

  • مهندس علیرضا خویه

محاسبه وزن آرماتور سقف

مهندس علیرضا خویه | | ۰ نظر

محاسبه وزن آرماتور سقف:
.

1_ سقف کامپوزیت: ۸ تا ۱۲ کیلوگرم بر مترمربع

2_ سقف تیرچه بلوک: ۵ تا ۷ کیلوگرم بر مترمربع

3_ سقف دال بتنی توپر: ۱۰ تا ۱۶ کیلوگرم بر مترمربع
.
وزن کل اسکلت سازه:
Wt=((W1+W2)*A)+W3

W1: وزن متر مربع فولاد مصرفی در اسکلت
W2 : وزن فولاد مصرفی در سقف
W3 : وزن فولاد مصرفی در فونداسیون
Wt : وزن کل فولاد مصرفی در سازه
A : مساحت کل سازه با احتساب مساحت کل بنای ساختمان حتی خرپشته

تیرچه بلوک دوبل

  • مهندس علیرضا خویه