مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

خرید و فروش خاکستر پوسته ی برنج
جهت سفارش می توانید با ما تماس بگیرید

 
 

در بسیاری از کشور ها از مواد زائد کشاورزی در سایر مصارف مانند خوراک برای دام و یا سوخت مصرفی در کارخانه ها استفاده می شود اما در کشور های پیشرفته تر در شرکت های ساختمانی و در بخش مصالح ساختمانی روش های بهتری را پیش گرفته اند یکی از این روش ها سوزاندن مواد زائد کشاورزی مانند پوسته و ساقه برنج بجای سیمان استفاده شده در بتن و در نهایت بیشتر شدن مقدار سیمان و همچنین کاهش قیمت هاست.

آمارها نشان دهنده این است که تغییر قیمت سیمان معمولا با افزایش قیمت همراه بوده و در زمان های مختلف مشکلات زیادی را به همراه آورده است که از جمله ی آن در دسترس نبودن سیمان در مناطق دور افتاده می باشد.

عمده کاربرد علمی و مهندسی خاکستر پوسته برنج در صنعت ساخت وساز این است که، بصورت ماده پوزولانی در سیمان های ترکیبی و هیدرولیکی حداکثر تا حدود 40 درصد وزنی جایگزین سیمان می شود و با هیدراتاسیون آرام و حرارت هیدراته پایین، خصوصاً در بتن ریزی های حجیم که نیاز به کنترل درجه حرارت هیدراتاسیون می باشد، کاربرد داشته و از همه مهمتر کارایی و مقاومت بتن یا ملات سیمانی را افزایش داده و هزینه تولید واجرای بتن ریزی را کاهش می دهد. از طرف دیگر وزن مخصوص کمتر پوزولانها، در نهایت موجب افزایش حجم ماتریس سیمانی می شود. در سیمانهای پوزولانی ابتدا سیمان و پوزولان را با هم ترکیب کرده و آسیاب می کنند ولی در مورد بتنهای حاوی RHA بهتر است ابتدا خاکستر آسیاب شده و بعد با سیمان ترکیب گردد و در بتن بکار رود.

علاوه بر تولید بتن، از خاکستر پوسته برنج (RHA) در تولید آجرهای سبک و نسوز و بلوکهای بتنی نیز بهره برداری می شود. این آجرها دارای خواص ویژه بسیار ارزشمندی هستند. از جمله: - تحمل گرمای حدود 1250 درجه بدون ترک خوردگی یا حداکثر با ترک خوردگی ها بسیار ریز و مویی - مقاومت فشاری 30 کیلو گرم بر سانتی متر مربع – دوام طولانی مدت – چسبندگی کافی و موثر با ملاتهای بنایی و اندودهای گچی و سیمانی – وزن کم در حدود یک تن بر متر مکعب – رنگ خاکستری روشن. در آجرهایی که با خاک لاتریتی(Lateritic )، خاک رس و خاکستر ساخته می شوند، با افزایش مقدار خاکستر، تاب فشاری و حدود اتربرگ شامل حد حالت روانی(LL )، حد حالت خمیری(PL )، میزان آب لازم نیز افزایش می یابد ولی نشانه حالتِ خمیری(PI ) کاهش پیدا می کند.

  • مهندس علیرضا خویه

<br /> بتن پلاستیکی

مهندس علیرضا خویه | | ۰ نظر
بتن پلاستیکی:
بتن پلاستیک به منظور افزایش شکل پذیری، کاهش نفوذپذیری و عدم نیاز به مقاومت بالا از اختلاط آب، سیمان، شن و ماسه و بنتونیت به دست می آید.
✅ بنتونیت چیست؟
بنتونیت نوعی رس است که خمیری بودن و نفوذ ناپذیر بودن بتن پلاستیک را تضمین می کند.
به عنوان عامل ایجاد کننده شکل پذیری مناسب، پایدار کننده بتن پلاستیک تازه از جهت چسبندگی در مقابله با جداشدگی دانه های سنگی در بتن پلاستیک به کار می رود.
✅ تفاوت بتن پلاستیک با بتن معمولی چیست؟
1️⃣ دارای ضریب الاستیک کمتری نسبت به بتن معمولی
2️⃣ افزایش پلاستیسیته و شکل پذیری بتن
3️⃣ کاهش مقاومت فشاری
4️⃣ کاهش نفوذپذیری و افزایش قابلیت آب بندی بتن
✅ ویژگیهای بتن پلاستیک:
همانگونه که ذکر شد بتن پلاستیک بتنی با مقاومت بسیار کمتر از بتن معمولی، شکل پذیری بالا و نفوذپذیری پایین می باشد. مواد تشکیل دهنده بتن پلاستیک سیمان، سنگدانه و دوغاب بنتونیت می باشد. علاوه براین مصالح ممکن است از برخی مواد مضاف نیز جهت اصلاح خصوصیات آن استفاده شود.
✅ کاربرد بتن پلاستیک:
1️⃣ کنترل تراوش در زیر سد
2️⃣ ایجاد دیوار آببند حول یک ساختگاه و تخلیه آب از محل گودبرداری برای ساخت سازه مورد نظر
3️⃣ جلوگیری از پخش شدن مواد آلوده (فاضلاب های صنعتی ، هرزه آبها و …) در آب های زیر زمینی
  • مهندس علیرضا خویه