مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

مهندسی عمران Civil Engineering | آموزش و دانلود PDF | AutoCAD , Etabs ,SAP2000

آموزش حامع مباحث مهندسی عمران و سازه | آموزش نرم افزارهای AutoCAD , Etabs ,SAP2000

کروم بندی چیست

کروم بندی در اصل ایجاد نمودن یک سطح تراز برای اجرای هر نوع اندود نظیر گچ و سیمان و ملات در سطوح افقی و قائم می باشد و می تواند به صورت افقی در اجرای سطوح و یا قائم در اجرای نمای دیوارها و یا شیبدار در اجرای شیب بندی بام و کف ها مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه شیب بندی سقف بام های تخت،


برای ایجاد شیب مناسب به جهت عدم تجمع آب و هدایت آب ها به سمت لوله ها با توجه به شیبی که در نقشه شیب بندی سقف داده شده (معمولاً حدود 1 درصد. یعنی هر 10 متر طول 10 سانتیمتر) باید کرم بندی روی سقف انجام بشه. منظور از کرم بندی هم ایجاد یک محدوده ارتفاعی برای اجرای شیب بندی با مصالح مورد نیاز است.

کفسازی ساختمان با هر روشی که صورت بگیرد (فوم‌بتن یا پوکه) باید کروم‌گیری را انجام داد. برای کروم‌گیری صحیح ابتدا بالاترین سطح واحد یا بالاترین سطح کل واحدهای یک طبقه را پیدا می‌کنیم. برای این منظور از لیزر کمک می‌گیریم. سپس همه جای ساختمان به صورت نقطه‌ای کروم‌گیری می‌شود. تعداد زیاد کروم‌ها سبب می‌شود که همه جای ساختمان در موقع کفسازی تراز شود و مصالح کفسازی (فوم بتن یا پوکه) به اندازه‌ی مناسب و بهینه مصرف شود. کروم‌گیری با کیفیت سبب می‌شود که ارتفاع واحدها (از کف تا سقف) کوتاه نشود و هزینه‌های زیادی که برای اسکلت و فونداسیون شده است، به هدر نرود. .

فوم بتن به دلیل وزن بسیار کم و عایق حرارتی عالی، جایگزینی بسیار خوب برای پوکه ریزی بام محسوب می شود اما در اجرای آن توجه به نکاتی لازم و ضروری می باشد. برای شیب بندی پشت بام ابتدا لازم است با کروم بندی صحیح شیب لازم را به سمت خروجی های آب باران پیاده نماییم. تعداد مناسب خروجی های آب باران باعث ساده تر شدن کروم بندی و کاهش اختلاف شیب ابتدا و انتهای کروم ها می باشد و در نتیجه اجرای بتن فوم راحت تر صورت خواهد گرفت.

شیب بندی سرویس بهداشتی و حمام

شیب در سرویس به ویژه در حمام به طرف کف شوی است و معمولا محل کف شوی در وسط حمام پیش بینی میشود. عمل شیب بندی به وسیله ی کرم گیری و شمشه گیری به طرف کف شوی صورت می گیرد و با متن سازی بین شمشه های کف، اماده عایق کاری، سپس موزاییک فرش و یا نصب سرامیک می شود. بدیهی است چنانچه محل مورد نظر توالت باشد کاسه توالت در محل خود و پایین تر از اطراف نصب شده به طوری که پس از فرش کف اب به راحتی و سریع به طرف کاسه توالت سرازیر می شود.

کروم بندی در سقف به دو شیوه قابل انجام می باشد:

1- با پوکه ریزی

2- با فوم بتن

در پوکه ریزی :
1 - پوکه و ماسه نیاز به فضایی جهت دپو دارند .
2 - پوکه نیاز به محیطی جهت مخلوط شدن با ماسه وسیمان دارد .
3 - جهت بالابردن پوکه نیاز به اشغال شدن بالابرها است .
4 - وزن هر متر مکعب پوکه اجرا شده تقریبا kg 1000 به بالا می باشد . ( پوکه وزن ثابت و یکنواختی ندارد )
5 - اختلاط پوکه و ماسه و سیمان کاملاً یکدست نمی باشد و به همین خاطر پوکه هایی که کاملاً با سیمان آغشته نشده اند با وارد شدن کمترین نیرو شروع به لغزش و حرکت می نمایند .
6 - قابلیت اجرای پوکه که روزانه حدوداً ( 7 مترمکعب ) می باشد و ضایعات اجرا تقریباً 5 الی 10 % است .
7 - جهت اجرای عایق بندی و ایزوگام نمودن پشت بام ، آشپزخانه ، سرویس بهداشتی ، حمام و ... بر روی پوکه نیاز به اجرای لیسه به قطر 3 الی 5 سانتی متر می باشد .


در اجرای فوم بتن :
1 - در این روش نیاز به دپو محصول و اختلاط آن نمی باشد .
2 - جهت ارسال ملات به طبقات ، خود دستگاه به تمامی طبقات پمپاژ می نماید و نیازی به استفاده از بالابرها و اشغال آنها نیست .
3 - وزن هر متر مکعب فوم بتن 300 الی 350 کیلوگرم و ثابت می باشد .
4 - سرعت اجرای فوم بتن روزانه حداقل 30 الی 50 مترمکعب می باشد .
5 - اختلاط مواد موجود در این ملات توسط دستگاه و کاملاً یکدست و همگن می باشد .
6 - این محصول به علت وجود حباب های هوا به طور یکنواخت می باشد ، بنابراین به عنوان یک عایق رطوبت عمل می کند .
7 - این محصول عایق صدا و حرارت بوده بنابراین می تواند باعث ایزوله شدن تاسیسات موجود در کف ساختمان شود .
8 - این محصول عایق صدا و حرارت بوده بنابراین می تواند باعث ایزوله شدن تاسیسات موجود در کف ساختمان شود .
9 - چون این محصول داخل میکسر مخلوط می شود و توسط شیلنگ به طبقات ارسال می گردد تقریباً بدون ضایعات است
کته ای که امروز قصد داریم به بررسی آن بپردازیم ، پمپاژ فوم بتن به دو روش تحت فشار و منوپمپ و تاثیر نحوه ی پمپاژ بر کیفیت فوم بتن خروجی در ارتفاع نهایی می باشد .
همانطور که میدانید بتن فوم به دلیل وزن بسیار کم با دو روش مخازن تحت فشار و منوپمپ به ارتفاع فرستاده می شود .
البته ارتفاع پمپاژ مجاز فوم بتن فارغ از نحوه ی پمپاژ دارای محدودیت میباشد ، زیرا تحمل فشار ناشی از پمپاژ تا ارتفای بالای ٢۵ متر ( داخل طول لوله های انتقال فوم بتن ) ، باعث پیوستن حباب های داخل فوم بتن، و افزایش میزان فوم مصرفی نسبت به میزان فوم بتن تولید شده برای ارتفاع پایینتر می باشد . به همین دلیل است که برخی از پیمانکاران به ازای هر طبقه افزایش ارتفاع پس از سه طبقه ، مبلغ مشخصی را به قیمت هر متر مکعب فوم بتن اضافه نموده و با کارفرما توافق می نمایند .

الزامات سازمان تحققات مسکن در استفاده از بتن کفی در کف‌سازی و شیب‌بندی طبقات ساختمان (جایگزین پوکه‌ریزی) (دانلود معرفی . الزامات)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی