مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

۲ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

 مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان

نکاتی از مبحث_هفتم ویرایش ۱۴۰۱ در مورد تعیین تعداد ، فاصله و عمق گمانه های شناسایی در مطالعات ژئوتکنیک
۱٫فاصله بین گمانه ها متناسب با تعداد طبقات ، اهمیت ساختمان و پیچیدگی لایه بندی زمین باید بین ۱۵ تا ۳۵ متر انتخاب گردد. در پروژه های انبوهسازی با حداکثر طبقات ۱۲ طبقه این فاصله میتواند افزایش یابد. این فاصله برای ساختمانهای ۵ تا ۱۲ طبقه ۳۰ تا ۶۰ متر و کمتر از ۵ طبقه با فرض لایه بندی یکنواخت ۵۰ تا ۱۰۰ متر میباشد.
۲٫ حداقل تعداد گمانه بر اساس جدول ۷-۲-۱ مبحث هفتم با لحاظ کردن تبصره های ذیل جدول تعیین میشود. در صورت وجود گودبرداری و لایه بندی پیچیده زمین ، تعداد گمانه ها افزایش می یابد. علاوه بر تعداد گمانه های فوق باید یک چاه دستی نیز جهت مشاهده بافت خاک به صورت اضافه تر حفر گردد. عمق چاه دستی تا تراز آب زیرزمینی میباشد. بر اساس موارد فوق برای یک ساختمان با سطح اشغال کمتر از ۳۰۰ متر مربع با لایه بندی یکنواخت خاک ، درجه اهمیت متوسط و بدون گودبرداری ، حداقل ۳ گمانه نیاز خواهد بود که یکی از آنها چاه دستی جهت مشاهده بافت خاک میباشد.
۳٫ عمق گمانه ها باید بر اساس ضوابط بند ۷-۱-۲-۳-۲-۷ مبحث هفتم تعیین شود. عمق گمانه نباید از عرض ساختمان کمتر باشد. در صورت وجود گود، ارتفاع گود به عمق گمانه اضافه میشود. در صورت برخورد به بستر سنگی میتوان عمق گمانه را کاهش داد ؛ اما لازم است که حداقل ۳ متر حفاری در داخل سنگ انجام گیرد. در صورت وجود شمع در طرح فونداسیون ، لازم است که حفاری تا ارتفاع ۴ برابر قطر شمع در زیر تراز مورد نظر برای پایین شمع ادامه یابد.

  • مهندس علیرضا خویه

 مبحث نهم مقررات ملی ساختمان

توصیه هایی جهت طراحی سازه شکل پذیر

وجود شکل پذیری در همه المانهای سازه بخصوص اجزاء باربر لرزه ای می تواند ایمنی و قابلیت اطمینان سازه را افزایش دهد. به همین منظور علاوه بر ضوابط آیین نامه ای در این خصوص که خلاصه آنها در بخش قبلی مورد اشاره قرار گرفت، توصیه های زیر جهت طراحی شکل پذیر تر سازه ها انجام می شود:

•حداقل قطر آرماتورهای عرضی در تیرها و ستونها ۱۰ میلیمتر در نظر گرفته شود. .

•در قابهای خمشی با شکل پذیری متوسط هم سعی شود مجموع مقاومت خمشی تیرها بیشتر از مجموع مقاومت خمشی ستونها در هر اتصال نباشد. .

•حتی الامکان ارتفاع تیرها بیش از بعد ستون در نظر گرفته نشود. .

•استفاده از میلگردهای با حد تسلیم پایین تر و کرنش گسیختگی بالاتر موجب شکل پذیری بیشتر سازه می گردد.
بنابراین استفاده از میلگردهای S500 به مواردی که تراکم آرماتورها زیاد می باشد محدود گردد.

• عرض تیرها بین سه چهارم عرض ستون تا حداکثر عرض ستون در نظر گرفته شود.
•حتی الامکان از اتصال برون محور تیرها به ستونها پرهیز شود. .

•چنانچه ارتفاع یکی از طبقات بیش از سایر طبقات است، سعی شود با افزایش بعد ستونها یا دیوارها، سختی و مقاومت کلی طبقه به سایر طبقات نزدیک شود.

•سعی شود نسبت تقاضا به ظرفیت در المانهای مختلف باربر جانبی نزدیک به هم باشند.
•حتی الامکان با تغییر طرح سازه یا معماری از ایجاد دهانه های کوتاه قاب خمشی یا ستون کوتاه پرهیز شود. .

•در صورت وجود بازشوهای بزرگ در کف، توجه ویژه به طراحی دیافراگم صلب کف و لبه های بازشو انجام شود. .

•در صورت وجود فاصله زیاد بین اجزاء باربر جانبی در پلان، طراحی و کنترل دیافراگم صلب کف و جمع کننده ها انجام شود.

•حداکثر فواصل خاموتها در همه نقاط تیرها و ستونها، ۲۵ سانتی متر در نظر گرفته شود. . جزئیات آرماتوربندی به گونه ای در نظر گرفته شود که حتی الامکان وصله آرماتورهای طولی مجاور هم بصورت یک درمیان انجام شود.

• از جوشکاری روی آرماتورهای AIII بخصوص در مناطق بحرانی نزدیک اتصالات خودداری شود.

• از تغییر ناگهانی عرض یا ارتفاع مقطع در طول عضو بخصوص در مجاورت مناطق بحرانی خودداری شود.

منبع نوشته :راهنمای طراحی سازه نظام مهندسی قم

  • مهندس علیرضا خویه